مینایی پور در نشست هم اندیشی با مدیران زن آموزش و پرورش عنوان کرد
تلاش درجهت افزایش شایستگی زنان برای حضور در پستهای مدیریتی
تهران (پانا) - مشاور امور بانوان وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اهداف حوزه زنان در خصوص مدیریت زنان در آموزش و پرورش تاکید کرد هدف کوتاه مدت ما افزایش شایستگی و قابلیت زنان برای حضور در پستهای رئیس منطقه و معاون مدیران کل استانها است.
به گزارش روابط عمومی حوزه زنان آموزش و پرورش، فرحناز مینایی پور در نشست هم اندیشی با مدیران زن آموزش و پرورش که صبح امروز با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد ضمن تبریک هفته پژوهش به تمامی پژوهشگران و معلمان پژوهشگر، بر نکاتی در خصوص حوز زنان تاکید کرد و گفت: دستیابی به نظام آموزش و پرورش مبتنی بر تفاوتهای جنسیتی، محرومیت زدایی آموزشی و پرورشی از دختران دانشآموز دورههای مختلف تحصیلی، بسترسازی مناسب برای توسعه شایستگی ها و افزایش نقش آفرینی دانش آموزان دختر در عرصه های مختلف، برقراری عدالت جنسیتی در دسترسی زنان و دختران به فرصت ها، امکانات و منابع آموزش و پرورش، توان افزایی و ارتقای شغلی و مدیریتی زنان فرهنگی و توجه دادن برنامه ریزان به برنامه ریزی حساس به جنسیت در آموزش و پرورش از مهمترین اهداف دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش است.
وی همچنین ادامه داد: افزایش سهم زنان در پست های مدیریتی از برنامه های مهم و اساسی دولت تدبیر و امید بوده و بخشنامه انتصاب ۳۰درصد پست های مدیریتی به زنان و ابلاغ به دستگاه ها نیز تاکیدی است برهمین امر که در وزارت آموزش و پرورش نیز وزرا به سهم خودبرای تحقق این مهم اهتمام کردنه اند و در بخش های مختلف (ابلاغ بخشنامه، نامه، سخنرانی و...)تلاش مردند با تاکید بر رعایت اصل شایسته سالاری و برقراری عدالت جنسیتی درحوزه مدیریت، درصد انتصابات زنان در پست های مدیریتی را افزایش دهند گرچه تا عدد مورد انتظار باتوجه به موانع و چالش های فراوان فاصله زیادی است اما به نظر می رسد مسیر برای ارتقای جایگاه زنان و بهره مندی از توانمندی های آنان کمی هموارتر شده است.
جایگاه زنان در اسلام
مشاور امور بانوان وزارت آموزش و پرورش به موضوع جایگاه زنان در اسلام نیز اشاره کرد و گفت: در اسلام، زنان چون مردان در بیشتر مسایل اجتماعی پایگاه و جایگاهی مناسب دارند و از حرکتهای اجتماعی و فعالیتهای گروهی منع نشده اند؛ بلکه طبق تعالیم مسلم قرآن، مسئولیتهای اجتماعی هم متوجه مرد و هم زن است.
مینایی پور همچنین به بیانات امام (ره ) اشاره کرد که فرمودند: ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند و زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری نیز استناد کرد و گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که «این اندیشه که جایگاه زن در نظام های اجتماعی در محیط زندگی آن گونه که شایسته بانوان است تعیین شود، یکی از ضروری ترین کارهای دوران ما است.
شاخصهای عدالت جنسیتی
وی اشاره ای هم به شاخص های عدالت جنسیتی داشت و عنوان کرد: شاخص دستیابی به امکانات آموزشی، شاخص بهداشت و بقا، شاخص فرصت و مشارکت اقتصادی و شاخص توانمند سازی سیاسی از مهمترین شاخص های عدالت جنسیتی به شمار می رود که همواره مورد توجه در جوامع مختلف است.
مینایی پور تعداد کل مدیران زن در آموزش و پرورش کشور را ۹ درصد از کل عنوان کرد و گفت: ما همچنان از سهم ۳۰ درصدی زنان در آموزش و پرورش ۲۱ درصد فاصله داریم تا به حد مطلوب برسیم.
وی ضمن بیان اهداف حوزه زنان در خصوص مدیریت زنان در آموزش و پرورش تاکید کرد: هدف کوتاه مدت ما افزایش شایستگی و قابلیت زنان برای حضور در پست های رئیس منطقه و معاون مدیران کل استانها است.
مشاور امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در پایان راهکارهایی همچون تربیت نیروی انسانی با انگیزه و شایسته، پرورش مدیران زن در آموزش و پرورش از میان نسل جوان و مستعد؛ برنامه ریزی مناسب جهت مرتفع ساختن موانع و چالش ها و عوامل محدود کننده حضور زنان در مشاغل مدیریت؛ رعایت اصل شایسته سالاری و عدالت جنسیتی درحوزه انتصاب زنان در پست های مدیریتی؛ فرهنگسازی و اصلاح باور و نگرش مسئولین نسبت به توان مدیریت زنان و بازنگری قوانین و مقررات مربوط در سازمان را جهت تحقق اهداف در خصوص حضور فعال زنان در پست های مدیریتی در آموزش و پرورش را بسیار مثمر ثمر خواند.
ارسال دیدگاه