محمدرضا رزاقی:
دانشآموزان باید در هر 6 ساحت تربیتی رشد کنند
تهران (پانا) - مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در کارگاه بررسی روند اجرایی شناسنامه فعالیتهای مدارس شاهد در استان گیلان، گفت همه دانشآموزان در همه مدارس شاهد باید در هر شش ساحت تربیتی بازی کنند، یاد بگیرند و رشد کنند.
محمدرضا رزاقی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران در دومین نشست با مدیران مدارس شاهد استان گیلان در سال ۱۴۰۰ که با حضور رحمتی مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان، کارشناسان و مدیران مدارس شاهد این استان برگزار شد ضمن ضمن خوشامدگویی به رحمتی و همه مدیران و کارشناسان، گفت: کارگاه امروز بیشتر به صورت گفتمان بین کارشناسان ستادی و مدیران مدارس شاهد دنبال خواهد شد.
رزاقی پس از پرسش و پاسخ هایی که بین مدیران و کارشناسان ستادی، در خصوص نحوه اجرای شناسنامه مدارس شاهد صورت گرفت، طی سخنانی به ماموریت های این اداره کل اشاره کرد و اظهار داشت: اولین و مهمترین ماموریت ما رسیدگی به وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندان طرح شاهد و ایثارگر است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ارتقاء کیفیت تحصیلی همه دانش آموزان مدارس شاهد و همچنین ارتقاء کیفیت فعالیتهای مدارس شاهد با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را از دیگر ماموریت های این اداره کل دانست و گفت برنامه ها و فعالیت های مدارس شاهد باید دانش آموزان را در طول سال تحصیلی و لو به اندازه یک گام به پیش ببرد.
رزاقی در بخش دوم سخنان خود به تبیین شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد پرداخت و گفت: ما شناسنامه مدارس شاهد را یک تسهیل گر برای مدیران مدارس شاهد می دانیم شناسنامه در حقیقت یک تفکر است و لزومی ندارد که همیشه همراهتان باشد. مبادا شناسنامه نگرانی ایجاد کند، جدول های شناسنامه را شما با سلیقه و نگاه خودتان تکمیل کنید زیرا شرایط و مقتضیات هر مدرسه با بقیه مدارس ممکن است متفاوت باشد.
وی در ادامه گفت: اصلی ترین مفهوم در شناسنامه مدارس شاهد، ساحت های ششگانه است. هر کدام از ساحت های تربیتی زمینه ای برای یادگیری و رشد دانش آموزان می باشد. مبادا فکر کنیم چون مدرسه شاهد هستیم فقط به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی بایستی توجه کنیم!!! همه دانش آموزان در همه مدارس شاهد باید در هر شش ساحت بازی کنند، یادبگیرند و رشد نمایند. و هدف از « بازی کردن » این است که ما شرایطی را در مدرسه ایجاد کنیم تا دانش آموزان بتوانند « هیجانات » استعداد و توانمندی های خودشان را بروز دهند.
رئیس کمیته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش به اهمیت فعالیت های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و تصریح کرد: در مباحث ترویجی نیز همه ساحت های تربیتی مطرح می باشد. باید به توانمندی های شهدا، قبل از رسیدن به مقام شهادت، بپردازیم و آن ها را برای دانش آموزان تبیین نماییم . چطور شد که مثلا استاد دانشگاه! یا هنرمند! یا معلم ورزشکاری مانند «« شهید ابراهیم هادی! »» لباس رزم پوشیده، رزمنده شدند و در نهایت به شهادت رسیدند؟
دبیر ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنان خود ضمن پرداختن به رعایت دقیق بهداشت محیط و بهداشت روانی در مدرسه، اظهار کرد: تلاش برای تحقق اهداف بهداشت محیط و بهداشت روانی در مدرسه، عامل بسیار مهمی در «دل انگیز و شوقانگیز شدن مدرسه» برای دانش آموزان است. مطمئن باشید دانش آموزی که از سرویس بهداشتی مدرسه استفاده نمی کند، قطعا در کلاس درس تمرکز لازم را نخواهد داشت.
ارسال دیدگاه