امانی: جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال  شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای آموزش و پرورش در نشست بررسی جایگاه و کارکردهای شورای عالی آموزش و پرورش گفت که جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبان ایجاد می‌کند و تضمین کننده آرامش خانواده‌هاست.

کد مطلب: ۱۱۶۹۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
امانی: جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال  شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی تهرانی در نشست"بررسی جایگاه و کارکردهای شورای عالی آموزش و پرورش" که در آستانه یکصدمین سال تاسیس این شورا و با حضور اعضای شورا و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به نود و نهمین سالروز تاسیس این شورا اظهار کرد: این نشست آغاز مجموعه‌ای از برنامه‌‌ها در راستای گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس این شوراست که امیدوارم تا یک سال آینده این برنامه ها ادامه یابد و ما بتوانیم به شناساندن این سرمایه ملی به عموم مخاطبین قدم‌های موثری را برداریم.

وی افزود: از همه می‌خواهم ایده و پیشنهادهای خود را برای ایجاد بستری در جهت ارتقا جایگاه شورا و افزایش آگاهی بخشی به جامعه در این یک سال ارائه دهند.

دبیرکل شورای آموزش و پرورش افرود: یاد و خاطر تمامی معلمان این سرزمین را گرامی می‌داریم و به روح تمام انبیای الهی، ائمه اطهار علیهم السلام، امام امت، شهدا و همه کسانی که ما را در پیمودن این مسیر یاری کردند و همین طور کسانی که امنیت امروزمان را مدیون آنها هستیم، درود می‌فرستیم.

امانی با تشریح تاریخچه نظام تعلیم و تربیت در ایران و شورای عالی آمورش و پرورش، تصریح کرد: سال‌ها قبل از شکل گیری نهضت مشروطه و قبل از تاسیس این شورا، مدارس جدید در ایران تاسیس شدند.

وی تاسیس مدارس جدید را پاسخی به نیازهای جدید جامعه که ناشی از پیشرفت علمی و صنعتی جهان بود، برشمرد و افزود: نظام سنتی برای پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه ناکافی بود هرچند نظام مکتبی تا سال‌های طولانی ایفای نقش می‌کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هنگامی که مدارس جدید به وجود آمدند احساس کردند باید همه آنها به صورت منسجم در مسیری واحد حرکت کنند بنابراین در زمان مظفرالدین شاه اولین قدم در سال ۱۲۷۵ در راستای انسجام بخشی به مدارس برداشته شد.

وی ادامه داد: درآن زمان انجمن معارف برای انسجام دهی به مدارس تشکیل شد و در ادامه پس از مشروطه و تشکیل مجلس شورای ملی در سال۱۲۹۰، عنوان انجمن معارف به شورای معارف تغییر می‌کند و در۲۰ اسفند ۱۳۰۰ مجلس شورای ملی، قانون تشکیل شورای عالی معارف را در دو فصل به تصویب می‌رساند.

امانی تهرانی افزود: در سال ۱۳۱۷ شورای عالی معارف به شورای عالی فرهنگ تغییر نام می‌دهد البته در آن زمان تنها عنوان تغییر می‌کند و تعداد اعضا ثابت هستند. در سال ۱۳۴۳ نیز تغییراتی انجام و وزارت فرهنگ به وزارت آموزش و پرورش تغییر نام می‌دهد درسال ۱۳۴۷ نیز شورای عالی فرهنگ رسما به شورای عالی آموزش و پرورش تغییر نام می‌دهد.

وی از۱۰ عضو اصلی و ۱۰ عضو غیراصلی در ترکیب اولیه شورا خبر داد و عنوان کرد: همواره شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برجسته‌ای در این شورا حضور داشتند و به مرور زمان اعضای حقوقی افزایش یافته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ اولین قدم برای تثبیت شورای عالی آموزش و پرورش برداشته شده است در سال‌های بعد نیز این شورا تغییراتی جزئی و کلی داشته است و از سال۸۱ که آخرین تغییرات در شورا انجام شده است رئیس جمهور رئیس شورا است و در غیاب او وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسات را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره در مسیر اتقان و استقلال حرکت می‌کرده است البته این مسیر گاهی دچار فراز و نشیب شده است اما ازحیث اصالت و داشتن تاریخ غنی فعالیت مستمر کمتر نهادی مانند شورای عالی آموزش و پرورش است لذا پس از مجلس شورای اسلامی این شورا باسابقه‌ترین نهاد کشور است.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم این است که درجریان انشعاباتی که در سال‌های متمادی در شورای عالی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد هویت اصلی برای شورا باقی می‌ماند.

امانی افزود: جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبین ایجاد می‌کند و تضمین کننده آرامش خانواده هاست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در دراز مدت حرکت صحیح این شورا برای جامعه مشخص می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار