کمیسیون مدیریت آموزشی یکی از کمیسیونهای هشتگانه شورای عالی آموزش و پرورش است
تهران (پانا) - کمیسیون مدیریت آموزشی یکی از کمیسیونهای هشتگانه شورای عالی آموزش و پرورش است. در عین قدمت یکصد ساله شورای عالی، این کمیسیون یکی از نوپاترین کمیسیونهای آن است. کمیسیون مدیریت آموزشی در سال 1392 در ساختار دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، این کمیسیون دارای پانزده عضو است که همگی جایگاه حقوقی دارند، به جز دو نفر صاحبنظر. یکی از بارزترین ویژگیهای اعضای کمیسیون مدیریت آموزشی حضور دو نفر از مدیران مدارس و یک نفر از روسای مناطق آموزشوپرورش و یک نفر از مدیران کل آموزش و پرورش استانها در بین سایر اعضا است که مستقیماً در امور اجرایی مشغول بکار هستند. این کمیسیون ۱۰ وظیفه دارد که بر امر «مدیریت در آموزش و پرورش» دلالت دارند، موضوعی که میتوان آن را به منزله «مغز متفکر» در نظام تعلیم و تربیت تشبیه کرد.
توجه به جوانب متعدد مدیریت در آموزشوپرورش در بُعد منابعانسانیِ مرتبط اعم از مدیران و راهبران آموزشی و بررسی اصول، ضوابط و شاخصهای شایستگیها و صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای و بررسی شرایط احراز، انتصاب و بهکارگیری ایشان در سطوح مختلف از مهمترین وظایف کمیسیون تلقی میشود.
یکی از عمده کارهایی که در دوره فعالیت این کمیسیون به بار نشسته است، «آییننامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس» است که در جلسه ۹۹۷ مورخ ۲۸/۰۴/۱۴۰۰ شورایعالی آموزشوپرورش تصویب شد. این آییننامه در ۲۵جلسه کمیسیون بررسی و حدود ۳ سال به طرق مختلف به اعتبارسنجی در سطوح صف و ستاد گذاشته شد و پس از اعمال نظرات کارشناسی متعدد در ۳ جلسه تکمیلی در کمیسیون، از آبان ماه سال ۱۳۹۹ در دستورکار شورایعالی قرار گرفت که پس از طرح و بحث و اعمال نظر اعضای محترم شورا در جلسات ۹۷۸، ۹۸۲ و ۹۸۴، نهایتاٌ در جلسه ۹۹۷ به تصویب رسید و پس از امضای رئیس محترم جمهوری، برای اجرا در تاریخ ۱۷/۰۶/۱۴۰۰ به وزارت آموزشوپرورش ابلاغ شد.
وظایف کمیسیون مدیریت آموزشی
برای این کمیسیون با ۱۵ عضو و ۱۰ وظیفه پیشبینی شده است؛ ازجمله مهمترین آنها میتوان به بررسی شرایط احراز، انتصاب، ساماندهی و بهکارگیری مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف، بررسی خطمشیها، ضوابط، شاخصها و استانداردهای بهرهوری درمدیریت آموزشی و تربیتی، بررسی طرحها و لوایح مربوط قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی اشاره کرد.
اعضای اصلی کمیسیون مدیریت آموزشی
اعضای اصلی کمیسیون فوق عبارتاند از: دبیرکل، یکنفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، یکنفر از معاونان وزیر یا یکی از مدیران کل حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، دو نفر از مدیران دورههای ابتدایی و متوسطه، نماینده مدیران کل آموزش و پرورش استانها و یک نفر از روسای مناطق آموزش و پرورش کشور.
اهم موضوعاتی که در سنوات اخیر در این کمیسیون به بحث و بررسی گذاشته شده است عبارتند از :
- بازبینی مصوبه ۶۷۳- ۲۱/۰۱/۱۳۸۱ شورایعالی با عنوان «شرایط احراز مدیریت مدارس»
- بررسی اجرای آزمایشی طرح «سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران»
- بررسی پیشنویس«آییننامه مدیریت مدارس و مراکز آموزشیوپرورشی غیردولتی»
- بررسی «ایجاد و راهاندازی رشته مدیریت آموزشگاهی در دانشگاه فرهنگیان»
- بررسی گزارش اجرای برنامههای «تعالی مدیریت مدرسه» و «تدبیر»
- هماندیشی در خصوص ترمیم و بروزآوری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
ارسال دیدگاه