یک مدرس دانشگاه:
جمع آوری کمک مالی هدف اصلی انجمن اولیا و مربیان نیست
تهران (پانا) - یک مدرس دانشگاه بیان کرد همه تمرکز ما درباره انجمن به کمکهای مالی معطوف شده درصورتیکه بسیاری از اولیا و مربیان در زمینههای دیگر میتوانند به مدارس کمک کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو، حبیب الله بدری پژوهشگر اجتماعی، مدرس دانشگاه و مشاور امور مجلس معاونت حقوقی معاون وزیر با برنامه «گفتوگوی علمی» مصاحبه کرد.
این پژوهشگر ابتدا به سیر تحولات تاریخی نهاد خانواده در ایران اشاره و بیان کرد: خانواده در ابتدا متشکل از والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان بود که در کنار هم کارهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی انجام می دادند اما با گذشت زمان دچار تغییرات ماهیتی و شکلی بسیار زیادی شد.
وی با بیان اینکه نهاد خانواده در اثر گذشت زمان از حالت گسترده به حالت هسته ای تبدیل شده گفت: این تغییرات به نظام های تعلیم و تربیت هم سرایت کرد تا جاییکه نظام آموزشی هم به نظم خوبی دست یافت.
بدری در بخش دیگر این برنامه، سند تحول بنیادین را یک سند آینده پژوه معرفی کرد و گفت: این سند به ابعاد مختلف یک خانواده مطلوب و کارکردهای آن پرداخته است.
مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در هفت فصل تهیه شده گفت: فصل نخست به بیان ارزش ها پرداخته، فصل دوم راهکارهای تحقق این ارزش ها و فصل سوم هم مأموریت نهادهای مختلف را در این رابطه تبیین کرده است.
مشاور امور مجلس معاونت حقوقی معاون وزیر گفت: این سند وظایف و مأموریت هایی را برای دولت اسلامی و حاکمیت، خانواده، رسانه ها و نهادها و سازمان های غیردولتی تعریف کرده و به طور مشخص هم انجمن اولیا و مربیان را از جمله ابزارهای تحقق ارزش ها معرفی کرده است.
وی مشاوره و برنامه ریزی به منظور تحقق اهداف انجمن، تهیه برنامه بهداشتی پزشکی و نظارت بر اجرای آن، همکاری با مدیر مدرسه به منظور برگزاری جلسات ماهانه با اولیا و مربیان، برنامه ریزی و اجرای جلسات آموزشی خانواده و دعوت از اولیای علاقمند به منظور بهره مندی از خدمات آنها را از مهمترین مأموریتهای انجمن اولیا و مربیان برشمرد و گفت: متأسفانه همه تمرکز فکری ما درباره انجمن به کمک های مالی معطوف شده درصورتیکه بسیاری از اولیا و مربیان که از سطح بالایی از تجربه و تحصیلات برخوردارند می توانند در حوزه های دیگر هم به مدارس کمک کنند.
بدری همکاری با مدیر و مربیان مدرسه درباره برنامه های اوقات فراغت دانش آموز و قبول هدایا را نیز از دیگر وظایف انجمن معرفی کرد.
وی همچنین به سه هدف اصلی این انجمن هم اشاره و اظهار کرد: این سه هدف عبارتند از آگاه کردن اولیا از منظر دینی، تربیتی، اخلاقی و مشاوره ای در جهت هماهنگ کردن روشهای تربیتی و آموزشی، ایجاد پیوند عاطفی اخلاقی بین اولیا و مربیان و بهره مندی از امکانات اولیا.
پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه تمام اسناد مربوط به تعلیم و تربیت بحث هایی نظیر موحد بودن، دینداری و مبارزه با ظلم را دنبال می کنند افزود: متأسفانه راهکارهای عملیاتی در سند تحول به خوبی تبیین نشده است.
ارسال دیدگاه