درگفتوگو با پانا
رتبه ۸ کنکور تجربی : از نیازهای کوتاهمدت برای رسیدن به اهداف بلند، دست کشیدم
به جای اتلاف وقت در کلاسهای کنکور از کتب درسی نکات کنکوری استخراج کنید
شیراز (پانا) - کنکور سراسری امسال در حالی برگزار شد که بهدلیل شیوع ویروس کرونا دو بار به تعویق افتاد و بالاخره در روزهای ۳۱،۳۰،۲۹ مردادماه و ۱ شهریورماه برگزار شد و یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر داوطلب کنکور سراسری ۹۹ باهم به رقابت پرداختند؛ آزمونی که به عقیده بسیاری از داوطلبان نسبت به سالهای قبل دشوارتر و مفهومیتر بود، اما رتبه ۸ کنکور تجربی در این باره نظری متفاوت و معقولتر دارد.
علیچیتساز، رتبه ۸ کنکور تجربی آزمون سراسری ۹۹، آزمون امسال را مفهومیتر نسبت به سالهای قبل میداند و میگوید: «سوالهای کنکور امسال قطعا سخت بود و طراحان سوال از ایدههای جدیدتری نسبت به سالهای قبل و مخصوصا کنکور ۹۸ استفاده کرده بودند و بیشتر تمرکز سوالات بر سنجش سواد دانشآموز و درک او از مفاهیم بود تا اینکه ببینند دانش آموز چقدر درسها را حفظ کرده است؛ سوالها تحلیلیتر شده بود و این اهمیت درک مطلب و مفهوم مباحث درسی را میرساند.»
۵۹۴ هزار داوطلب گروه آزمایشی تجربی در ۳۱ مردادماه باهم به رقابت پرداختند و رتبه ۸ این کنکور متعلق به دانشآموز مدرسه استعدادهای درخشان شهید دستغیب ناحیه دو شیراز است؛ او در گفتوگو با پانا در خصوص نقش برنامهریزی در موفقیت خود میگوید:« شیوه درس خواندن هرکس به گونهای متفاوت است، اما من ساعتهای طولانیتری را به هر درس اختصاص میدادم تا بتوانم همه جوانب آن را باهم در نظر بگیرم. ضمن اینکه کتابهایی که استفاده میکردم معمولا بهترین کتابها بودند و تستهای سختی را میزدم و به تستهای آسان قانع نبودم.»
سوالات کنکور ۹۹ دشوارتر بود
او در خصوص کنترل استرس خود سر جلسه آزمون و با دیدن دشواری سوالات میگوید: «پس از برگزاری کنکور ریاضی و نظرسنجی که از داوطلبان ریاضی پس از آزمون شده بود متوجه شدم که احتمالا کنکور تجربی هم باید سخت باشد و برای اینکه ذهن خودم را آماده کنم تستهای کنکور ریاضی را زدم و با نحوه سوالات آشنا شدم و این تاثیر مثبتی در کنترل شرایط بر من داشت.»
او شخصیت و اراده خود را نسبت به سایرین قویتر میداند و میافزاید: «من ارادهای قوی دارم و نه تنها در درس خواندن بلکه در موارد بسیاری از نیازهای کوتاه مدت خود برای رسیدن به اهداف بلند دست کشیدم و از خیلی از تفریحات جوانی گذشتم تا به اهدافم برسم.»
او ادامه میدهد: «برنامهریزی من هفتگی بود و براساس نتایجی که از آزمونهای هفتگی میگرفتم برای هفته پیشرو برنامهریزی میکردم و این خیلی مهم است که برنامهریزی پیوسته و منسجم باشد تا بتوان از آن به نتیجه مطلوب رسید و اگر گهگاهی باشد چندان موثر نخواهد بود.»
چیتساز که به گفته خود قرار است از بین رشته پزشکی دانشگاه شیراز و بیوتکنولوژی دانشگاه تهران انتخاب رشته کند، در خصوص اینکه پیشبینی چنین رتبهای داشته یا نه میافزاید: «در آزمونهای آزمایشی چنین پیشبینی برای من میشد و این رتبه برایم دور از انتظار نبود.»
این دانشآموز شیرازی برخلاف سایرین توصیف جالبی از کنکور دارد و میگوید: «با اینکه با برگزاری کنکور به این شیوه کاملا مخالف هستم و میتوان از برگزاری آن ایرادات بسیاری گرفت، اما به نظر من کنکور با وجود ظاهر غیراستانداردش به شکل خاصی استاندارد و کاملا علمی برگزار میشود؛ چرا که آزمونی برای ورود به دانشگاه است.»
او در ادامه در خصوص کلاسهای کنکور با اشاره به اینکه من فقط برای درس ادبیات کلاس رفتم و آن هم تنها در بازهای کوتاه میافزاید: «به عقیده من مهمترین نکات کنکوری در کتابهای خوب و استاندارد نهفته است که خود داوطلب میتواند به بهترین نحو نکتهها را از آنها استخراج کند.»
کتابهای کنکور بهتر از کلاس کنکور رفتن است
او ادامه میدهد: «کتابهای کنکوری را قطعا بهترین معلمان و طراحان سوال نوشتهاند و به جای اتلاف وقت در کلاسهای کنکور اگر داوطلب نحوه استفاده از کتابها را بلد باشد میتواند از آنها برای پیداکردن نکات کنکوری استفاده کند و اتفاقا خیلی هم میتواند مفید باشد، همانطور که برای من کاملا مفید و کاربردی بودند.»
او که روزانه ۱۲ ساعت مطالعه کرده تا به نتیجه مطلوب خود برسد در خصوص تعویق ۵۰ روزه کنکور و کنترل شرایط استرس در خود میگوید: «با تعویق در برگزاری کنکور من هم مثل بسیاری از دانشآموزان کلافه بودم، اما تصمیم گرفتم با کم کردن ساعتهای مطالعه و پرداختن به مواردی که برای بعد از کنکور گذاشته بودم در حفظ آرامش خود و تسلط بر دروس کمک کنم.»
با شرایط جدید درس خواندن، دانش آموز خودش باید طالب علم باشد
«منتظر معجزه نباشید که معلمی بیاید و به شما امید دهد و یا شما را ترغیب به درس خواندن کند؛» علی چیتساز این را خطاب به عموم دانشآموزان میگوید و میافزاید: «شرایط جدیدی که از امسال در تحصیل دانشآموزان و دانشجویان حاکم شده است به گونهای است که خود دانشآموز باید طالب علم و یادگیری برای رسیدن به اهدافش باشد و نباید این را فراموش کنیم تنها کسی که میتواند به انسان در رسیدن به اهدافش کمک کند خود فرد است.»
او بر نقش والدین در همراهی و موفقیت خود تاکید میکند و میگوید: «با تاخیری که در کنکور پیش آمد والدین من بیش از پیش در کنار من و همراه من بودند و شرایط را به لحاظ روحی و عاطفی مهیا کردند تا کمترین آسیبی به لحاظ خستگی داشته باشم و همیشه برای جلوگیری از مغرور شدن من از نتایج کنکورهای آزمایشی، بر این نکته که رتبه کنکور مهمتر است و هیچکس بعد از کنکور از رتبه تو در آزمون آزمایشی نمیپرسد تاکید میکردند و من هم همیشه این نکته را به خودم متذکر میشدم.»
رتبه ۸ کنکور تجربی سال ۹۹، با اشاره به اینکه اگر در کنکور به نتیجه مطلوب خود نمیرسید مسیرهای دیگری را برای پیشرفت خود انتخاب میکرد، معتقد است «مبنا بر این نیست که حتما همه وارد دانشگاه شوند، مسیرهای مختلفی برای آدمهای مختلف و سلیقههای مختلف وجود دارد.»
این دانشآموز شیرازی میگوید: « اگر بسیاری از دانشآموزان رتبه کنکورهای آزمایشی خود را جار میزنند به این معنی است که برای خودشان درس نمیخوانند و رای و نظر مردم برایشان اهمیت دارد که این یک آسیب جدی در مسیر زندگی آنان است و همینها با کمترین شکست خود را میبازند و نمیتوانند بر اوضاع تسلط یابند.»
او میافزاید: «انسان باید برای خودش زندگی کند و کاری به کار مردم نداشته باشد، چرا که موفقیت یا شکست به خود فرد برمیگردد و حفظ آرامش در تمام اوقات زندگی قطعا در زندگی خود فرد موثر است.»
مصاحبه: سیده مریم ترابی
ارسال دیدگاه