محمدزاده در آیین افتتاح ۷ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در فارس:
اختلاف نرخ باسوادی جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی به کمتر از ۷ درصد رسیده است
تهران (پانا) - رئیس سازمان سوادآموزی کشور از اجرای طرح پیوند سواد و زندگی در سطح کشور با هدف جامعه محور ساختن سواد در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازاداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، شاپور محمدزاده در آیین افتتاح ۷ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی استان فارس در شهرستان های فراشبند، داراب و منطقه فورگ گفت: ۴۱ سال از تأسیس نهادی مقدس و انقلابی یعنی نهاد نهضت سوادآموزی که با شعار ایران را سراسر مدرسه کنیم بنا نهاده شد و شروع به فعالیت کرد می گذرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: با مقایسه آمار قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاثیر این نهاد فرهنگی و آموزشی در ارتقاء آمار باسوادی و افزایش سطح آگاهی و معلومات مردم بیش از پیش عیان می شود.
محمدزاده ادامه داد: قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال درصد باسوادی کشور ۴۸ و ۸ دهم درصد بود و بیش از ۵۱ درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردار نبودند اما بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ آمار باسوادی ایران ۹۴ و ۷ دهم درصد می باشد و هم اینک مرز باسوادی در کشور جمهوری اسلامی ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶ و ۶ دهم درصد می باشد و این یعنی رشد بیش از دو برابری سواد و سواد آموزی نسبت به قبل از انقلاب.
وی با اشاره به بحث عدالت جنسیتی در امر آموزش گفت: قبل از انقلاب درصد اندکی از زنان باسواد بودند به طوری که اگر بخواهیم طبق آمار و ارقام صحبت کنیم ،اختلاف و فاصله بین باسوادی مردان نسبت به زنان ۲۶ و ۲ دهم درصد بود در حالی که با تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته در این ۴۱ سال این اختلاف به ۲ و ۸ دهم درصد تقلیل یافته است و علاوه بر این فعالیت های زیادی در سواد آموزی به زنان و دختران اختصاص دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: از نظر نرخ با سوادی جامعه شهری و روستایی در قبل از انقلاب اختلاف باسوادی جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی ۳۸ درصد بود حال آنکه هم اکنون این اختلاف به کمتر از ۷ درصد رسیده است.
محمدزاده با اشاره به انواع تعریف تعاریفی که از سواد شده است گفت: تاکنون چهار نوع تعریف از سواد صورت گرفته است که بر اساس تعریف اول سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن می باشد و در کشور جمهوری اسلامی ایران توانایی روخوانی قرآن هم به آن اضافه شد.
وی افزود: در تعریف دوم از سواد علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن تسلط بر یک زبان خارجی و تسلط بر رایانه نیز به تعریف سواد اضافه شد.
معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور ادامه داد: درتعریف سوم ابعاد مختلفی به تعریف سواد اضافه شد که از جمله می توان به سواد عاطفی، سواد مدیریتی، سواد مالی، سواد رایانه ای و سواد تربیتی اشاره کرد.
محمدزاده با اشاره به اینکه جدیدترین و مهمترین تعریف که ایجاد و تاسیس مراکز یادگیری محلی نیز بر مبنای همین تعریف چهارم سواد یعنی توانایی ایجاد تغییر می باشد، گفت:مخاطب سوادآموزی در شرایط امروز باید بتواند با استفاده از آموخته های علمی و عملی خود در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر مثبت ایجاد کند.
وی آموزش مهارت های اجتماعی را حلقه مفقوده در سوادآموزی عنوان کرد و گفت: با ایجاد و تاسیس مراکز یادگیری محلی این نقیصه نیز برطرف شد زیرا در این مراکز مهارت ها ،حرفه ها و آموزش های مختلفی صورت می گیرد.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: تا فراگیران و مخاطبان سوادآموزی بتوانند با فراگیری این مهارت ها و حرفه ها هم از لحاظ زندگی فردی و خانوادگی فردی مفید و موثر باشند و هم با تلفیق علم و عمل بتوانند در راستای یادگیری یک حرفه مشخص و ایجاد اشتغال گام بردارند و این یعنی همان تغییرات مثبت.
محمدزاده گفت: مراکز یادگیری محلی برای نظام تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان آن قدر مهم است که یکی از بسته های تحولی ۲۵ گانه آموزش و پرورش یعنی بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در مراکز یادگیری محلی اجرا می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طرح پیوند سواد و زندگی در سطح کشور با هدف جامعه محور ساختن سواد در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی اجرا می گردد که از این تعداد با توجه به توانایی ها و قابلیت هایی که در سواد آموزی استان فارس وجود دارد ۱۲ مرکز در سطح استان فارس مجری طرح پیوند سواد و زندگی هستند.
در پایان با حضور دکتر شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور هفت مرکز یادگیری محلی جدید در سه شهرستان فراشبند، داراب و منطقه فورگ افتتاح شد.
ارسال دیدگاه