ملکی تشریح کرد؛
نحوه تولید و توزیع کتابهای درشتخط ویژه مدارس استثنایی
برنامههای درسی متناسب با شرایط کرونا در یک مجموعه ۶ جلدی تولید شده است/دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز با QR code فراهم میشود
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به توزیع کتابهای درشت خط ویژه مدارس استثنایی به جزئیات تولید برنامههای درسی متناسب با شرایط کرونا پرداخت.
حسن ملکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کتابهای درشت خط ویژه مدارس استثنایی با چه ساز و کار تولید و توزیع میشود؟ اظهار کرد: کتابهای درشت خط برای دو گروه از دانشآموزان طراحی و تولید میشود؛ دانشآموزان هوش بهر عادی -کم بینا و دانشآموزان کم توان ذهنی - کم بینا.
وی درباره گروه اول گفت: کتابهای درسی دانشآموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵در۳۳ ) سانتی متر آماده سازی میشود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام میگیرد. توزیع این کتابها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانشآموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
ملکی درباره کتب درسی دانشآموزان کم توان ذهنی - کم بینا نیز اشاره کرد: کتابهای درسی دانشآموزان کم توان ذهنی - کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵در۳۳ ) سانتی متر از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تحویل میدهد.
معاون وزیر با بیان اینکه توزیع این کتابها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانشآموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود به فهرست بستههای آموزشی دانشآموزان عادی - کم بینا و دانشآموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه به شرح جدول زیر اشاره کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا بیان کرد: شرایط کرونایی تجربه تلخ در فضای تکان دهندهای است که افکار و اندیشهها را برای یافتن راههای نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد. ما نیز از این تکان ذهنی دور نبودیم. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. برنامههای درسی در شرایط قرمز و زرد چه تغییراتی را باید بپذیرد تا تسهیلگر یادگیری باشد؟
وی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاشهایی در گروههای کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه ۶ جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد. در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها بهعنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.
ملکی عنوان کرد: قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل میگرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روشهای تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانشآموزان فراهم کنند.
معاون وزیر اشاره کرد: به خانوادهها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا کنند توصیههایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد. خانه به مدرسهای تبدیل شد که یادگیریهای اساسی در آنجا صورت میپذیرد.
وی با اشاره به اینکه خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسهای است که معلم آن پدر و مادر است افزود: قاعدتاً والدین به تواناییهای نوینی باید نایل شوند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر هم چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانشآموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد اما به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری است که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در مجموعه ۶ جلدی، منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریسهای تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانشآموزان باید رجوع کنند و راهنماییهای لازم را دریافت کنند. خود این نیز مهارتی است که بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمیشود.
ملکی اظهار کرد: در همین مجموعه ۶ جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینهساز همه تلاشهایی است که از سوی والدین، معلمان و دانشآموزان صورت میگیرد. اوست که باید رهبری کند و امکان فعالیتهای اثربخش را فراهم کند.
وی در پایان افزود: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با اینها در مجلات رشد مقالات، مصاحبهها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتابهای درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز فراهم میشود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارتها به صورت مطلوب انجام میدهد.
ارسال دیدگاه