توقف رشد اجتماعی دانشآموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی
شیراز (پانا) - به گفته رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس، نوجوانی دوران طلایی زندگی هر فرد است. در این دوران دانشآموزان نوجوان با چالشهای زیادی مواجه میشوند که با همیاری والدین و مشاوران میتوانند با سلامت کامل از آن ها عبور کنند.
طیبه رحیمی در گفت وگو با پانا گفت: «دوران پاندمی کرونا و آنلاین بودن مدارس به فعالیتهای حرکتی دانشآموزان لطمه زیادی وارد کرد و باعث کم شدن تحرک و در نتیجه تخلیه نشدن هیجانها در دانشآموزان شده است.»
وی افزود: «تخلیه نشدن هیجان سبب افزایش هیجانات منفی شامل خشم، اضطراب و رفتارهای پرخطر در دانشآموزان میشود.»
رحیمی با اشاره به اینکه رفتار والدین با دانش آموزان نوجوان در دوران بلوغ بسیار با اهمیت است اضافه کرد: «ما در دانشآموزان شاهد بلوغ زودرس از نیمه دوم مقطع ابتدایی هستیم و خانوادهها باید از همان موقع روش برخورد درست با فرزند خود را بدانند و آگاهی کامل داشته باشند.»
وی ادامه داد: «والدین نباید در برابر نوجوان خود قرار بگیرند، بلکه به عنوان یک همیار و دوست در کنار نوجوان خود حضور داشته باشند تا بتوانند او را درک کنند و با مسائل و مشکلات او آشنا شوند.»
رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس، در پاسخ به این سوال که چگونه والدین میتوانند دانشآموزان نوجوان را از مشکلات روانی و رفتاری دور نگهدارند بیان کرد: «یکی از نکات مهم برنامهریزی برای انجام فعالیتهای مختلف به منظور تخلیه انرژی و جلوگیری از هیجانات منفی در نوجوانان است. صحبت و مشورت با مشاوران نیز از راهکارهای اصلی برای بهبود وضعیت نوجوانان در دوران بلوغ است.»
رحیمی با بیان اینکه مشکلات روانی و رفتاری دانشآموزان در قالب طرح همدل بررسی شده و دانشآموزان دارای مشکل شناسایی شدهاند، افزود: «در این طرح مشاوران مدرسه، از طریق تماس با دانشآموزان و والدین و برگزاری جلسات مشاوره برای رفع مشکلات روانی و رفتاری آنان تلاش میکنند.»
او با اشاره به اینکه مشاوران در طول سال تحصیلی در مدارس حضور مجازی داشتهاند، اظهار کرد: «برای مشاوره دانشآموزان، برنامههای بسیاری در نرم افزار شاد صورت گرفت که این برنامههای مشاورهای با استفاده از تکنیکهای مختلف روانشناسی نوین انجام شد و مطالب بسیار مفیدی در اختیار دانش آموزان و والدین قرار داد که در حل مشکلات دانش آموزان بسیار موثر بوده است.»
وی اجرای طرح صدای مشاور را از جمله دیگر اقدامات مشاورهای به دانشآموزان در ایام کرونا و آموزش آنلاین برشمرد و ادامه داد: «در این طرح دانش آموزان از طریق تماس تلفنی با مشاوران، مشکلات خود را مطرح میکردند و مشاوران با گفت و گو و راهنمایی در رفع این مشکلات تلاش می کردند.»
وی در ادامه از فعالیت ۶۰ پایگاه حضوری مشاوره در سر تا سر استان فارس علاوه بر خدمات غیرحضوری خبر داد و با اشاره به اهمیت توجه به رشد اجتماعی در دانشآموزان گفت: «در دوران پاندمی کرونا شاهد توقف رشد اجتماعی در اکثر دانشآموزان بودیم که متاسفانه عواقب آن بعد از بازگشایی مدارس بیشتر خودش را نشان میدهد و آثار آن نمایان خواهد شد.»
رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس، از والدین و اولیای مدرسه خواست تا برای جلوگیری از توقف رشد اجتماعی دانشآموزان و جلوگیری از منزوی شدن و گوشهگیری آنان فعالیتهای تعاملی را برنامهریزی کنند.
رحیمی ادامه داد: «مدارس میتوانند با برگزاری کلاسها بصورت تصویری و تعامل بیشتر دانشآموزان تا حد ممکن از توقف رشد اجتماعی جلوگیری کنند. والدین نیز با صحبت و تعامل بیشتر با دانشآموز نقش مفیدی در جلوگیری از توقف این فرایند مهم دارند. البته این اقدامات در فضای آنلاین نمیتواند جایگزین ارتباط حضوری باشد و در هر حال آسیب زیادی به این موضوع وارد می شود.»
او به دانش آموزان توصیه کرد از دوران نوجوانی که دوران طلایی و فصل بهار زندگی است به خوبی بهره ببرند و در این دوران از دنبال کردن حواشی بپرهیزند و از کمک و همیاری مشاوران استفاده کنند.
خبرنگار: حمید رضا ملاحسینی
ارسال دیدگاه