انتشارات مدرسه در سال ۹۹؛

تلاش برای حال خوش کتاب خوانی در شرایط کرونایی

تهران (پانا) - سال ۹۹ سال مدیریت بحران بود. بحرانی که ناخواسته وارد صنعت نشر هم شد. همه گیری ویروس کووید ۱۹ شرایط خاصی را برای همه اقشار جامعه به‌ وجود آورد. انتشارات مدرسه هم از این قاعده مستثنا نبود. این مشاغل علاوه بر کرونا با مشکلات اقتصادی ناشی از فشار تحریم‌ها نیز روبه رو بود و با همه اینها به کار خود ادامه داد.

کد مطلب: ۱۱۷۳۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای حال خوش کتاب خوانی در شرایط کرونایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است که در سال ۱۳۶۸ با نام انتشارات مدرسه فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است. این موسسه همانند دیگر بخش های سازمان پژوهش در سال کرونایی اقدامات متفاوتی را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد این سال را با کمترین آسیب پشت سربگذارد.

وضعیت چاپ انتشارات مدرسه در سال ۹۹

با توجه به عواقب شیوع ویروس کووید ۱۹ برای صنعت چاپ و نشر از جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۳۹۹ و همچنین مدارس، چاپ کتاب در انتشارات مدرسه همچنان ادامه داشت و روند منطقی خود را نسبت به سال گذشته طی کرده است. به طوری که در سال ۹۹، ۱۱۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۱۵۰ عنوان تجدید چاپ منتشر شده. این آمار نسبت به سال گذشته در تولید چاپ کتاب‌های جدید روند رو به رشدی داشته است.

تولیدات جدید انتشارات مدرسه

در سال ۹۹ سعی شده است با توجه به نیاز مخاطب آثار متنوع و خواندنی برای گروه‌های مختلف چاپ و عرضه شود. از جمله می‌توان به «دانشنامه صحیفه سجادیه» اثری ماندگار برای عموم مخاطبان، مجموعه کتاب‌های «سواد خواندن» و «خودم داستان می‌خوانم» نیاز کاربردی مدارس در دوره ابتدایی به ویژه تقویت مهارت‌‌های خوانداری و نوشتاری اشاره کرد.

در کنار نشر آثار ویژه دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی، انتشارات مدرسه تولید کتاب برای کارشناسان آموزش و پرورش، در حوزه مباحث نظری و بنیادی را در دستور کار قرار داده است. کتاب‌هایی همچون «مطالعات ادبیات کودک، راهنمای روش پژوهش» و «نظریه فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی» و... آثاری از این دست هستند که در مراکز دانشگاهی مورد استفاده است.

تقویت ادبیات کلاسیک فارسی در مجموعه داستان‌های «هزار و یک شب»، «سیمرغ» و «ضحاک ماردوش» برای نوجوانان، اهتمام به حوزه موضوعی سبک زندگی اسلامی- ایرانی برای کودکان در مجموعه «خوب، بد، کدامیک؟ » از مهمترین اقدامات انتشارات مدرسه در بخش تولید کتاب‌های چاپ اول است.

در بخش تجدیدچاپ، یکی از مهمترین اقدامات صورت پذیرفته، انتشار و احیای مجموعه کتاب‌های زندگینامه نام‌آوران ایران و اسلام است که پس از سال‌ها توقف، مجددا به چاپ رسید. از این جمله می‌توان به چاپ کتاب‌های شهید سلیمانی و شهید شیرازی اشاره کرد.

در کنار این اقدامات، انتشارات مدرسه تولید کتاب به خط بریل برای نابینایان که با استقبال خوبی مواجهه شده و برخی ازآنها به تجدید چاپ رسیده است را نیز انجام داده است و کتاب‌هایی را با رعایت استانداردهای فنی برای کم‌بینایان تولید و عرضه کرده است. تولید و عرضه کتاب صوتی در سال ۹۹ رو به افزایش بوده که از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف مرتبط (فیدیبو. نوار. طاقچه) بارگزاری و در دسترس مخاطبان قرار دارد.

همچنین در سال ۹۹، ۳۰ عنوان از مجموعه «فرزانگان»، مجموعه «لطیفه‌های زیر خاکی»، رمان «محمد (ص)»، «چاه»، «فراری» و «دزد و پلیس» در قالب کتاب صوتی تولید و بیش از ۱۰۰۰ عنوان از مجموعه کتاب‌های انتشارات مدرسه به نسخه الکترونیک تبدیل و در نرم افزار کتابخوان بوفه عرضه شده است.

فروش محصولات انتشارات مدرسه

به علت مشخص نبودن وضعیت فعالیت مدارس و همچنین برپا نشدن نمایشگاه‌ها‌ی داخلی و خارجی به انتشارات مدرسه در بخش فروش نسبت به سال‌های گذشته آسیب جدی وارد شد. اما با راهبردها و اقدامات جدید و مدیریت بحران سعی شد آسیب‌ها شناسایی و اقدامات جدی‌تری نسبت به عرضه و فروش محصولات صورت بگیر که از جمله آن‌ها می توان به رایزنی برای حضور در بازار، تقویت سایت‌های فروشگاهی اینترنتی و فروش از راه دور، ایجاد بستری مناسب برای فروش و شناخت محصولات در سال ۹۹، اجرای برنامه‌های بر خط و حضور انتشارات مدرسه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد.

از دیگر اقدامات مهم انتشارات مدرسه، اجرای پویش «دوریم و دوستیم» و برگزاری بر خط برنامه‌های فرهنگی بود که در راستای معرفی و شناخت بهتر مخاطب از محصولات و همچنین فروش آن‌ها برگزار شد. توجه به شرایط بازار، ارائه راهکار و طرح‌هایی برای توسعه و حضور متنوع و متناسب با نیاز مشتری از جمله برنامه‌هایی است که در انتشارات مدرسه مورد توجه بوده است.

با توجه به همه‌گیری بیماری، عوامل دیگری چون مشغله‌های کاری و کمبود فرصت برای خرید حضوری و فیزیکی، تمایل مردم به خرید آسانتر و راحت‌تر را بیشتر نموده است.

فعالسازی ساختار فروش از راه دور برای مشتریان، یکی از مهمترین برنامه‌های انتشارات مدرسه در سال ۹۹ است. مانند فروش تلفنی.، فروش از طریق فروشگاه اینترنتی و در گام های نو، فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا فروش از طریق اپلیکیشن های اختصاصی می تواند منجر به آن شود که مشتریان حضوری، خرید از خانه را به صرفه و لذتبخش و مطمئن بدانند و علاوه بر آن می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب کند.

در گام نو حضور در شبکه‌های اجتماعی (ایجاد فروشگاه زنجیرهای مجازی در شبکه‌های اجتماعی) از جمله نیازهایی بود که با اجرای پویش «دوریم و دوستیم» از اول فروردین ماه سال ۹۹ آغاز شده است و هم اکنون ادامه دارد.

برنامه‌های برخط انتشارات مدرسه

همزمان با سی‌امین سال تأسیس انتشارات مدرسه، به مدت یک هفته به منظور سرعت بخشیدن به رشد و افزایش سهم بیش‌تر از بازار و انتظار دستیابی به آشنایی مخاطبان با دستاوردها و فعالیت‌های انتشارات مدرسه به صورت بر خط، برنامه‌های فرهنگی اجرا شد. رونمایی از کتاب‌های جدید الانتشار با همراهی نویسندگان و بلاگرهای کتاب فضای مجازی، معرفی کتاب‌های کار دوره ابتدایی با حضور کارشناس مربوطه، معصومه نجفی پازوکی و نمایشگاه مجازی ناشران اموزش و پرورش، آغاز اجرای طرح ملی کتابخانه‌های تخصصی معلمان و غیره از اقدامات این برنامه بود.

از دیگر برنامه‌های برخط می‌‌توان به رونمایی از سامانه باشگاه معلمان مولف و رونمایی از کتاب های صوتی انتشارات مدرسه با هدف معرفی این گونه اثر به مخاطب اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار