تشریح اهمیت جشنوارۀ «فردا» از سوی معاون وزارت آموزش و پرورش؛
کاظمی: در هیچ زمینه فرهنگی و هنری ذائقه دانشآموزان مورد غفلت واقع نشده است
محتواهای تولیدشده دانشآموز تأثیر فرهنگی در جامعه دارد/ اگر قرار است فردا سرآمدان فرهنگی و هنری در کشور داشته باشیم باید در آموزش سرمایهگذاری کنیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، با تأکید بر این مفهوم که محتواهای تولید شدۀ دانشآموز تأثیر فرهنگی خود را در جامعه خواهد گذاشت، گفت در هیچ زمینۀ فرهنگی و هنری ذائقه دانشآموزان مورد غفلت واقع نشده است.

به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، با اشاره به این که در آئین اختتامیۀ سی و نهمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری فردا که با مشارکت دانشآموزان هنرمند سراسر کشور برگزار شد، برگزیدههای هر رشته و گرایش مشخص شده و پس اتمام داوری ها، جوایز و لوح سپاس آنها به استانها ارسال شده است، گفت: نکات ارزشمندی که در این جشنواره بایستی مد نظر قرار گرفته شود در پایۀ نخست، اصل برگزاری جشنواره میباشد و باید گفت زمانی که در شرایط کرونا و با استفاده از فناوریهای روز با بهترین استانداردها و در بهترین سطح انجام میشود، این موضوع نسبت به برگزار کنندگان جای تقدیر دارد و از همکارانمان که در این زمینه تلاش بسیار کردند، تقدیر و تشکر میکنیم.
وی در ادامه با اشاره به این امر که آمار استقبال دانشآموزان از این طرح، یکی دیگر از موضوعات مهمی است که میباید حتماً به آن اشاره کرد، افزود: بیش از چهار میلیون و پانصد هزار دانشآموز در شش محور و بیش از هشتاد رشته از جمله هنرهای آوایی، نمایشی، آفرینشهای ادبی، هنرهای دستی و تجسمی، فضای مجازی و نقد ادبی شرکت کردند و اینها نکات ارزشمندی است که بایستی سعی کنیم تا از این ظرفیت استفاده شود؛ کما این که ما در جایگاه وزارت آموزشوپرورش از آن استفاده کرده و آن را تبدیل به فرصت کردهایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش دستاوردهای مستقیم و غیر مستقیم و ضمنی این جشنواره را از دیگر نکات قابل توجه و بسیار ارزشمند این جشنواره برشمرده و با اذعان به این امر که ظاهر جشنواره به این صورت است که تعدادی در این جشنواره شرکت کرده و نفرات اول تا سوم در این هشتاد رشته هم انتخاب شده و جوایزی را دریافت میکنند، ادامه داد: با همۀ این اوصاف باید بپذیریم که دستاورد جشنواره این نیست، بلکه دستاورد و رویکرد آن تقویتی بوده که بایستی به آن توجه شود.
کاظمی، دستاوردهای موجود در جشنوارههای فرهنگی و هنری دانشآموزان را بیش از دهها مورد برشمرده و با اذعان به این امر که شناسایی وکشف استعداد دانشآموزان، زمینه سازی برای شکوفایی و رشد آنان و بسترسازی بر این اتفاقات در قالب جشنواره از دیگر دستاوردهاست، اضافه کرد: در برگزاری این جشنواره تلاشهای بسیاری صورت گرفته است تا تمامی ذائقههای دانشآموزان در نظر گرفته شود و وجود هشتاد رشته و شش محور پوشش داده شده با موضوعات مختلف، حاکی از همین امر است.
این مقام مسئول در همین راستا، با اشاره به این مفهوم که بنابر این موضوعات میتوان ادعا کرد که در هیچ زمینۀ فرهنگی و هنری ذائقه دانشآموزان مورد غفلت واقع نشده است، اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای مهم برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری را میتوان در پر کردن اوقات فراغت دانشآموزان جستجو کرد و باید گفت که فعالیتی بهتر، زیباتر و لذت بخش تر از فعالیتهای فرهنگی هنری برای دانشآموزان نیست؛ به خصوص که امروزه با وجود فضای مجازی وانواع موانع تربیتی، ایجاد یک مسیر درست تربیتی نیاز است.
معاون پروشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، تربیت نیروی انسانی جامعۀ فرهنگی و هنری کشور را از دیگر دستاوردهای برگزاری این جشنواره برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که اگر قرار است فردا فیلم سازان زبر دست و سرآمدان فرهنگی و هنری در کشور داشته باشیم بایستی در آموزش سرمایه گذاری کنیم، تصریح کرد: زمانی که استعداد یک شاعر در زمینۀ شعر کشف میشود این فرد راههای تعالی را در جامعه پیدا میکند؛ در جشنوارههای مختلف شرکت کرده و کار میکند و در این میان، نکتۀ مهم در این جشنوارهها این است که ذات این جشنواره ها، بیش از مسابقه بودن یک کارگاه آموزشی است و مثلاً در رشتۀ نقالی، دانشآموزی که اجرا میکند و بهترین اساتید نقالی کشور هم نکات و فنون را به او یادآور میشوند، این به معنی ارتباط با الگوهای درست است.
رئیس سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران، در همین راستا، با تأکید بر این مفهوم که دستاوردهای برگزاری این دست از جشنواره ها، آن قدر زیاد است که ساعتها میشود در مورد آن صحبت کرد، اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با برگزاری این جشنواره ها، به گامهای اساسی در زمینۀ رشد و کشف و پرورش استعدادها برداریم تا زمینه فراهم کردن نیروی انسانی مورد نیاز کشور را در جامعه را ایجاد کنیم.
وی، با تأکید بر این موضوع که موضوعات جشنواره فرهنگی و هنری بسیار مهم بوده و جریانهای فرهنگی و هنری مختلفی را در جامعه دنبال میکند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک کلیپ یا سرود خوب، یک پوستر و یا یک عکس خوب حتی میتواند غیر از کشور در دنیا غوغا کند و نباید فراموش کرد که امروزه طرح بسیاری از مسائل اجتماعی تنها با یک عکس بدون هیچ توضیحی انجام میشود.
کاظمی، ضمن ابراز خرسندی از این امر که با اضافه کردن رشته در بخشهای مختلف مانند نقالی و نقد ادبی فضای مجازی لالایی خوانی پادکست و محتوای الکترونیکی، جشنواره به روز و متناسبسازی شده است، گفت: همچین نباید فراموش کرد که محتواهایی از این دست، میتواند اثرات فرهنگی خودش را در جامعه داشته باشد، البته تلاش ما بر این است که این تولیدات در بستری مناسب به جامعه عرضه شود و انشالله از گنجینۀ این جشنواره در طول سال آینده هم استفاده خواهیم کرد و در اختیار دانشآموزان کشور قرار خواهیم داد تا از کارکردهای مختلف آن در زمینههای مختلف استفاده کنیم.
ارسال دیدگاه