فلاحی در گفتوگو با پانا:
ایجاد مدارس دانشبنیان میتواند در پرورش استعدادهای دانشآموزان مؤثر باشد
تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت اگر بتوان مدارس و دبیرستانهای دانش بنیان را ایجاد کرد این کار میتواند در پرورش و رشد استعدادهایی که زمینه دارند، مؤثر باشد.
احمدحسین فلاحی در گفتوگو با پانا در خصوص توسعه علوم دانشبنیان در بستر مدارس، اظهار کرد: «در چند سال گذشته ما شاهد فعالیتهای دانش آموزان در المپیادها و فناوریهای دانش بنیان بودیم که دانشآموزان دستاوردهای خوبی داشتند.»
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «امروز جای سیستم آموزشی دانشبنیان در آموزش و پرورش خالی است. یعنی ما به سمت رشد علوم دانشبنیان در آموزش و پرورش نرفتهایم. صرفاً تعلیم و تربیت دانش آموزان را به صورت آموزشی دیدهایم. بنابراین لازم است که ما بازگردیم و این موضوع را به صورت پژوهشی و فناورانه را هم نگاه کنیم.»
وی با بیان اینکه متاسفانه ما برای گسترش علوم دانشبنیان زیرساختهای لازم را نداریم، گفت: «استعدادهای ما در این عرصه در حال هدر رفتن است در صورتی که نباید مغفول باقی بماند؛ باید در مدارس عموماً مقاطع متوسطه دوم و سوم، زیرساخت ایجاد کنیم تا دانشآموز فرصت بروز و ظهور استعدادهای فناورانه خود را داشته باشد.»
فلاحی ادامه داد: «اگر بتوان مدارس و دبیرستانهای دانش بنیان را ایجاد کنند این کار میتواند در پرورش و رشد این استعدادهایی که زمینه دارند، موثر باشد.»
وی ببان کرد: «طبق برنامه ششم توسعه، آموزشهای مهارتی ما در سیستم آموزش و پرورش باید به ۵۰ درصد میرسید اما امروز به ۳۶ درصد رسیدهایم. نگاه ویژه به توسعه علوم دانشگاهی نمیتواند چشم انداز کشور را نیز تامین کند و ما خروجی خوبی از سیستم آموزشی آموزش و پرورش داشته باشیم.»
وی در خصوص جذب و تربیت معلم نیز گفت: «آنچه در آمارهای رسمی و غیررسمی ذکر شده است نشانگر این است که متاسفانه ٢٢٠ هزار معلم و ۵٠ هزار نیروی پیشتیبانی کم داریم. این کمبود حاصل بیتوجهی، بیبرنامگی و بیمهری دولت قبل بود که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را کاهش داد و از ۲۵ هزار دانشجویی که باید هر سال جذب میشد به ٣ هزار تقلیل داد و این باعث شد که ما با گستردگی کمبود معلم مواجه شویم. با توسعه و پشتیبانی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید به سمتی گام برداریم که این کمبود جبران شود.»
ارسال دیدگاه