مجتبی زینی وند در نشست شرکای راه حل‌های راهبردی ویژه پناهندگان افغانستانی:

حدود 500 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کنار دانش‌آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند

تهران (پانا) - نشست مجازی شرکای راه حل‌های راهبردی ویژه پناهندگان افغانستانی با سخنرانی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل، مدیر کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، نماینده کمیساریای عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و با حضور سفرای کشورهای مختلف و سایر نمایندگان سازمان‌های بین المللی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
حدود 500 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کنار دانش‌آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، این نشست با هدف حمایت از بازگشت داوطلبانه، اقدام مجدد، پایدار و مساعدت به کشور‌های میزبان برگزار شده که مجتبی زینی وند، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در بخشی از سخنرانی خود اظهار کرد: همان‌گونه که مستحضر هستید دو کشور دوست و همسایه (ایران و افغانستان) به جهت اشتراکات زبانی، تاریخی و فرهنگی از دیرباز دارای تعاملات و پیوندهای ناگسستنی زیادی هستند.

مجتبی زینی وند همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز فاقد هرگونه مدرک هویتی - اقامتی معتبر، تنها با دریافت برگه‌های ویژه حمایت تحصیلی از دفاتر کفالت سراسر کشور در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: بهره‌مندی دانش‌آموزان اتباع خارجی بویژه دانش‌آموزان افغانستانی از فرصت برابر تحصیل در تمامی سطوح آموزشی از ابتدایی تا دانشگاه از جمله خدماتی است که جمهوری اسلامی ایران در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ارائه کرده است؛ مسأله‌ای که با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۴، فراگیرتر شد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال جهت تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی هزینه می پردازد. جمهوری اسلامی ایران سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال جهت تحصیل این دانش آموزان هزینه پرداخت می کند، این در حالی است که کمک‌های سازمان های بین المللی از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، سازمان امور پناهندگان نروژی (NRC)، سازمان ریلیف اینترنشنال و یونیسف در مقایسه با حجم خدمات متنوع آموزشی و پرورشی جمهوری اسلامی ایران قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه ما مشخصاً خواستار رایزنی‌های دیپلماتیک فعال‌تری در خصوص جذب اعتبارات و حمایت‌های بیشتر سازمان‌ها و مجامع بین المللی هستیم، در این خصوص افزود: سازمان‌های بین المللی به تعهدات خود در زمینه حمایت از اتباع خارجی مقیم ایران به طور کامل عمل نکرده اند بویژه در بحث تهیه ابزارهای آموزشی برای دانش‌آموزان اتباع خارجی انتظار می‌رود حداقل یک سوم این دانش‌آموزان ابزارهای لازم را از سازمان‌های بین المللی دریافت کنند فلذا تاکید می‌گردد مادامی که اتباع خارجی در داخل کشور حضور دارند و از خدمات متنوع و مختلف کشور بهره مند می‌شوند سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی می‌بایست حمایت‌های خود را بیشتر توسعه و گسترش دهند.

زینی وند گفت: در دوران همه گیری کووید-۱۹، وزارت آموزش و پرورش با استفاده از شیوه‌های جایگزین هرگز اجازه نداد که دانش آموزان اتباع خارجی از تحصیل باز بمانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تلاش‌های صورت گرفته در نظام تعلیم و تربیت کشور در به کارگیری ظرفیت‌های داخلی برای جبران بخشی از کاستی‌های آموزشی دانش‌آموزان خارجی اتباع پرداخت و در این خصوص اظهار کرد: در دوران بحران همه‌گیری کووید- ۱۹، ناخواسته اکثر مدارس دنیا و از جمله مدارس جمهوری اسلامی ایران به تعطیلی کشانده شدند ولی بر حسب رسالت وزارت آموزش و پرورش، مبنی بر تحقق شعار «آموزش، تعطیل پذیر نیست» اقدامات فوری و بنیادینی در خصوص آموزش در بستر فضای مجازی در دستور کار نظام آموزشی کشور قرار گرفت و علی رغم چالش‌های فراوان پناهندگان (درحوزه آموزش) و همچنین عدم دسترسی تعداد زیادی از این خانواده ها به ابزار دیجیتال مناسب جهت استفاده و بهره مندی از آموزش مجازی تحت پلتفرم رسمی «شاد»، جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نداد این دانش آموزان از تحصیل باز بمانند و همواره تلاش کرده تا این کمبود و نقصان دانش‌آموزان را با شیوه‌های جایگزین و تدابیر متعدد برطرف نماید تا آنها هم بتوانند همانند سایر دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل ادامه دهند. نظام تعلیم و تربیت کشور تلاش کرد تا با به کارگیری ظرفیت‌های داخلی از جمله ارائه آموزش از طریق رسانه ملی (شبکه آموزش)، ارائه بسته‌های آموزشی، بسیج مردمی بخشی از کاستی‌های آموزشی این دانش‌آموزان را جبران کند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش آمادگی خود را مبنی بر ارتقا سطح کیفیت آموزش کشور افغانستان به منظور بازگشت داوطلبانه خانواده‌های دارای فرزند لازم التعلیم اعلام می کند.

وی در پایان با تأکید بر این نکته که تجربه چهار دهه خدمات بی وقفه جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغانستانی گویای همه واقعیت هاست خاطر نشان کرد: اینک زمان آن فرا رسیده است تا با اندیشیدن به راه حل های پایدارتر، ساماندهی اتباع خارجی را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهیم و در این عرصه تمام تلاش خود را به کار بندیم تا زمینه را برای بازگشت داوطلبانه این عزیزان با استفاده از ظرفیت کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین المللی فراهم سازیم و علی رغم این که وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران همانند سایر بخش‌های کشور از تحریم‌های ظالمانه آمریکا بی متأثر شده است، اما آمادگی خود را مبنی بر تقویت زیرساخت‌های آموزشی و نیز ارتقا سطح کیفیت آموزش کشور افغانستان به منظور مهیا نمودن زمینه بازگشت خانواده های دارای فرزند لازم التعلیم اعلام می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار