آذرکیش در گفت‌وگو با پانا:

۳ گام موثر برای توسعه رشته‌های دانش بنیان در هنرستان‌های کشور

توسعه رشته‌های تحصیلی متناسب با فناوری‌های نوین در دستور کار خواهد بود/بالاترین امتیاز مشوق‌ها مربوط به ارتقای آموزش‌های مهارتی است که به هنرستانی ها داده می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش یکی از برنامه‌های مهم را توسعه رشته‌های دانش‌بنیان در طول سال و سال‌های آینده دانست و گفت برای تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین برنامه‌های مختلفی در دستور کار است؛ استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی با اعطای مشوق‌های انگیزشی و تسهیل قوانین حقوقی برای ورود بخش‌های خصوصی دانش‌بنیان به هنرستان‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

کد مطلب: ۱۲۶۸۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
3 گام موثر برای  توسعه رشته‌های دانش بنیان در هنرستان‌های کشور

سیدمصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای گسترش رشته‌های دانش بنیان در هنرستان‌ها اظهار کرد: «وزارت آموزش و پرورش باتوجه نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» مهمترین نهاد رسمی در فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی بوده و متولی فرایند تعلیم و تربیت در تمام ساحت‌های شش‌گانه و قوام‌بخش فرهنگی، عمومی و تعالی‌بخش جامعه اسلامی براساس نظام معیار اسلامی با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی محسوب می‌شود.»

وی افزود: «ماموریت نهاد تعلیم و تربیت رسمی و عمومی تاکید بر شایستگی پایه و ایجاد زمینه دستیابی دانش‌آموزان در دوره ۱۲ ساله در راستای حیات طیبه است. در زمینه تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین یکی از موضوعات مهم، بسترسازی فرهنگی است که آموزش و پرورش می‌تواند در آن نقش آفرینی کند.»

تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش همراه با تولید

آذرکیش ادامه داد: «برای داشتن یک تولید با کیفیت و همچنین برای تقویت تولید داخلی نیاز به نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و نوآور داریم که این افراد عموماً در آموزش و پرورش و در دوره دوم متوسطه در هنرستان‌ها می توانند تربیت شوند. یکی از قابلیت‌های این دوره تحصیلی برای تحقق شعار سال، ارتقای کیفیت آموزش همراه با تولید است که این امر در سال های گذشته عمدتاً در هنرستان‌های کشاورزی انجام می پذیرفته و در سال های اخیر ودرسال جاری در تمام زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در دستور کار قرار دارد.»

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های موجود در اختیار بودن بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین در ۱۰۲ باب هنرستان کشاورزی است اظهار کرد: «مجموع هنرستان های کشاورزی وزارت آموزش و پرورش و هنرستان های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی ۱۳۹ باب است که از این تعداد ۱۰۲ باب برای آموزش و پرورش و ۳۷ باب وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و مجموعا تعداد ۳۳ هزار و ۸۰۰ هنرجو را در رشته‌های مختلف در خود جای داده‌اند.»

هنرستان‌های کشاورزی توسعه می‌یابند

وی بیان کرد: «در این تعداد زمین، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زراعت فعال، ۶۰۱ هکتار باغ و ۱۳۰ هزار مترمربع گلخانه وجود دارد که برای تولید استفاده می‌شود. براساس گزارش دریافتی درحال حاضر حدود ۴ میلیون بهره بردار کشاورزی داریم که بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی نیمی از این تعداد بالای ۵۰ سال سن دارند و برای تربیت کشاورزان آینده دانش بنیان جهت افزایش سهم آنها در امنیت غذایی کشور، توسعه هنرستان‌های کشاورزی در دستور کار است.»

آذرکیش با اشاره به اینکه رشته‌های جدید و دانش بنیان ایجاد شده در سال‌های اخیر شامل کشت بافت گیاهان زراعی و باغی، کشت بدون خاک، تولید محصولات ارگانیک زراعی باغی، بهداشت دام روستایی عشایری، فراوری گیاهان دارویی، بسته‌بندی و فروش گیاهان دارویی، محیط‌بانی و خدمات گلخانه است گفت: «این رشته‌ها در بخش کشاورزی با موضوع دانش بنیان در ارتباط هستند.»

