شکرریز خبر داد

استقرار ۳۵۰۰ رمزینه پاسخ سریع در کتاب‌های درسی جدید

شبکه ملی رشد آماده پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای آموزشی دانش‌آموزان و معلمان است

تهران (پانا) - سرپرست معاونت فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ابراز امیداری کرد که شبکه ملی رشد با اصلاح برخی بخش‌ها و حمایت بیشتر، به چشم‌انداز والایی که پیش بینی شده، نزدیک شود.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
استقرار ۳۵۰۰ رمزینه پاسخ سریع در کتاب‌های درسی جدید

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمدرضا شکرریز درباره فعالیت‌های انجام شده در دوران پاندمی کووید ۱۹ اظهار کرد: شبکه ملی مدارس ایران (رشد) از شروع دوران پاندمی، فعالیت‌های گسترده‌ای داشته که مهم‌ترین آنها بازطراحی و پویاسازی رابط کاربری پلتفرم، بهینه‌سازی محتوای شبکه ملی مدارس ایران و جمع‌آوری و استفاده از محتواهای آموزشی و تربیتی متناسب با سرفصل‌های برنامه درسی ملی و حوزه‌های یازده‌گانه تربیت و یادگیری جهت میزبانی از محتواهای آموزشی بر بستر رمزینه، بهینه‌سازی سرویس‌های آموزشی، طراحی و پیاده سازی صفحات جهت اتصال به رمزینه پاسخ سریع، تامین محتوای پاسخ سریع QRC در شرایط کرونایی و اتصال این محتواها به رمزینه پاسخ سریع (QR Code) و طراحی و تولید اپلیکیشن اختصاصی خوانش رمزینه‌های پاسخ سریع (QR Code خوان) می باشد.

وی در خصوص میزان فایل‌های بارگذاری شده محتوایی در این شبکه بیان کرد: کل فایل‌های بارگذاری شده ۵۰۴۵ است که تعداد فایل‌های محتوا صوتی ۸۱۸ فایل، محتوای ویدئویی ۳۹۰۴ فایل و محتوای متنی و تعاملی ۱۱۰۰ فایل است.

پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای آموزشی دانش‌آموزان و معلمان

شکرریز در پاسخ به این سوال که آیا این شبکه می‌تواند پاسخگوی نیازهای محتوایی معلمان و دانش آموزان در شرایط کرونایی باشد؟ گفت: امید است در شرایط فعلی با همکاری تمامی دفاتر، محتواهای آموزشی و تربیتی مورد نیاز تولید و تامین شود که در این راستا اقداماتی نظیر تولید و بارگذاری محتواهای الکترونیکی آموزشی و تربیتی، اتصال محتواهای آموزشی و تربیتی به رمزینه پاسخ سریع (QR Code)، استقرار حدود ۳۵۰۰ رمزینه پاسخ سریع در کتاب‌های درسی در سال جاری تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، راه‌اندازی سرویس باشگاه یادگیری معلم، راه‌اندازی سرویس باشگاه معلمان، راه‌اندازی سرویس کتاب الکترونیکی تعاملی و راه‌اندازی سرویس ساماندهی منابع انجام گرفته است. امیدواریم با انجام این اقدامات در ابتدای مهر ۱۴۰۰ بتوان به شکل مؤثرتری پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان و معلمان کشور باشیم.

سرپرست معاونت فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی خاطر نشان کرد: برای آنکه شبکه رشد به جایگاه مدنظر ریاست سازمان نزدیک شود، بخش‌های پشتیبانی و حمایت مالی، تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز جهت میزبانی در سال ۱۴۰۰، تأمین محتوای آموزشی مکمل، و اطلاع‌رسانی در خصوص ظرفیت‌ها و امکانات لازم شبکه ملی مدارس نیاز به اصلاح و حمایت بیشتری دارد.

جایگاه واقعی شبکه رشد

شکرریز در خصوص جایگاه واقعی شبکه رشد بیان کرد: نظر به ماموریت شبکه‌ی رشد در خصوص ارائه محتوای آموزشی و تربیتی جهت پشتیبانی از برنامه درسی تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است و در دوران کرونا نیز سرعت ارائه خدمات افزایش پیدا کرده و محتواهای کیفی‌تری بر روی این شبکه بارگذاری شده است. ولی چشم اندازی که برای شبکه رشد در نظر گرفته‌ایم چشم‌انداز والاتری است که در افق آن ارائه تمام خدمات آموزشی که بر مبنا و منطق بر کتاب درسی هستند، بر روی این شبکه صورت خواهد گرفت و تمام دانش آموزان مرجع اصلی خود را سایت رشد قرار خواهند داد.

دلایل عدم تحقق چشم انداز

وی ادامه داد: دلایل عدم تحقق این چشم‌انداز تاکنون عدم تأمین منابع مالی و سخت افزاری مورد نیاز جهت پشتیبانی از پلتفرم رشد می باشد که امید است با برنامه هایی که در سال جاری در حال پیگیری آن هستیم این مسائل مرتفع شده و سایت رشد بتواند هرچه سریعتر به چشم اندازی که برای آن در نظر گرفته شده است، برسد.

شکرریز اضافه کرد: همچنین تغییرات گسترده و سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتضاء می‌کند بخش های فناوری در انجام ماموریت‌ها و برنامه‌ریزی چشم اندازها انعطاف پذیری بالایی داشته باشند. تلفیق ظرفیت اصلی شبکه رشد به عنوان مخزن محتوایی با سامانه های آموزش مجازی و پیام رسانها به عنوان راه های ارتباطی تحت سرویس سامانه مدیریت معلمان یک ضروت اجتناب ناپذیر به شمار می آید.

ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی

سرپرست معاونت فناوری آموزشی درباره تأسیس شبکه رشد و اهمیت آن در بحث آموزش بیان کرد: طرح ایجاد شبکه رشد در اواخر سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اختیار گروهی از معلمان و جوانان کشور قرار گرفت و مقرر شد که پس از امکان‌سنجی اولیه، طی سه مرحله و در طول ۴ سال طرح مذکور به پایان برسد. مرحله اول این طرح در مرداد ماه سال ۱۳۷۹ آغاز و اجرای آن تا دی ماه سال ۱۳۸۵ به طول انجامید. تا به امروز این نهال پربار مشغول بالیدن و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی و حرکت به سوی تحقق عدالت آموزشی، ارتقا کیفیت فرآیند آموزش‌و‌پرورش در سراسر کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فناوری‌های نوین می‌باشد.

وی افزود: با مهیا شدن زیر ساخت‌های فنی در سراسر کشور از جمله گسترش امکان دسترسی به تلفن و در اختیار داشتن رایانه برای گروه‌های بسیار بزرگتری از مردم که در سالیان آینده عمومیت بیشتری پیدا خواهد کرد، مسئله مهم ارائه محتوایی است که بتواند مخاطبان را به طرف کمال مطلوب راهنمایی کند. از همین رو، تیم ما با استفاده از افراد خبره و متخصصان مرتبط در این حوزه به صورت مستمر در حال ساخت و تولید و سازماندهی و ارائه محتوا و خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان، معلمان، والدین، و افراد مرتبط با فرآیند آموزشی-تربیتی کشور هستند.

شکرریز گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی همواره نهادی پیشرو در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش کشور بوده و با تلاشی مضاعف سعی در استفاده از به‌روزترین ابزارها و روش ها و رویکردهای علمی و پژوهشی در کشور دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار