حمیدی در نشست هم اندیشی رؤسای ادارات اطلاع رسانی و روابط عمومی استان‌ها:

توزیع عادلانه اطلاعات و روشنگری افکارعمومی از مأموریت‌های روابط عمومی است

تهران (پانا) - رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت نمادهای توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی یک جامعه، در گرو ساز و کارهایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مخاطب مداری و احترام به حقوق انسان‌ها، به منظور افزایش سطح مشارکت‌های مردمی، است که مأموریت انجام آن به عهده روابط عمومی است.

کد مطلب: ۱۱۷۷۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
توزیع عادلانه اطلاعات و روشنگری افکارعمومی از مأموریت‌های روابط عمومی است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فریبرز حمیدی در نشست هم اندیشی رؤسای ادارات اطلاع رسانی و روابط عمومی استان ها، که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به سه دهه از سخن وارن نیومن، مدیر پیشین بنیاد روابط عمومی که از اینترنت باعنوان روابط عمومی یاد کرد، می گذرد.

وی افزود: این سخن در آن دوران (سال ۱۹۹۵) که این حجم از ابزار و امکانات سایبری و شبکه های اجتماعی وجود نداشت، چندان باور پذیر نبود اما با گذر زمان و رویدادهایی که طی یک دهه اخیر رخ داده، این نظریه درک پذیر شده و ابعاد تأثیر اینترنت بر روابط عمومی، بیشتر آشکار شده است.

حمیدی تصریح کرد: انسان موجودی اجتماعی و ناگزیر به ارتباط است، روزگاری با ابزاری چون دود، صوت، نقاشی، ایما و اشاره و زمانی با ابزار تکنولوژیک ارتباطی، به دنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط و اثرگذاری بوده است.

وی ادامه داد: سازمان ها نیز چون انسان ها، برای دوام و ماندگاری خویش نیازمند بهره مندی از ابزار ارتباطی هستند و شاید یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری روابط عمومی در سازمان ها به همین نیاز بر می گردد؛ این که یک سازمان تلاش می کند محصولات و خدمات خود را از درگاهی به نام روابط عمومی، به مخاطبان خود معرفی کند؛ بدین علت است که روابط عمومی در کارکرد درست خود می تواند در نگرش افراد و تغییر نگاه آن ها و تسهیل ارتباط با سازمان ها اثر گذار باشد و پر بیراه نخواهد بود اگر از روابط عمومی به عنوان«مهندسی افکار عمومی» نام ببریم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی خاطرنشان کرد: ارتباط در روابط عمومی سازمان ها دو جنبه دارد؛ از یک سو ارتباطات درون سازمانی( تعاملات و ارتباطات با کارکنان سازمان ) و از جنبه دیگر ارتباطات برون سازمانی است. آنچه امروز به آن پرداخته می شود نقش و تأثیرات برون سازمانی روابط عمومی هاست. نقشی که همچون یک تیغ دولبه هم می تواند موجب رشد و اعتبار سازمان شود و هم موجب تنزل رتبه و جایگاه سازمان در نظر افکار عمومی گردد.

وی ادامه داد: ظهور و بروز «ویروس کرونا» تنها یک اتفاق در حوزه سلامت نبود تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتوان از آن رهایی یافت، بلکه شیوع آن انقلابی بود که همه حوزه های مرتبط با زندگی بشری را تحت تأثیر خود قرار داد، بدیهی است، اگر تکنولوژی ای به نام اینترنت نبود بی شک جهان در تعطیلی طولانی فرو می رفت. اینجاست که می توان سخن وارن نیومن که «اینترنت روابط عمومی است.» را بیشتر درک کرد.

حمیدی گفت: روابط عمومی سازمان ها در ایام کرونا و با استفاده از ابزار و وسایل ارتباطی و نیز خلق آثار مختلف تلاش نموده اند با بهره مندی از این تکنولوژی ارتباط خود را با مخاطبانشان حفظ کنند.

وی با بیان این که روابط عمومی ها زمانی می توانند به اعتبار خود بیفزایند که در تولیدات به دو اصل درستی و شفافیت پایبند باشند، اظهار کرد: روابط عمومی های درگیر با کرونا علاوه بر انجام وظایف ذاتی خویش ناگزیر بودند این بحران بوجود آمده را مدیریت کنند تا آرامش به جامعه برگردد و در این وانفسا، تنها وجود مجموعه ای از افراد متخصص و کاردان هست که می تواند روابط عمومی را به سر منزل مقصود برساند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با تأکید بر این که؛ کار در روابط عمومی و مدیریت در آن قائم به فرد نیست، تصریح کرد: اگرچه مدیر روابط عمومی در قامت سخنگوی هر سازمان پاسخگوی افکار عمومی است اما روابط عمومی کاری جمعی، تیمی و تخصصی است، بنابراین باید شفافیت را سرلوحه ارتباط قرار داده و افکار عمومی را محرم و صاحب رویداد ها بداند و با آن ها رو راست باشد. فقط و فقط در چنین مدلی است که جایگاه سازمان در نظر افکار عمومی حفظ می شود و روز به روز ارتقاء می یابد.

وی روابط عمومی نوین را به مثابه «آینه تمام نمای انتظارت و مطالبات برحق مردم» از سازمان‌ها و نهادها دانست و افزود: به امید روزی که روابط عمومی ها و نقش آنها در ایجاد و حفظ اعتماد عمومی که بهترین و ارزشمندترین سرمایه اجتماعی؛ به جایگاه شایسته خود دست یایند.

حمیدی، روابط عمومی صاحب سبک، را به عنوان حلقه اصلی ارتباطات میان مدیران، کارکنان و جامعه و دارای مسئولیتی خطیر برشمرد و عنوان کرد: نمادهای توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی هایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است که مأموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها است.

وی در پایان گفت: امید است، فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی، ضمن بکارگیری اصول علمی و اخلاق حرفه ای، با نگاه مخاطب محوری و پاسخگویی، ازطریق به‌کارگیری روش‌های نوین ارتباطات مؤثر، نزد افکارعمومی و ارتقای منزلت آن توفیق روزافزون حاصل گردد.

معاون رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی؛

«صداقت»؛ «دقت»؛ «سرعت» و «جامعیت» چهار استراتژی مهم مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مقطع کنونی است

حسین صادقی، نیز در این نشست اظهار کرد: آموزش و پرورش؛ بزرگ ترین دستگاه اجرایی کشور هست که کوچک ترین تصمیمات، برنامه ها و فعالیت های آن، بیشترین بازتاب و تأثیرگذاری را در افکار عمومی جامعه دارد و این موضوع بر اهمیت و جایگاه حساس و استراتژیک روابط عمومی و حساسیت تصمیمات این حوزه اضافه می کند، بنابراین بهره مندی از افکار و اندیشه های ناب، ابزارها و شیوه های نوین اطلاع یابی و اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی، مستقیماً بر کیفیتِ خروجی آموزش و پرورش، اثر می گذارد.

وی افزود: «سرعت، دقت، صحت و تعهد توأم با اعتمادسازی»؛ راهبردی ترین رویکرد معاونت رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی است که در کنار عنصر مهم «مخاطب پژوهی و افکار پژوهی»، موجب مدیریت و راهبری مطلوب امور شده و زمینه تفاهم حداکثری مسؤولان روابط عمومی، با دیگر ذی نفعان و مخاطبان را فراهم می سازد.

صادقی تصریح کرد: ایجاد هماهنگی در امور، تدوین و بازنگری سیاست ها وشیوه نامه های ارتباطات رسانه ای و رعایت پروتکل های مصوب شورای اطلاع رسانی دولت و هم سو شدن با یافته های نوین علم ارتباطات، گام مهمی در ایجاد نگرش سیستمی و رویکرد تخصصی فعالیت در حوزه روابط عمومی است.

معاون رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی اظهار کرد: تعامل و ارتباط سازنده با اصحاب رسانه، بویژه خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش، اطلاع یابی دقیق به منظور اطلاع رسانی سریع، تحلیل محتوا و مخاطب پژوهی و همراهی و مشورت با مدیران سازمان، در کمک به تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های سازمان، بسیار مؤثر است. لذا برای ایجاد تغییر درنتایج و توفیق در این مسیر، نیازمند تعامل صمیمی و سازنده با اصحاب رسانه هستیم و باید بیش از گذشته این تعاملات را تقویت کنیم.

وی؛ «صداقت»، «دقت»، «سرعت» و «جامعیت» را ۴ استراتژی مهم مرکز اطلاع رسانی بر شمرد و افزود: توجه به نقش روابط عمومی در عصر جدید؛ شفاف سازی ارتباطات؛ جلب مشارکت ذی نفعان؛ دوسویه کردن ارتباطات؛ اطلاع رسانی خوب و اطلاع یابی هوشمندانه و مخاطب پژوهی و توجه به نقش بازخورد اخبار؛ عواملی هستند که توفیقات همکاران ما را در حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی، دوچندان می کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا فضایی امن، به دور از تشویش و توأم با ترویج رویکرد تفکّر نقّادانه و اثربخش در روابط عمومی ایجاد کنیم و جریان سازی رسانه ای را تقویت و با استفاده حداکثری از فضای رسانه ای کشور و بازتاب سریع و صحیح اخبار و رویدادهای آموزش و پرورش؛ «گفتمان تحول در آموزش و پرورش» را در تمامی سطوح سازمانی، حاکم کنیم.

معاون رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی گفت: در این معاونت، امر مخاطب پژوهی و افکار سنجی در اولویت برنامه های ماست. همکاران ما باید با شناخت شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور، جایگاه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش را به جایگاهی مطمئن، مورد اعتماد و اثربخش در تمام فرآیندها و تصمیم گیری های وزارت آموزش و پرورش تبدیل کنند و انتظار داریم همین رویکرد در روابط عمومی استان ها نیز جاری و ساری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم، ضمن فراهم ساختن زمینه های نگرش تخصصی به نقش روابط عمومی و اطلاع رسانی و با تکیه بر محور تفکّر مداری، مشارکت مداری، نواندیشی و نوگرایی و با رویکرد آینده پژوهانه، بتوانیم در جهت کمک به اثربخشی سازمان خود بیش از پیش، گام برداشته و فعالیت های مؤثرتری ارائه نمائیم، که این امر مستلزم ارتباط صمیمانه و تعامل بیشتر با استان هاست.

معاون فرهنگی و تبلیغات مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی؛

ساخت کلیپ های زیبا با گویش های محلی و بومی با مشارکت استان ها

حمید محمدی در این نشست اظهار کرد: تبلیغات ویژه ماه رمضان، برنامه های هفته بزرگداشت مقام معلم و روز روابط عمومی سه موضوعی است که روابط عمومی استان ها باید در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: جشنواره جلوه های معلمی که با هدف شناسایی و معرفی معلمان فداکار و ایثارگر در حال برگزاری از دیگر برنامه هایی است که روابط عمومی های استان ها باید به آن بپردازند و افراد برگزیده را به حوزه ستادی اعلام کنند.

معاون فرهنگی و تبلیغات مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، گفت: استان ها باید بر اساس ویژگی های بومی خود مطالبی را ارسال کنند تا کلیپ های زیبا با گویش های محلی و بومی هر استان تهیه و تدوین شود.

وی ادامه داد: مشارکت همه استان ها در ساخت کلیپ ها موضوعی مهم است که باید به آن پرداخته شود لذا استان ها باید مناظر زیبای بهاری را به همراه تصاویری از مدارس روستایی و عشایری به مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار