با حضور ویدئو کنفرانسی حسینی صورت گرفت؛

افتتاح چهل و پنجمین مرکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استثنایی در همدان

تهران (پانا) - با حضور ویدئو کنفرانسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان و مدیران مدارس استثنایی این استان از ۲۶ درسنامه ویژه دانش‌آموزان تحت پوشش مراکز مشکلات ویژه یادگیری این استان رونمایی و چهل و پنجمین مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی در شهر همدان افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح چهل و پنجمین مرکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استثنایی در همدان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان ویژگی های دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اظهار کرد: نوآموزان و دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، علیرغم هوشبهر عادی، حداقل در یکی از سه حوزه خواندن، نوشتن و یا ریاضیات و به صورت ویژه تر در حوزه خواندن مشکلات جدی دارند.

وی افزود: دانش‌آموزانی که مشکلات یادگیری در ابعاد گوناگون را نشان می‌دهند، در توانایی‌های شناختی اساسی و پایه‌ای یادگیری همچون توانایی حافظه فعال، توانایی توجه، ادراک به‌ویژه ادراک دیداری فضایی و طبقه‌بندی مشکلات جدی دارند.

حسینی با بیان اینکه شیوع اختلالات یادگیری در سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ و اویل دهه ۱۹۸۰ میلادی گسترش زیادی داشته است اظهار کرد: کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری را می توان بزرگ‌ترین گروه کودکان استثنایی نامید و این گروه تقریباً نیمی از کل کودکان استثنایی را شامل می شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان پیامد های اختلال یادگیری گفت: مشکلات روانشناختی ناشی از شکست های مکرر از جمله درماندگی آموخته شده، اضطراب، مشکلات تعاملی و ارتباطی را می توان از جمله پیامدهای اختلال یادگیری دانست.

وی با بیان اینکه در دنیای رویکردی جدید و نو در فرایند تشخیص و مدخله بهنگام برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی افزود: در این رویکرد می توان از ظرفیت های بومی همچون طرح سنجش بدو ورود نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی به منظور شناسایی و غربال دانش آموزان در معرض خط مشکلات یادگیری استفاده نمود و پیش از بروز مشکلات جدی بعدی، با ارائه مداخلات بهنگام در محور توانایی های شناختی پایه همچون حافظه فعال، توانایی توجه و ادراک از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نمود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از سیاست های سازمان توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری است اظهار کرد: با پیگیری های بعمل آمده، نوآموزان پیش دبستانی نیز در این مراکز پذیرش می شوند و ۴ کتاب در حوزه مداخلات ویژه پیش دبستانی ها نیز تالیف شده است.

وی افزود: دانش آموزان دیر آموز نیز در این مراکز تحت پوشش قرار گرفته اند و پذیرش دانش آموزان استثنایی و افزایش رنج سنی پذیرش تا ۱۷ سال از دیگر برنامه های در دست اقدام مرتبط با مراکز مشکلات ویژه یادگیری است. با ظرفیت سازی در سامانه ندای همراه و اتصال ۷۵۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به این سامانه ارائه خدمات این مراکز در بستر فناوری های نوین ارتباطی تسهیل خواهد شد.

حسینی تدوین ۲۶ درسنامه ویژه مراکز مشکلات ویزه یادگیری را حرکت ارزنده ای در عصر کرونا دانست و افزود: استان همدان دارای ۱۹ مرکز فعال مشکلات ویژه یادگیری است که برای رسیدن به استاندارد این استان به ۱۴ مرکز دیگر نیاز دارد.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه با افتتاح مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیاز های ویژه در استان همدان تعداد این مراکز در کشور به ۴۵ مرکز رسیده است اظهار کرد: این مراکز علاوه بر خدمات مشاوره ای به دانش آموزان استثنایی و خانواده های آنان، تبدیل به مرکز اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها شده اند و در این مراکز خدمات توانبخشی نیز ارائه خواهد شد. با افتتاح این مرکز در استان همدان از نیاز استان به مراکز مشاوره کاسته می شود و تا پایان سال نیز دو مرکز مشاوره دیگر در این استان راه اندازی خواهد شد.

حسینی در ادامه این نشست با بیان اینکه سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، توسعه مشارکت ها و مداخلات طلایی و بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است به سهم استان همدان از این بسته ها پرداخت و اظهار کرد:۱۵۰۴ دانش آموز با نیاز های ویژه در مدارس خاص استثنایی استان همدان تحصیل می کنند و ۲ هزار و ۲۹۰ دانش آموز این استان نیز در مدارس تلفیقی فراگیر به تحصیل مشغول هستند.

وی افزود: یکی از راه های مداخله بهنگام و طلایی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است که در سال جاری ۹۸.۵ درصد از نوآموزان استان همدان تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب کمبود داریم اظهار کرد: در ۱۰ ماهه گذشته و در قالب طرح از خشت تا بهشت ۱۲۲ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا افتتاح شده است و سهم استان همدان از این تعداد ۲ مدرسه است که در صورت تامین زمین توسط استان، اعتبار ساخت آنها از طریق مشارکت خیرین تامین خواهد شد. در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا تا پایان سال به صورت کامل و الگویی مناسب سازی خواهد شد و مدرسه اتیسم در حال ساخت استان همدان نیز با مناسب سازی کامل در حال احداث است.

حسینی تصریح کرد: در راستای ارتقای فعالیت های ورزشی دانش آموزان استثنایی ۴ سالن ورزشی درون مدرسه ای دویست متر مربعی نیز در مدارس استثنایی استان همدان با مشارکت سازمان نوسازی مدارس احداث خواهد شد.

معاون وزیر با اشاره به نهضت ملی آموزش زبان اشاره و خط بریل گفت: در سال جاری آموزش زبان اشاره و خط بریل به ۵ هزار نفر از معلمان، مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی هدف گذاری شده است که سهم استان همدان ۱۴۰ نفر است. راه اندازی یک مرکز جامع آموزش های مجازی در استان همدان تا پایان سال از دیگر برش های استانی بسته های تحولی مربوط به استان همدان است.

حسینی با اشاره به افتتاح ۶ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در استان همدان گفت: سهم اعتبارات خدمات حمایتی و نیز اعتبارات خرید مواد مصرفی کارگاه ها در سال جاری ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. افزایش ۱۵ درصدی خدمات توانبخشی پیش دبستانی و ۴۵ درصدی خدمات توانبخشی ابتدایی تا پایان سال نیز در این استان هدفگذاری شده است.

حسینی در ادامه با اشاره به نهضت توان افزایی اظهار کرد: در قالب نهضت توان افزایی باید تجهیزات توان بخشی، آموزشی و کمک آموزشی دانش آموزان استثنایی تامین شود که تجهیزات هوشمند ارتباطی بخشی از این تجهیزات است. ۳۶۱ دانش آموز استثنایی استان همدان به تبلت نیاز دارند که اعتبار خرید ۱۸۱ تبلت از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد و بقیه اعتبار مور نیاز نیز از طریق منابع استانی باید تامین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار