حاجی میرزایی خبر داد

شناسایی بیش از ۴ میلیون استعداد هنری و فرهنگی با جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان

آینده جامعه متأثر از نظام یادگیری است

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش در بازدید از روند برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان سراسر کشور در قالب جشنواره فردا، به صورت ویدیو کنفرانس با دانش‌آموزان به بحث و گفتگو پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۰۱۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی بیش از 4 میلیون استعداد هنری و فرهنگی با جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش که به صورت سرزده در حاشیه روند برگزاری داوری‌های بخش فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، در محل اردوگاه شهید باهنر تهران حضور یافته بود، در ارتباط با دانش آموزان استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی و خوزستان به بحث، گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

در این ارتباط زنده ویدیویی دانش آموزان خواسته‌های خویش را در زمینه‌های مختلف با وزیر آموزش‌وپرورش در میان گذاشته و وزیر نیز قول پیگیری‌های لازم در این زمینه را به دانش آموزان داد.

از مهم ترین خواسته‌های دانش آموزان در این ارتباط ویدیویی، بستر سازی جهت استفاده از ظرفیت‌های دانش آموزان هنرمند در جهت ارتقای سطح آگهی دیگر دانش آموزان در حوزه هنر و احداث هنرستان‌های تخصصی هنر در مراکز استان‌ها بود که مورد توجه مقام عالی وزارت قرار گرفت.

یکی از دانش آموزان استان آذربایجان شرقی، مسائلی را پیرامون توجه بیشتر به حوزه مدارس ماندگار مطرح کرده و پاسخ ابهامات و سؤالات خود را از مقام عالی وزارت آموزش‌وپرورش دریافت کرد.

آینده جامعه متأثر از نظام یادگیری است

در ابتدای این دیدار، وزیر آموزش‌وپرورش، در واکنش به سخنان یکی از دانش آموزان هنرمند استان آذربایجان شرقی، با اشاره به این که اصولاً توسعه یادگیری و استفاده از ظرفیت‌های مختلف هنری برای تعمیق یادگیری و انتقال مفاهیم یک کار بسیار مهم، اساسی و ضروری است که ما را به حقیقت یادگیری نزدیک تر می‌کند، گفت: اصولاً آینده جامعه متأثر از نظام یادگیری است و کیفیت نظام یادگیری است که کیفیت آینده ما را می‌سازد، بنابراین هر اندازه که نظام یادگیری، نظام کارسازتر و باکیفیت تری باشد و از ابزارها و جذابیت‌های بیشتری برای ارتقای سطح دانش و یادگیری دانش آموزان استفاده کند، انتقال مفاهیم با سادگی و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

وی در ادامه، با ابراز خرسندی از این امر که این جشنواره تشکیل شده است و در همین راستا، بیش از ۴ و نیم میلیون نفر از استعدادهای هنری و فرهنگی در این زمینه شناسایی شده، به این نهضت بزرگ فرهنگی و هنری پیوسته اند و این عدد، یک عدد اعجاب آور و خیره کننده است، افزود: من از حضور شما دانش آموزان در این جشنواره تقدیر و تشکر می‌کنم.

این مقام مسئول با اشاره به این که تنها هنرهای زیبا نیستند، بلکه تمامی رشته‌های هنری آن گونه که باید در جایگاه خودش به درستی برای مخاطبان و به ویژه دانش آموزان تعریف نشده است، ادامه داد: متأسفانه هنوز این تصور غلط وجود دارد که دانش آموزانی که نمی‌توانند در رشته‌های دیگر تحصیل کنند به سراغ رشته‌های مهارتی و هنرستان‌های آموزش‌وپرورش می‌آیند و این برداشت و تصور غلطی است که باید اصلاح شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر این مفهوم که اعتقادش بر این است که هر مهارت فرصت‌های جدیدتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد و به آن‌ها امکان بیشتری برای انتخاب و مشارکت مؤثرتر در زندگی جمعی شان می‌بخشد، اظهار داشت: در مورد هنرهای زیبا ما مشارکت‌های بسیار گسترده‌ای را با وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده ایم و این عرصه را بناست که با هم فکر و همکاری این وزارت خانه توسعه ببخشیم.

وی با ابراز خرسندی از این امر که در روند برگزاری این جشنواره همواره تمامی هنرها و به ویژه هنرهای نمایشی دستخوش رشد مثبتی شده است که برای همگان بسیار قابل توجه بوده است، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم انشاالله به تدریج با درکی سنجیده تر در سطح جامعه ما بتوانیم توجه بیشتری به این وجوه داشته باشیم.

حضور ۵۰ درصد از دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش است

حاجی میرزایی با تأکید بر این امر که بر اساس قانون وزارت آموزش‌وپرورش می‌بایست ۵۰ درصد رقم دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی هدایت کند، تصریح کرد: در عصر حاضر این عدد نزدیک به ۳۵ درصد است یکی از مهم ترین برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش این است که در آینده‌ای نزدیک بتواند این رقم را تا مرز ۵۰ درصد افزایش داده و بهبود ببخشد.

این مقام مسئول، بر همین اساس، خطاب به دانش آموزان شرکت کننده در این ارتباط ویدیویی خاطر نشان کرد: امیدوارم انشاالله با وجود استعدادهای بسیار خوبی مثل شما و امثال شما در این سرزمین بزرگ فراوان هستند و اهتمام و تیزهوشی و سنجیدگی داوران محترم ما بتوانیم استعدادهای خوب این سرزمین را شناسایی کرده و زمینه‌های پرورش آنان را در این مسیر فراهم آورده و حرکت در این مسیر را تسهیل سازیم.

هنرستان‌های ماندگار در سطح کشور بخش مهمی از فرهنگ ما هستند

وی با اذعان به این امر که هنرستان‌های ماندگار در سطح کشور بخش مهمی از فرهنگ ما هستند و همان طور که همگان می‌دانند آرامش بخش هستند و ما را با گذشته‌ای پیوند می‌دهند که حس بهتری داشته باشیم، گفت: ما پذیرفته ایم که این مدارس را شناسایی و هدایت کنیم و تا کنون نزدیک به ۵۰ مدرسه ماندگار در سطح کشور شناسایی شده اند که سابقه ۱۰۰ ساله دارند و برخی از آنها نیز بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند و ما نیز این ممدارس را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار داده ایم تا بتوانیم آن‌ها حفظ کنیم.

مقام عالی وزارت آموزش‌وپرورش، حفظ کارکردهای قبلی مدارس ماندگار را مهم ترین راز حفظ و نگهداری این مدارس برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که مدرسه باید همچنان مدرسه باشد تا استوار بماند و ما نیز تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد، افزود: این که شما دارید یک مدرسه ماندگار را به ما معرفی می‌کنید و تاریخچه آن را بیان می‌کنید، بخش مهمی ازتاریخ یک سرزمین است، چرا که اصلی ترین تحولات یک جامعه را تاریخ نهادهای آموزشی آن شکل می‌دهد و اگر نهادهای مسئول یادگیری این مسئولیت را درست انجام بدهند، قطعاً یاد و خاطره آن‌ها در این سرزمین خواهند ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار