اجراییسازی سند تحول از طریق استمرار فعالیتهای ۵ بسته تحولی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوازدهمین شورای راهبری سازمان از اجراییسازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی از طریق استمرار فعالیتهای ۳ بسته تحولی سال گذشته و اجرای ۲ بسته تحولی جدید خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور اعضای شورای راهبری و ارتباط ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد گفت: سال گذشته سه بسته تحولی " توسعه مشارکتها"، "مداخلات بهنگام طلایی" و " مدرسه انطباقی" در آموزشوپرورش استثنایی اجرایی شد که برخی از فعالیتهای این بستهها استمراری بود و در سال جاری فعالیتهای این بستهها با شاخصهای جدید استمرار خواهند یافت.
وی افزود: در سال جاری نیز دو بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور" و "غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات یادگیری" در آموزشوپرورش استثنایی تدوین شده است که در نشست اخیر شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش به تصویب رسید.
وی گفت: بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور" با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت و بسته تحولی " غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات یادگیری" با یک برنامه و دو فعالیت تدوین و اجرایی خواهند شد.
معاون وزیر به تشریح معاون برنامهها و فعالیتهای بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور" پرداخت و گفت: برنامه اول این بسته تحولی ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاعرسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات است که دو فعالیت "تولید، بارگذاری و کیفیتبخشی بیش از ۳ هزار محتوای مشاوره و مددکاری در شبکه شاد" و " طراحی ساختار و راهاندازی سامانه شبکه تلفنی مشاوره اضطراری از طریق سامانه ندای همراه، ۶۰ مشاور ملی،۵۸ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری" برای این برنامه پیشبینیشده است.
وی افزود: "توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده" برنامه دوم بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور است که " توسعه و ارتقاء کیفی و کمی خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده به همراه ایجاد ۱۰ مرکز مشاوره جدید و ۲۲ مرکز جامع" و "توسعه و گسترش آموزشهای تخصصی خانواده محور از طریق ایجاد ۷ پایگاه تخصصی آموزش خانواده" دو فعالیت این برنامه هستند.
حسینی "توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیتهای تربیتی با مشارکت خانواده" را سومین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: برای این برنامه دو فعالیت " بازبینی، اصلاح و ارتقای برنامه آموزش خانواده کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور" و " برگزاری کارگاههای آموزشی فرزندپروری برای مشاوران سراسر کشور" تعریف شده است.
وی "مشارکت والدین در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی و توانبخشی" را چهارمین برنامه بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور دانست و گفت: "بهرهمندی از تخصص ۱۰ درصد اولیا در همیاری با مدارس تحت عنوان مدرسه یاری"، " بهرهمندی از تخصص ۵۰ درصد اولیا در تدریس با عنوان اولیا همیار معلم" و "بهرهمندی از تخصص اولیا در سطح کلان در قالب پارلمان مشورتی اولیا" سه فعالیت این برنامه میباشند.
وی افزود: برنامه پنجم این بسته تحولی " ارائه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله" است که فعالیت "مددکاری اجتماعی محله محور" برای آن تعریف شده است.
حسینی ششمین برنامه این بسته تحولی را " ظرفیتسازی در مدارس برای اجرای برنامههای ورزش با خانواده و برنامههای ورزشی" دانست و گفت: برای این برنامه فعالیت "اجرای جشنواره نشاط با رویکرد یک روز بازی در کنار خانواده برای بیش از ۱۰ هزار دانشآموز پیشبینیشده است.
معاون وزیر در ادامه با تشریح فعالیتهای بسته تحولی " غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات یادگیری" گفت: این بسته تحولی با یک برنامه و دو فعالیت " طراحی، محاسبه ویژگیهای روانسنجی چکلیست غربال نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری" و "طراحی، بررسی روایی محتوایی و اجرای مداخله توانبخشی شناختی برای نوآموزان پیشدبستان در معرض مشکلات ویژه یادگیری" اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه نشست به تشریح فعالیتهای پیشبینیشده برای سه بسته تحولی " توسعه مشارکتها"، "مداخلات بهنگام طلایی" و " مدرسه انطباقی" در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: ارائه ﺗﺠﻬﯿﺰات آﻣﻮزﺷﯽ و توانبخشی و ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ به ۳۰ هزار دانشآموز استثنایی در قالب ﻧﻬﻀﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ توانافزایی، افزایش ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ وﺗﻮان ﺑﺨﺸﯽ ﻣﺸﮑﻼت وﯾﮋه ﯾﺎدﮔﯿﺮی از ۷۷۵ ﺑﻪ ۸۰۹ ﻣﺮﮐز، هوشمندسازی ۴۰ کلاس درس ﮔﺮوه آسیبدیده ﺷﻨﻮاﯾﯽ و ﻣﻌﻠﻮل ﺟﺴﻤﯽ ﺣﺮﮐﺘﯽ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم، مناسبسازی ۱۶۰ مدرسه پذیرای دانشآموزان آموزش تلفیقی و فراگیر در ۵ آیتم سرویس بهداشتی، آبخوری، رمپ، هند ریل و سکو و آموزش مهارتهای چندگانه به ۱۰ درصد معلمان گروه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی بخشی از فعالیتهای این سه بسته تحولی در سال ۱۴۰۰ هستند.
وی افزود: آموزش جهتیابی و حرکت به هزار نفر معلمان دانشآموزان با آسیبدیده بینایی و والدین آنان، آموزش تلفیقی و فراگیر به ۴ هزار نفر از معلمان مدارس پذیرا، اجرای ۴۵ دوره تخصصی آموزش ضمن خدمت کشوری، مناسبسازی ۱۰۰ کتاب درسی در گروههای مختلف آموزش استثنایی، تألیف ۱۰ عنوان کتاب درسی و ۳ درسافزار و کیت آموزشی ویژه دانشآموزان استثنایی و افزایش ۱۵ درصدی پوشش تحصیلی دوره پیشدبستان نوآموزان استثنایی بخشی دیگر از فعالیتهای اجراییسازی سه بسته تحولی هستند.
حسینی در پایان گفت: ارائه خدمات توانبخشی به ۳۰ درصد کودکان پیشدبستان، ارائه آموزشهای منزل محور به ۶۳ دانشآموز جسمی حرکتی شدید پایه چهارم تا ششم، اجرای طرح سودای بندگی و آموزش نماز برای ۸۵ درصد از دانشآموزان پایه ششم، اجرای برنامه تقویت بنیه علمی برای بیش از هزار نفر از دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه، راهاندازی ۳۲ نمایشگاه فروش محصولات مدارس متوسطه حرفهای در سطح کشور و ارائه خدمات توانبخشی داخل و خارج از مدرسه به ۶۰ درصد دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس ویژه و پذیرا از دیگر فعالیتهای بستههای تحولی " توسعه مشارکتها"، "مداخلات بهنگام طلایی" و " مدرسه انطباقی" در سال ۱۴۰۰ هستند.
ارسال دیدگاه