در دیدار «جواد حسینی» با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛
حسینی: ارائه خدمات حمایتیِ نهضت توان افزایی بودجه خاص خود را میطلبد
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاون آموزش و برنامهریزی و مدیرکل توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان با حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در محل این کمیسیون دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات حاجی بابایی بابت تلاش مستمر ایشان در امر تعلیم و تربیت و توجه خاص به امر آموزش و پرورش اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و از سال ۱۳۷۰ که کار خود را شروع کرد تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات این سازمان ۸ برابر افزایش یافته است.
وی گفت: این سازمان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی خدمات توانبخشی نیز به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می نماید و تمام تلاش این سازمان این است که در چهار مولفه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، فرایند ها و منابع انسانی به حد استاندارد برسد.
وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حیث بودجه دارای ردیف مستقل می باشد و در ردیف های پژوهشهای کاربردی، برنامه آموزش استثنایی، برنامه توانبخشی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و آموزش دوره پیش حرفه ای و حرفه ای به این سازمان بودجه اختصاص می یابد.
حسینی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی امسال سازمان ۳۳.۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان میدهد و این نظام بودجهریزی از دو جهت دستکم نیازمند نگاهی نو می باشد اظهار کرد: در شورای سازمان و بر اساس استانداردهای جهانی مصوب شده است که سرانه دانش آموزان استثنایی دست کم پنج برابر دانش آموزان عادی باشد و در عمل این چنین نیست و فاصله زیادی از این جهت وجود دارد.
وی گفت: همچنین برخی از برنامه ها در نظام بودجه ریزی نیازمند توجه ویژه تر است به عنوان مثال برنامه آموزش استثنایی و فعالیتهای مربوط به توسعه آموزش های تلفیقی فراگیر و خصوصاً ارائه خدمات حمایتی که در سال ۹۹ با برنامه ای تحت عنوان نهضت توان افزایی در حال پیگری است بودجه خاص خود را می طلبند. بودجه اختصاص یافته به برنامه ارائه خدمات حمایتی ۱۶ میلیارد تومان است در حالی که نیاز این سازمان به ۴۵۰ میلیارد تومان است.
معاون وزیر با بیان اینکه در برنامه توانبخشی دانشآموزان استثنائی نیز بودجه اختصاصی با حجم فعالیت متناسب نیست اظهار کرد: در حوزه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسهای به طور جدی نیازمند به توجه ویژه است. آموزش دوره پیش حرفه ای و حرفه ای، هم در بخش بودجه مواد مصرفی و هم تجهیز کارگاه ها نیازمند عنایت خاص است.
معاون وزیر با اشاره به طرح هدایت( هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) که که وی به عنوان نماینده ویژه وزیر در این حوزه نیز مسئولیت برعهده گرفته است اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانش آموز در کشور داریم که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار از این تعداد از فضای مجازی و شبکه شاد استفاده می کنند. ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز به طور مشخص از شبکه شاه بهره میبرند و لذا بیش از دو میلیون از فضای مجازی غیر شبکه شاد استفاده می کنند.
وی گفت: همچنین نزدیک به سه میلیون نفر از دانش آموزان از شبکه شاد و یا فضای مجازی استفاده نمی کنند. دست کم ۳۰ درصد دانش آموزان از وسایل هوشمند برای اتصال به فضای مجازی و شبکه شاد بیبهرهاند که نزدیک به ۵ میلیون دانش آموز را شامل میشود و رقم نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را طلب می کند.
در این نشست حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس ضمن بیان اهمیت نظام تعلیم و تربیت و نقش آن در توسعه جامعه اظهار کرد: هیچ جامعه ای بدون اتکا به آموزش و پرورش و توجه به آن توسعه نخواهد یافت و مهمترین عنصر ارتقاء نظام تعلیم و تربیت نیز به نیروی انسانی مربوط می شود.
وی افزود: تمام توان مجلس شورای اسلامی در حوزه برآوردن نیازهای آموزش و پرورش و با توجه به ظرفیت های موجود در خدمت نظام تعلیم و تربیت قرار خواهد گرفت. در حد مقدورات با هماهنگیهایی که با سایر بخش ها باید شکل بگیرد ارتقاء نظام تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت.
ارسال دیدگاه