تاثیر امتحانات نهایی برای کنکورهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شد
تهران (پانا) - دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از مشخص شدن تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در جلسه این ستاد خبر داد.
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۵۳ «ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور» در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه به اجراییسازی سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از متوسطه) به عنوان مصوبه ۲۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته شد. در چند سال گذشته بر روی این مصوبه مهم، کار جدی انجام شده است. خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۸۰ درصد از این مصوبه پیش رفته است و به دستگاهها از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاههای مرتبط ابلاغ شد.
وی افزود: بخشهای کوچکی از این مصوبه باقی مانده که با تثبیت وزیران جدید دولت سیزدهم و شروع به فعالیت معاونین آنها بخش باقی مانده مصوبه را تصویب میکنیم. درواقع بخشهای مربوط به پزشکی، سیاست سهمیهها، صدا و سیما و وظایف آنها و موسسات فعال در زمینه کنکور و مجوز برای ادامه فعالیت آنها هنوز لحاظ نشده است.
کبگانیان به بخشهای تصویب و ابلاغ «اجراییسازی سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» اشاره کرد و گفت: قطعا بر بخشهای تصویب شده مصوبه، نظارت و راهبری خواهیم داشت و نیز باید در جریان الزامات اجرایی شدن آنها قرار بگیریم.
دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این مصوبه به صورت تاثیر مثبت در کنکور ۱۴۰۱ اجرایی میشود اما این مصوبه به صورت قطعی در کنکور سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد. زمان کافی در این دو سال نداریم و برخی از مقدمات این مصوبه را باید برخی از دستگاهها از همین روزها شروع میکردند که خوشبختانه این جلسه ستاد بدین منظور انجام شد.
وی گفت: باید مطمئن شویم دستگاههای ذی ربط این مصوبه را اجرایی میکنند. وزارت آموزش و پرورش ۶۰ درصد این مصوبه را برعهده دارد و باید برخی از موارد اجرایی شدن مصوبه را «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطمینان میدادند که این موضوع درخصوص وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز صدق میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: آزمون اختصاصی که مربوط به بخش ۴۰ درصد سازمان سنجش وزارت علوم میشود؛ هر سال میتوانند دو بار با اعتبار دوساله کنکور برگزار کنند. دانش آموز اگر یکی از این امتحانات جا ماند دوباره میتواند در همان سال امتحان دهد. همچنین نتایج تا دو سال اعتبار دارد یعنی دانش آموز در همان سال مجبور به تصمیم گیری درباره رشته قبولی، نیست که این موضوع به هدایت دانش آموزان برای نیل به رشته مورد علاقهشان موثر خواهد بود.
وی به استانداردسازی نتایج آزمونها اشاره کرد و گفت: استانداردسازی امتحانات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم، سال آخر دبیرستان مهم است چون باید به گونهای باشد امتحان نهایی دانش آموزانی امسال با سال بعد خیلی تفاوت نداشته باشد یعنی استانداردها رعایت شود. عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی باید زودتر تعیین شود. همچنین سابقه تحصیلی دانش آموزان در این جلسه طبق مصوبه مد نظر قرار گرفته است مثلا برخی دانش آموزان ممکن پنج سال پیش دیپلم گرفته است و از تحصیل فاصله گرفته اما در حال حاضر میخواهد با کنکور وارد دانشگاه شود. حال در زمینه سابقه تحصیلی خلع وجود دارد و باید عزیزان در این زمینه راه حل ارایه دهند.
کبگانیان تاکید کرد: موارد مطروحه در جلسه ستاد را طی نامهای رسمی از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به وزیر محترم علوم -که ریاست سنجش و پذیرش کشور را برعهده دارد- اعلام میکنیم. در شورای سنجش و پذیرش کشور، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری «،» وزیر آموزش و پرورش «و» وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی" هم عضو هستند بنابراین در یک فرصت یک ماهه باید محورها، دستورالعملها، شیوهنامهها و مصوبات مورد نیاز خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند.
وی افزود: سرپرست محترم آموزش و پرورش به اتفاق ریاست مرکز سنجش آموزش و پرورش توضیحاتی را در این زمینه دادند که کارگروهی برای ارتقاء و استانداردسازی امتحانات نهایی از طراحی سوالات تا ایجاد ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش تشکیل شده است که به همه شعب و مدارس ابلاغ شده است. امتحانات نهایی از سال ۱۴۰۱.۴۰ درصد با تاثیر مثبت لحاظ میشود و در سال ۱۴۰۲ نیز وزن ۶۰ درصدی در کنکور دارد.
قائممقام و دبیر ستاد علم و فناوری بیان کرد: طبق آمار مراجعه برخی از دانش آموزان به کلاسهای تست زنی کنکور کمتر شده است. دانش آموزان کنکوری سال ۱۴۰۲ باید در روش خواندن دروس دبیرستان؛ عمیقتر باشند چون طبق مصوبه فقط ۴۰ درصد تست زنی در کنکور لحاظ شده است.
وی ادامه داد: در این جلسه مطالبی به لحاظ اجراییسازی امتحانات تشریحی کنکور عنوان شده است چون تصحیح الکترونیکی سوالات تشریحی یک کار تخصصی است، نرمافزار و سختافزار خاصی را میطلبد. در این زمینه از دوستان سازمان مدیریت و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری لازم را داریم. مادهای شفاف و مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه باید منابع لازم در اختیار دستگاهها قرار بگیرد، وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش تا دو سال فرصت دارد تا ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه کنکور را فراهم کند. از دوستان در وزارت آموزش و پرورش خواستهایم، درخواست خود را به سازمان برنامه و بودجه بدهند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حد امکان حمایتهای لازم را انجام میدهد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: در پیش از دستور جلسه تذکری داشتیم که به علت اهمیت بحث فناوری، کلان پروژهها سریعتر بحث شود و در برنامه پنجساله هفتم -که کارگروههایی در این خصوص داریم- مطالب جدیتری را با روحیه تحولی دولت سیزدهم پیش ببریم.
ارسال دیدگاه