لاشکی درباره جزئیات بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش به پانا خبر داد
رایزنی برای مستقل کردن ردیف «رتبه بندی معلمان» در بودجه 1400
۱۲ هزار میلیارد تومان را برای اجرای ۶ زیرنظام سند تحول بنیادین در بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد داده ایم/برای مستقل کردن ردیف مستندسازی اراضی و املاک آموزش و پرورش تلاش میکنیم
تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 1400 و سهم اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان توضیحاتی داد و تاکید کرد که باید بودجه رتبه بندی معلمان از دیگر موضوعات جدا باشد.
قاسم احمدی لاشکی درباره جزئیات سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به پانا گفت: «بودجه کشور از ۵۲۹ هزار میلیارد تومان (از منابع عمومی دولت) به حدود ۸۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از نظر عدد، مقدار قابل توجهی است و نشان میدهد رشد قابل توجهی دیده شده است اما اینکه این عدد از کدوم منابع افزایش پیدا کرده جای بحث دارد.»
وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه منابع ما مشخص است و باید یا فروش نفت داشته باشیم، یا از محل امور مالیاتی کسر درآمد کنیم و یا املاک مازاد را به فروش برسانیم این اعداد خیلی دور از ذهن میآید که بتواند محقق شود اما ما منتظر هستیم توضیحاتی که داده میشود در این باره موثر باشد.»
احمدی لاشکی عنوان کرد: «در حوزه آموزش و پرورش میتوان با مقایسه عدد دوره گذشته و عددی که امسال برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده گفت که سهم ما از منابع عمومی دولت حدود ۱۳ درصد است که نسبت به سال گذشته خیلی متفاوت نیست؛ حدود ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ما منظور شده که این عدد در سال گذشته حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است اما البته افزایش خوبی را نشان میدهد.»
۸۰ هزار میلیارد تومان؛ صرف حقوق و مزایا
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بودجه ۱۰۲ هزار میلیارد تومان، اعتباری مشترک برای رتبه بندی معلمان و افزایش حقوق همکاران گذاشته شده است افزود: «از این رقم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان باید برای حقوق و مزایا بگذاریم و آموزش و پرورش باید حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بخشی که در ردیفهای ۱۴ گانه و در امور ۲۵ گانه تنظیم شده هزینه کند.»
وی به چند خلا جدی اشاره و اظهار کرد: «برای رتبه بندی معلمان در تبصره ۲ همراه با چند مورد دیگر مانند همسان سازی حقوق بازنشستگان اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومان گذاشته شده است که معلوم نیست اعتبار آن محقق شود لذا من نگران هستم که بحث اعمال مدرک دوم فرهنگیان و نظام رتبه بندی معلمان به نتیجه درستی نرسد و اعتبار آن به عدد واقعی نزدیک نشود؛ پیشنهاد اول ما این است که اگر قرار باشد ۹۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان و اعمال مدرک دوم فرهنگیان و یا حداقل پاداش پایان خدمت کنار گذاشته شود، این موضوع را از هم تفکیک و خارج کنند.»
۲۰۰ میلیارد تومان را برای مستقل کردن ردیف مستندسازی اراضی پیشنهاد دادیم
احمدی لاشکی اشاره کرد: «نکته دومی که باید بر روی آن فکر شود داشتن ردیف مستقل برای مستندسازی اراضی و املاک آموزش و پرورش است امروزه ۵۲ درصد از املاک ما فاقد سند هستند و این تهدید ما را نگران میکند که املاک به یغما بروند لذا در حال صحبت با مجلس شورای اسلامی هستیم که ۲۰۰ میلیارد تومان را برای این موضوع در نظر بگیریم و آن در بودجه به صورت مستقل دیده شود.»
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره بحث سند تحول بنیادین گفت: «بسیاری از افراد اعتراض دارند که چرا سند دقیق و به موقع اجرا نمیشود لذا ما پیشنهادی داریم که در لایحه بودجه، در ذیل لیست ۶ زیر نظام سند تحول، اعتباری برای هر زیرنظام دیده شود. پیشنهاد ما حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است.»
وی به جلسه فردا دوشنبه با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: «در این جلسه درباره این دسته از موضوعات آموزش و پرورش بحث میشود تا موارد پیشنهادی را بررسی کنیم امیدواریم آنچه که شایسته آموزش و پرورش است بتوانیم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعمال کنیم تا آینده وزارت کلان آموزش و پرورش دچار آسیب نشود.»
آیا رتبه بندی در سال ۱۴۰۰ اجرا میشود
احمدی لاشکی در پاسخ به این سوال که با توجه به جدا دیده نشدن موضوع رتبه بندی آیا امکان اجرا نشدن آن در سال آینده وجود دارد گفت: «لایحه رتبه بندی با امضای وزیر آموزش و پرورش به دولت رفته و دولت نیز قول داده است که آن را به طور کامل در سال ۱۴۰۰ اجرا کند اما به استناد ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه ما رسماً گفتیم که اعتبار این موضوع باید در بودجه سنواتی دیده شود اگر نتوانیم اعتبار آن را مستقل کنیم نگرانی برای اجرایی شدن آن وجود دارد.»
ارسال دیدگاه