لزوم توجه ویژه به آموزش‌های مهارتی از سوی دولت

تهران (پانا) - صبح امروز جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور حسن میرزا بزرگ رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و دیگر اعضای این شورا به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه ویژه به آموزش‌های مهارتی از سوی دولت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران در ابتدای این مراسم ضمن تبریک مجدد عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به حاضرین و اعضای شورای دانشگاه، روسای استانی و روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس این مراسم را دنبال می کردند اذعان داشت: ارائه برنامه عملیاتی و توسعه ای معاونت های آموزشی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی و اداری، مالی و مدیریت منابع از محورهای اصلی و دستور این جلسه است.

وی با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای با مأموریت تربیت تکنسین بازار کار و صنعت، یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور با ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای و جمعیت دانشجویی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر در سراسر کشور می باشد اذعان داشت: بحمداله دکتر میرزا بزرگ با سابقه درخشان در بدنه مدیریتی آموزش عالی و سازمان برنامه و بودجه، از نزدیک، شناخت خوبی از آموزش های مهارتی و ماهیت فعالیت این دانشگاه دارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خطاب به حاضرین در نشست بیان داشت: آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی در دنیا دنبال می کند چرا که در این نوع از آموزش ها ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی و توسعه ای کشورها دارد و اگر به آموزش مهارتی برخی کشورهایی از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش نگاه کنیم درمیابیم میانگین بیش از ۵۰ درصد دانشگاه ها و دانشجویان در این کشورها مهارتی هستند و گرایش عجیبی در این کشورها به سمت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است.

وی گفت: اخیراً برنامه های راهبردی در کشورهای توسعه یافته در مبحث سرمایه گذاری، به سمت آموزش های مهارتی سوق پیدا کرده و مطالعات نشان داده اگر بخواهیم در آینده سرمایه ای را بدست بیاوریم هم اکنون باید برای این امر توجه ویژه، سرمایه گذاری و هزینه کنیم و اگر اعتقاد داریم آموزش های مهارتی اثری دارد بنابراین بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن در دولت، مجلس و بخش خصوصی برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها، جذب مربی و استاد، مطالعه بازار کار و ارایه برنامه آموزشی روز دنیا صورت پذیرد.

صالحی عمران افزود: جهت گیری دانشگاه فنی و حرفه ای به سمت مسوولیت اجتماعی ویژه و اصلی آن یعنی اشتغال فارغ التحصیلان و ارتباط آموزش و پژوهش با صنعت و بازار کار خواهد بود.

وی با اشاره بر اینکه اشتغال یکی از شاخص های مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان است تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، دانشجویان پس از پایان تحصیل راه هاى زیادى براى ورود به بازار کار و یادگیرى شغل مورد نظر خود دارند. یکى از این روش هاى مدرن و کارآمد، آموزش شغلى در سیستم دوگانه یا دوآل است تا از این روش با همکاری صنایع کوچک و بزرگ امکان پرورش استعداد و پیشرفت آینده شغلی مورد علاقه خود را فراهم آورند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: معتقدیم اگر موقعیت های عینی و بیرونی بالاخص شرایط بازار کار دانشجویان را شناسایی کنیم با عنایت به اینکه ماهیت آموزشی در این دانشگاه تا ۷۰ درصد عملی است بخشی از مشکل و معضل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد لذا این امر مستلزم توجه جدی توسط دولت به دانشگاه فنی و حرفه ای است.

این مقام مسوول با اشاره بر اینکه دولت آمریکا به دنبال تصویب قانون رایگانی آموزش های مهارتی در پارلمان این کشور برای رقابت با پیشرفت اقتصادی کشور چین است خاطر نشان کرد: در توجه به آموزش های عالی فنی و حرفه ای متاسفانه هم اکنون در کشور، مرحله آگاهی سازی به جامعه و خانواده ها را سپری میکنیم این در شرایطی است که کشورهای پیشگام در مرحله تصمیم سازی و اقدام عملیاتی هستند و این امر مستقیماً در توسعه این کشورها تأثیر بالقوه ای داشته است.

وی گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر اصلاحات زیربنایی خوبی در برنامه ریزی درسی، توانمندی و جذب اعضای هیأت علمی و تجاری سازی آموزش در دانشگاه صورت گرفته، لذا امیدواریم با بحث هایی که مطرح شد حمایت ها در بدنه دولت و مجلس از مأموریت و فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای افزایش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار