اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۱۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست کمیته اجرایی طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی ۵ استان پایلوت طرح برگزار شد، گفت: بر اساس مطالعه ای بین المللی ۵ درصد از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هستند و ۱۵ درصد دانش آموزان نیز دارای مشکلات یادگیری و توجه ناشناخته هستند.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه نمی کنند و از سپهر خدمات مداخله ای بی بهره هستند

معاون وزیر با بیان اینکه در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد گفت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری است و رویکرد سبب شناسانه مبتنی بر درمان است.

وی افزود: طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری و مداخلات به هنگام موجب کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از گسترش مشکلات این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه رویکرد حال حاضر مشکلات یادگیری رویکردی سبب شناسانه است گفت: در حال حاضر مشکلات یادگیری دانش آموزان پس از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود و این دانش آموزان به ۷۹۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: شناسایی دیر هنگام دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری موجب خروج برخی از این دانش آموزان از نظام و تعلیم و تربیت، افزایش اضطراب، افزایش شکست‌های مکرر تحصیلی و تاثیر آن بر شخصیت دانش آموزان، آشفتگی در کارکرد و ساختار خانواده و درماندگی آموخته شده می‌شود.

معاون با تاکید بر اینکه همه اینها ضرورت یک مداخله پیشگیرانه را نشان می‌دهد گفت: طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با هدف مداخله پیشگیرانه شده است و فلسفه وجودی کار مورد تایید تمامی متخصصین قرار گرفته است،

معاون وزیر با تاکید بر اجرای دقیق و به دور از شتاب زدگی طرح گفت: استفاده از نظرات منتقدین طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری موجب باروری آن شده است و رسیدن به اشتراکات ذهنی درون سازمانی نیز مهم‌ترین عامل پیشرفت این طرح است.

معاون وزیر با تاکید بر نواورانه و تاثیر گذار بودن طرح گفت: در مرحله اول طرح به صورت پیش پایلوت در پنج استان فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز با غربالگری ۳۰ نوآموز و همچنین استفاده از ۳۰ دانش آموز مراکز مشکلات ویژه یادگیری اجرایی خواهد شد.

وی افزود: رفع اشکالات سامانه سیدا برای پیش دبستانی‌ها، وجود پایگاه‌های سنجش پیش دبستانی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها و ترغیب خانواده‌ها و مدیران مراکز پیش دبستانی از جمله مولفه های اثر گذار در طرح غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری است.

حسینی تصریح کرد: پس از شناسایی باید شیوه‌نامه مداخلات شناختی و توان‌بخشی برای نوآموزان در معرض مشکلات برای خانواده‌ها، مربیان مدیران مراکز پیش‌دبستانی نیز تدوین شود.

معاون وزیر با اشاره به اینکه یکی از بسته های تحولی سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی غربال و مداخله بهنگام برای نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری است گفت: افزود: طراحی و محاسبه ویژگی‌های روان سنجی چک لیست غربال نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری و طراحی و بررسی محتوایی مداخله توان بخشی شناختی برای نوآموزان در معرض مشکلات ویژه یادگیری دو برنامه اصلی این بسته تحولی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار