رخشانیمهر به پانا خبر داد
استقرار سامانه مکانیابی مدارس در ۱۰ استان کشور
تعیین محل احداث مدارس مطابق مقررات و استانداردها انجام میشود
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از آغاز استقرار سامانه مکانیابی مدارس در ۱۰ استان کشور خبر داد.
مهراله رخشانیمهر در گفتوگو با پانا با بیان اینکه «سامانه مکانیابی مدارس» یکی از بستههای تحولی اجرایی وزارت آموزش و پرورش و منطبق با سند زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری است، گفت: «موضوع تعیین محل احداث مدارس و فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله موارد مهم و ضروری است که باید براساس مقررات و استانداردهای موجود تعیین شود.»
وی ادامه داد: «عدم توجه به موضوع مکانیابی و در نظر نگرفتن مسئله آمایش سرزمین و توسعه پایدار در ساخت و تجهیز مدارس، باعث بروز مشکلاتی شده است که سازمان نوسازی مدارس را موظف به ایجاد یک سامانه و سازوکار چندمنظوره کرد تا با بررسی ویژگیهای جمعیتی، جغرافیایی، محیطی و اصول همجواری، اقلیمی و ژئوفیزیکی متناسب با وضعیت موجود با نگاه به آینده دادههای مورد نیاز را فراهم آورد.»
رخشانیمهربا اشاره به مشکلاتی که احداث فضاهای آموزشی در همجواری کاربریهای ناسازگار ایجاد میکند افزود: «وجود مدارس در کنار مکانهای حادثه خیز مانند پمپ بنزینها، دکلهای برق یا مناطق پر رفت و آمد و مسائلی مانند مهاجرت ساکنین، عدم امکان برنامهریزی مکانی میان/ بلند مدت برای مناطق مختلف کشور، ساخت و ساز سلیقهای فضاهای آموزشی از جمله مشکلات قبلی است.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ضوابط اجرایی کار براساس بررسیهای صورت گرفته نیازمند بازنگری جدی بود، خاطرنشان کرد: «برای انجام فرایند استقرار سامانه مکانیابی مدارس مطالعات گستردهای صورت گرفت، مراحل انجام کار را در ۴ فاز تعریف کردیم و ضابطه مکانیابی و بازتخصیص فضاهای آموزشی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه کشور نیز قرار گرفته است. همچنین برای الزام سایر دستگاههای اجرایی به منظور رعایت حریم فضاهای آموزشی، آییننامه اجرایی طرح استقرار نظام مکانیابی فضاهای آموزشی تدوین شده است و در مرحله تایید توسط هیات دولت قرار دارد.»
وی ادامه داد: «برهمین مبنا شیوه نامهها و معیارهای یک کار چند بخشی و چند وجهی برای مکان یابی ساخت مدارس تنظیم و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان مشاور اجرایی طرح انتخاب شد، البته همواره از توان فنی و نظرات صاحب نظران و اساتید دانشگاههای بزرگ و معتبر کشور از جمله تهران و تربیت مدرس نیز بهرهمند میشویم.»
رخشانیمهر یادآور شد: «در این راستا به منظور تعیین نقشه راه و همچنین بررسی چالشهای پیش رو، ۴ شهر در ۴ استان مختلف، ابهر (زنجان)، فاروج (خراسان شمالی)، آشتیان (مرکزی) و مهدیشهر (سمنان) به عنوان شهرها و مناطق پایلوت انتخاب شده و در مرحله جمعآوری و اصلاح اطلاعات مکانی، توصیفی و دانشآموزی هستند.»
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین از استقرار سامانه و آغاز مطالعات اجرایی کار در استانهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه، اصفهان، خوزستان، یزد، هرمزگان و یا قم نیز خبر داد.
وی ادامه داد: «با توجه به اینکه اجرای دقیق و جامع طرح نیازمند جمع آوری اطلاعات و دادههای فراوان از دستگاهها و مجموعههای مختلف است، مشکلاتی پیش روی اجرای طرح قرار دارد؛ دریافت و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز توسط دستگاههای دیگر قدری با کندی انجام میشود که همچنان در حال رایزنی برای کمک حداکثری دیگر دستگاهها به منظور تحقق کامل اهداف طرح مکانیابی مدارس هستیم.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشوردر پایان تاکید کرد: «با راهاندازی سامانه مکان یابی مدارس و پردازش اطلاعات جمعآوری شده علاوه بر تامین نیازهای جمعیتی و منطقهای، ارتقای ایمنی و امنیت دانشآموزان، مربیان و ساکنین و اماکن هم جوار و استفاده بهینه از منابع، یک سازو کار منظم بر اساس شاخصها برای این منظور فراهم شده است.»
ارسال دیدگاه