وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته:
تکلیف ۸۰ هزار خرید خدمتی، نهضتی و حق التدریسی روشن شود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بیان کرد درخواست ما این است که برای سال آینده، سهم آموزش و پرورش را دقیقا همانطوری که برای انجام ماموریتها پیش بینی میشود درنظر بگیرند.
محسن حاجی میرزایی در حاشیه نهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته گفت: کرونا در کنار مجموعه محدودیتها و مصائبی که برای جامعه ما داشته فرصتی را در اختیارمان قرار داده است که هرهفته یک همایش ۷۰۰، ۸۰۰ نفری را به صورت مجازی برگزار کنیم و از مسئولین کشوری دعوت میکنیم که حضور داشته باشند. مجموعه مسائل را از مناطق جمع آوری می کنیم و گفتوگوهای خوبی صورت میگیرد. امروز از دکتر منادی، رئیس کمیسیون آموزش دعوت کردیم. مسائل وقتی حل خواهد شد که درک مشترکی نسبت به مسائل و راه حلهای آن به وجود بیاید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قطعا مجلس یک نهاد بزرگ تاثیر گذار است و کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون تخصصی مرتبط با آموزش و پرورش بسیار مهم است و سهم اساسی در حل مشکلات ما خواهد داشت گفت: اینکه ما با هم دربرابر مسائل و مشکلات به یک جمع بندی برسیم و درباره راه حلها تفاهم کنیم مسیر کاری آینده هموارتر خواهد شد.
حاجی میرزایی ادامه داد: در نشست امروز درباره نیروی انسانی، اعتبارات آموزش و پرورش، عدالت و کیفیت آموزشی، زیست بوم جدید و شکل گیری آموزش بر بستر مجازی و استفاده از ظرفیتهای قانونی گفتوگوهای مفصلی صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه در یکی دوسال اخیر سهم بودجه ای که دولت برای آموزش و پرورش درنظر میگیرد بیشتر از سهمی است که در کمیسیون تلفیق به آموزش و پرورش تعلق میگیرد اظهار کرد: مقداری از سهمی که دولت پیش بینی کرده کاهش پیدا میکند چون سرجمع مابقی ردیفها را بالا میبرند سهم آموزش و پرورش پایین میآید. درخواست ما این است که سهم آموزش و پرورش را دقیقا همانطوری که برای انجام ماموریتها پیش بینی می شود درنظر بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه گفته می شود دولت میخواهد آموزش و پرورش را به سمت خصوصی سازی ببرد؟ گفت: خیر، این گزاره درست نیست، زیرا همانطور که گفتم سهمی که دولت در لایحه در نظر گرفته در مجلس کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: امسال دولت درباره آموزش و پرورش حمایتهای ویژه ای انجام داد. رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان بیش از رقم بودجه مصوب برای افزایش حقوق فرهنگیان و پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تعلق گرفت. سیاست ما تغییری نکرده و اولویت ما توسعه کیفی مدارس دولتی است زیرا بیش از ۸۹ درصد مدارس ما دولتی هستند و موظف هستیم خدمات با کیفیت در این مدارس ارائه کنیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش حمایت قاطع از مدارس دولتی و ارتقای کیفیت آنهاست گفت: البته در کنار آن، مدارس غیردولتی هم دارند کار میکنند و کمک خوبی به آموزش و پرورش میکنند. ۱۱ درصد دانشآموزان ما در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
وزیر آموزش و پرورش درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی نیز گفت: اکنون مشکل ما ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیست؛ زیرا پیرامون آموزش و پرورش حدود ۸۰ هزار نفر افرادی هستند که یا مربی پیش دبستانی، خرید خدمت، سرباز معلم و یا حق التدریس بوده اند که اکنون شاغل و مشغول به کار هستند. باید اینها تعیین تکلیف شوند.
وی ادامه داد: اگر از دانشگاه فرهنگیان همه این ظرفیتها را پرکنیم در این سو این گروهها بلاتکلیف میمانند. قانون برای این گروهها تعیین تکلیف کرده؛ بنابراین وضعیت شان که مشخص شود به هر میزان که نیاز باشد پیش بینی کرده ایم تا سال ۱۴۰۴ روند نیازمان به نیروی انسانی را برحسب استان، منطقه، جنسیت و رشته تحصیلی رفع و ظرفیتهای لازم را در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ایجاد کنیم.
حاجی میرزایی بیان کرد: ورود به آموزش و پرورش از سه مسیر امکان پذیر است؛ نخست دانشجومعلمان چهارساله، دوم آزمون استخدامی از طریق ماده ۲۸ و تبدیل وضعیت. مجموعه اینها تا سال ۱۴۰۴ به تعادل میرسد و کل نیاز نیروی انسانی ما را تامین خواهد کرد.
ارسال دیدگاه