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از برنامه‌های مهم را توسعه رشته‌های دانش بنیان در طول سال و سال‌های آینده دانست و افزود: «برای تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین برنامه‌های مختلفی داریم؛ که استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی با اعطای مشوق‌های انگیزشی و تسهیل قوانین حقوقی برای همکاری ومشارکت بخش‌های خصوصی دانش بنیان به در فرآیند آموزش هنرستان‌ها از جمله این برنامه‌هاست.»

توسعه رشته‌ها متناسب با با فناوری‌های نوین

وی در ادامه شناسایی موانع و عوامل دست و پاگیر در قانون‌های موجود را از دیگر موارد مهم دانست و بیان کرد: «این امر اهمیت دارد تا بتوان ورود بخش خصوصی را آسان تر کرد همچنین پیگیری پیشنهادات مربوط به سیاست‌های مناسب و اعتبارات متناسب و مورد نیاز نیز از دیگر موارد است که در راستای توسعه رشته‌هایی متناسب با فناوری‌های نوین برای تربیت نیروی انسانی مود توجه است.»

آذرکیش با اشاره به اینکه امسال با جدیت بحث تولید اشتغال‌آفرین نیز دنبال می‌شود افزود: «تعیین اولویت‌های توسعه‌ای آموزش های سرزمین و براساس نیاز نیروی کار یکی از برنامه‌های ماست که نیازمند همراهی حداکثری بخش‌های خصوصی،بنگاههای اقتصادی و موسسات صنعتی ،تولیدی و خدماتی هستیم.»

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «به دنبال این هستیم که مشوق‌ها را پیگیری کنیم از جمله توسط ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین امتیاز مشوق‌ها مربوط به ارتقای آموزش‌های مهارتی است که به هنرستانی ها داده می‌شود. امسال بخش تولید دانش بنیان و نیروی کار ماهر مطرح است تا بتوان در قالب مشوق‌های تعریف شده این امر را توسعه دهیم.»

به مشارکت بخش‌های خصوصی و خارج از آموزش و پرورش مانند بنگاه‌های اقتصادی و موسسات خدماتی نیاز داریم

وی ادامه داد : «توجه به رشته های موجود در حوزه دانش بنیان ازجمله مکاترونیک در حوزه صنعت و رشته‌های ایجاد شده جدید یکی از برنامه‌های ماست. لازم به یادآوری است که تولید در هنرستان‌ها تولید داخلی است و آموزش ما در هنرستان‌ها همواره منجر به تولید و یا ارائه خدمات می‌شود لذا برای تحقق این شعار به مشارکت بخش‌های خصوصی و خارج از آموزش و پرورش مانند بنگاه‌های اقتصادی و موسسات تولیدی و خدماتی نیاز داریم زیرا این مشارکت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.»

آذرکیش عنوان کرد: «خوشبختانه در اسفند امسال نامه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش به وزیر کشور ارسال شد که وزیر کشور نیز به تمام استانداران سراسر کشور تکلیف کردند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در اولویت قرار گرفته و برای تحقق این امر تمام ظرفیت‌ها و امکانات به کار گرفته شود.»

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: «مشارکت در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است برنامه جدی‌تر ما این است که با تسهیل قوانین و اصلاح آنان ایجاد مشوق‌های قانونی بیشتر را داشته باشیم همچنین از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی در فرایند آموزش استفاده کنیم.»

هرچند آموزش و پرورش و نظام‌های آموزشی، متولی اشتغال نیستند اما متولی آموزش برای اشتغال هستند

وی افزود: درحال حاضر یک میلیون ۳۰ هزار هنرجو در بیش از ۷ هزار هنرستان در حال آموزش و تربیت هستند و ۲۱۰ رشته داریم که عناوین تعدادی از این رشته‌ها دانش بنیان هستند. ۳۶ درصد دانش‌آموزان پایه های دهم،یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه و ۳۸ درصد دانش‌آموزان در پایه دهم در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند که این امر نشان از استقبال خانواده‌ها برای ا مهارت‌آموزی فرزندان آنها دارد.»

آذرکیش گفت: «امیدواریم با اهتمام وحمایت های دولت سیزدهم وبرابر سیاست های ریاست محترم جمهور در کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی، شرایط بهتری در بحث تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی را شاهد باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار