ملکی خبر داد
پایان تدوین برنامه درسی غیرحضوری
تهران (پانا) - در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، پایان روند تدوین برنامه درسی غیر حضوری اعلام شد و روند اشاعه و آموزش معلمان در این مسیر، در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شورای پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مدیران و معاونین این سازمان برگزار شد.
حسن ملکی، از اتمام «برنامه آموزش غیر حضوری»، ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که پس از تلاش بی وقفه همکاران، امروز توانستیم این برنامه را پس از پیگیری و تلاش بی وقفه، به اتمام برسانیم لذا صمیمانه از همکاران برای ارائه این کار ارزشمند متشکرم.
وی افزود: زمانبندی کارها یکی از امور مهم است و باید هر اقدام، در پایان مشخص شده، به اتمام برسد زیرا اگر طبق زمانبندی پیش نرویم، عملا کارها دچار مشکل خواهد شد البته خدا را شاکرم که با حضور کارشناسان قوی و بصیر، کارها دنبال میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: ما دو بسته تحولی شامل برنامه ویژه مدرسه به نام «بوم» و بسته تحول «شبکه ملی رشد» را باید دنبال میکردیم. در مسیر بسته تحولی برنامه ویژه مدرسه، بنا بر این شد که باید هفتهای دو ساعت را در جدول دروس بگنجانیم زیرا تا زمانی که این روند را دنبال نکنیم، هیچ کدام از کارها به نتیجه نخواهد رسید. راجع به برنامه ویژه مدرسه، پیشنهاد من این بود که در این برنامه، باید نظیر سایر برنامههای درسی که در مدارس تدریس می شود، برخورد کنیم. به این معنا که برنامه درسی و محتوا با ماست و بعد اجرایی، بر عهده معاونتهای آموزشی قرار دارد لذا لزومی ندارد ما، وارد عرصه اجرا شویم و نباید اجازه بدهیم که نقش معاونتها با یکدیگر تداخل داشته باشد.
ملکی ادامه داد: به نظر من، برنامه ویژه مدرسه دارای یک محدودیت ذاتی است زیرا نظام تعلیم و تربیت ما یک نظام متمرکز است به همین خاطر ایجاد یک قطعه غیر متمرکز، دارای انتقاداتی است و این مشکل ذاتی به شمار میرود زیرا در نظام درسی متمرکز، درخواست اجرای دو ساعت غیر متمرکز، خواستهای خوب اما غیر منطقی است. با این وجود از آنجایی که این امر، یک بخش قانونی است، باید اجرا شود، زیرا ما سرباز این بخش هستیم و تخلف از قوانین جایز نیست لذا باید وظیفه خود را در ارتباط با اسناد و برنامههای درسی تعریف کنیم.
وی افزود: در شبکه ملی مدارس ایران یا رشد، کارهای بسیار خوبی انجام شده و گزارش اقدامات قابل توجه است. در واقع شبکه ملی رشد امروز قدرتمند، و دارای ظرفیت بالایی به شمار میرود که کاملا قابل دفاع است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، خاطر نشان کرد: در بدنه نظام آموزش، یک بسته تحولی به نام «خوانا» وجود دارد که در معاونت آموزشی ابتدایی پیگیری میشود و باید تعیین تکلیف شود. بخش تربیت معلم چند ساحتی نیز باید با برنامه درسی چند ساحتی قرابت داشته باشد زیرا معلمها باید این برنامهها را تدریس کنند و ماموریت دانشگاه فرهنگیان غیر از این نیست بنابراین برنامه ریزی جداگانه این دو بخش مشکل ساز است لذا بر روی تعیین تکلیف این بخش تاکید داریم.
ملکی بر لزوم توجه به برنامههای موازی تاکید کرد و گفت: من معتقدم که ما باید در برابر حرکتهای غلط بایستیم و با طرحهای خوب در هر کجا که باشد، همراهی داشته باشیم.
وی ادامه داد: برنامه درسی غیر حضوری برای دوره ابتدایی و متوسطه، انجام شده که بسیار مایه خرسندی است. این کار از بعدهای مختلف جای تشکر دارد؛ اما با ارسال این برنامه باید روی برنامهها تازه تمرکز کنیم. آنچه که امروز آغاز شده است اشاعه برنامه درسی غیر حضوری است که باید بر روی آن تمرکز کنیم زیرا این بخش را نمیتوان تنها توسط یک دفتر یا فرد انجام داد.
تاکید بر اشاعه برنامه درسی غیر حضوری و آموزش معلمان در این مسیر
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: در این مسیر ما باید به معلمان، دانش آموزان و اولیاء محتوای این برنامه و چگونگی آن را معرفی کنیم. به این معنا که برای اقشار مختلف چه بودن این برنامه، چرایی آن و چگونگی تدریس آن و وظایف هر قشر را مشخص کنیم زیرا مخاطب ما در این برنامه دانش آموزان نیستند بلکه مثلث معلمان، والدین و مدیر مدرسه است و دانش آموز از طریق این مثلث تحت تاثیر تربیتی قرار خواهد گرفت لذا پیچیدگی و حساسیت کار نیز همین است. در این روند ما باید به نحوی مثلث را هدایت کنیم که این افراد، بدانند چگونه با دانش آموز برخورد کنند البته من معتقدم تا حدود زیادی این امر محقق شد. البته اگر قید زمان و محدودیت نبود، امکان ارائه بهتر این برنامه نیز وجود داشت اما باید در کارهایمان به زمان توجه کنیم زیرا زمانبندی امر بسیار مهمی است لذا ایده آل گرایی بدون توجه به زمان مانند نوش داروی پس از مرگ سهراب است.
ملکی خواستار تشکیل کارگروهی در راستای اشاعه و آموزش معلمان شد و گفت: در این مسیر دو کار گروه باید به موازات یکدیگر در بخش اشاعه و آموزش معلمان فعالیت کنند. ما با اشاعه به مفاهمه میرسیم؛ اما علم و دانش معلم با اشاعه انجام نمیشود زیرا آنچه که معلم را دانا و ماهر میکند، دوره آموزشی است اما از آنجایی که امروز امکان آموزش حضوری نیست باید از امکانات مجازی و غیر حضوری بهره مند شویم لذا باید از ظرفیت بالای دفتر رشد، در این مسیر استفاده کنیم. لازم است که از این نقطه دو کارگروه کار خود را آغاز کنند و بر روی دو موضوع اشاعه و آموزش معلمان به شکل اضطراری فعالیت کنند تا بتوانیم تا شروع مدارس کاری ضربتی انجام دهیم البته منظور من اتمام کار، طی یک هفته نیست بلکه آغاز کار است زیرا اشاعه و آموزش را باید در کل سال داشته باشیم. آنچه که مد نظر من است، برنامه عملیاتی برای این اقدامات است تا کار پس از دریافت نظرات پخته و کامل شود.
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رئیس سازمان، ضمن تشکر از برنامه آموزش غیر حضوری به ارائه راهکارهای اشاعه پرداخت و گفت: تولید یک تیزر تلویزیونی برای جلب توجه مخاطبان، میتواند در این بخش بسیار موثر باشد. ابلاغ بخشنامه و شیوه نامه توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تبیین روند و چگونگی، چرایی و کیفیت اجرای این برنامه به استانها، تبیین این الگو در جلسه معاونین استانها و تبیین در شورای آموزگاران و معلمان بخش دیگری است که میتوان در بخش اشاعه دنبال کرد.
وی افزود: برگزاری جلسات آموزش ضمن خدمت برای آموزش معلمان نیز راهکار دیگری است که امروز زیرساخت آن توسط فضای مجازی کاملا وجود دارد و میتوان به راحتی آن را تکثیر کرد. وارد کردن این بخش به شاخصهای ارزیابی، تخصیص صفحهای مشخص در سایت سازمان به این بخش و یک نشست خبری مختص این برنامه در کنار بارگزاری مطالب مرتبط در شبکه رشد، نیز میتواند در بخش اشاعه بسیار مفید عمل کند.
بررسی روند اجرای فاز نخست رمزینههای سریع پاسخ
علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز در بخش دیگری از این جلسه، درباره رمزینههای سریع پاسخ به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: راهکارهای مختلفی برای بخش رمزینه های سریع پاسخ ارائه شد و ما ابعاد مختلفی را در این مسیر مد نظر قرار دادیم که در نهایت نحوه استفاده از رمزینهها، به دفتر انتشارات ارائه شد و قرار شد که بارگزاری آن انجام شود. در این مسیر در ابتدای هر کتاب، رمزینهها بارگزاری شده است و دانش آموزان و معلمان در گام نخست، میتوانند با نحوه کار این بخش آشنا شوند.
وی ادامه داد: اگر گام دوم کتاب الکترونیک محقق شود، این اشکالات کوچک نیز برطرف میشود و دانش آموز با یک محتوای تعاملی یادگیرنده برخورد خواهد کرد که در مرحله بعد انجام خواهد شد.
محمد ابراهیم محمدی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی نیز گزارشی از روند کتاب الکترونیکی ارائه کرد و گفت: فاز نخست این بخش انجام شده و فاز دوم نیز در دست انجام است لذا تقریبا میتوان گفت که کار انجام شده است البته لازم است که در این مسیر یک کمیته ویژه داشته باشیم تا بتوانیم کار را به همین شکل ادامه دهیم.
ملکی نیز بیان کرد: نوعی غنی سازی و بهسازی کتابهای درسی در این بخش باید انجام شود و تاکید ما بر این است که کارگروه در این مسیر احیا شود تا روند اقدمات به سمت جلو حرکت کند.
محبی نیز بیان کرد: فاز نخست بخش فنی و حرفهای، و ۱۲۶ کتاب این بخش اجرا شده است لذا پس از بررسی نرم افزاری امکان اجرا دارد اما در فاز دوم، قدری نگاهها دارای تفاوت است و فاز دوم که شامل کتاب تعاملی است، نیازمند توجه بیشتری است و به تامل عمیقتری نیاز دارد.
وی به ارائه گزارشی از روند اشاعه و آموزش برنامه درسی آموزش غیر حضوری پرداخت و بیان کرد: لازم است که در دفتر تالیف گروه تربیت معلم را که دارای کارشناس هست، احیا کنیم تا متولی خاص خود را در این بخش داشته باشیم.
محبی ادامه داد: رفتن از کتاب محوری به سمت بسته آموزشی، امر مهمی است که سعی کردیم که به وسیله هایپر لینکها، آن را مدیریت کنیم، به همین خاطر، در این بخش نیز کار سنگینی پیش رو داریم و باید محتواهای آموزشی این بخش را تقویت کنیم. بدیهی است که این کار بی عیب و نقص نیست اما تلاشی شبانه روزی در این عرصه انجام شده است و بر مسئله گرافیکی و زیبایی آن نیز، تاکید ویژهای را دنبال کردیم.
در بخش دیگری از این جلسه معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف نظری، گزارشی از روند کار انجام شده ارائه کرد و گفت: از آنجایی که رویکرد ما در این بخش خاص است، این کار را میتوان آغازی در این قسمت دانست زیرا اگر در قسمت اشاعه و تربیت معلم خوب عمل نکنیم، کار ابتر باقی میماند لذا یک الگویی در این بخش آماده شده است.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفهای و کاردانش نیز، در این بخش به توضیح اقدمات انجام شده پرداخت و گفت: ۲۲ برنامه در نگاشت اول استخراج شد، که بر اساس گفتمانهایی که انجام شد، نیاز به اصلاحیه هایی داشت. طبق ارزیابی ما، تا پایان هفته برای رشتههای پر مخاطب، میتوانیم کار را ارائه کنیم البته ممکن است ۵ تا ۱۰ رشته را تا اواسط هفته آینده بتوانیم آماده کنیم.
تشکیل دبیرخانه دائمی برای جشنواره تولید محتوا
در بخش دیگری از این جلسه محمد ابراهیم محمدی مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی به ارائه گزارشی مفصل از جشنواره تولیدات الکترونیک پرداخت و گفت: پیش بینی ما دریافت بیش از ۱۵ هزار اثر در جشنواره تولید محتوا است. بر همین مبنا و با توجه به اینکه محتوا برای ما مهم است، شاید لازم باشد که در این بخش، یک دبیرخانه دائمی داشته باشیم. در بخش دیگری نیز میتوان به معلمان توانمندی که ثابت شدهاند، سفارش تولید محتوا بدهیم و از این بخش به عنوان یک مشوق استفاده کنیم.
حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی نیز، بر لزوم برگزاری جلسه مشترک با متولیان شبکه شاد تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه برنامه شاد نقش مهمی در بخش برنامه ریزی درسی دارد، لازم است که از آخرین دستاوردها و ظرفیتهای ایجاد شده در این بخش مطلع شویم تا بتوانیم مبتنی بر آن به پیشبرد برنامههای سازمان بپردازیم.
در بخش پایانی این جلسه، حسن ملکی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: پیشنهاد من این است که برای امر اشاعه و آموزش یک کارگروه داشته باشیم زیرا این دو بخش کاملا به یکدیگر مرتبط هستند البته ضروری است که به شکل جهادی و با توجه به محدودیت زمان در این بخش اقدام کنیم.
وی افزود: ارائه تولیدات به استانها و نحوه آن، توسط سرپرست آموزش و پرورش و همراه با سایر تولیدات خواهد بود زیرا با این روش، استانها بیشتر به تولیدات توجه خواهند کرد ضمن اینکه تمام محتوا وارد شبکه شاد نیز خواهد شد. در بخش رمزینههای سریع پاسخ نیز خوشبختانه به نقطهای امیدبخش رسیدهایم اما ضروری است که این بخش را تحت نظارت مداوم داشته باشیم تا هم ۲۵ درصد، فاز نخست برای ابتدای مهر به شکل مطمئن ارائه شود و در دسترس دانش آموزان باشد. در گام بعدی نیز باید، این روند ادامه پیدا کند به همین خاطر لازم است که برای فاز دوم از هم اکنون مشغول به کار شویم زیرا جای انقطاع وجود ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تصریح کرد: برای هماهنگی با برنامه شاد لازم است که روسای گروه ما با مسئولان شبکه شاد، یک جلسه داشته باشیم تا این تعامل به شکل درست ایجاد شود. در این مسیر باید نسبت شاد با شبکه ملی رشد و تولیدات ما کاملا شفاف سازی شود.
ملکی خاطر نشان کرد: باید یک الگوی ارتباطی مناسب برای همراهی با استانها طراحی کنیم زیرا این امر بسیار مهم است البته مذاکراتی نیز در این راستا انجام شده است که کاملا نوید بخش است. همچنین لازم است که گروه تربیت معلم دفتر نیز احیاء شود و به شکل قوی کار را شروع کند. جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، بخش بسیار مهمی است زیرا تولیدات این بخش کاملا به مصرف میرسد. در این عرصه حضور معلمان امر بسیار مهمی است و میتوان این تولیدات را در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار داد لذا من با تشکیل یک دبیرخانه دائمی در این بخش کاملا موافق هستم.
ارسال دیدگاه