رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی با وزیر آموزش‌وپرورش؛

تلاش برای راه‌اندازی دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی با وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد حفظ کیفیت آموزش و شأن دانشگاه از برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان است.

کد مطلب: ۱۱۲۳۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای راه‌اندازی دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حسین خنیفر گفت: امروز همراه با مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری و انتظارات دولت محترم و ارکان نظام، ساماندهی امور برمداری است که تربیت ‌معلم تراز انقلاب، متدین با حکمت شرقی، جوهره دین، ذهن وزین و مایه افتخار این سرزمین اتفاق بیافتد.

وی تفاوت دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها را در زیست مدار بودن آن دانست و خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان آموزش حضوری است نه از راه دور، آموزش مهارتی است نه دانشی و آموزش روشی است نه انباشتی.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ویژگی‌های هزاره و عصر کنونی، اظهار کرد: ما در عصر هزاره سوم به دنیای شگفت خطی و دو فضایی وارد شده‌ایم، عصر ترانزیت اطلاعات و عبور از فضیلت مدرک و حکمروایی مهارت، دنیای دسترسی خوشه‌ای به اطلاعات، دوران آموزش‌های شناور و غروب مانایی دانش و عصر شگفت پس‌انداز منابع انسانی؛ که شاخص‌ترین بحث پس‌انداز منابع انسانی تربیت‌معلمان نخبه و شایسته بوده که دغدغه ماست.

وی بابیان اینکه مؤلفه‌های هویتی ملت‌ها از یادگیری و مهارت سر بر می‌آورد، افزود: برای عبور از این عصر شگفتی‌ها، بلد راه می‌خواهیم و معلم و مدیر بلد راه نیاز است؛ این بلد بودن را باید در تربیت و بدور از ترمزهای جامعه به پیش ببریم.

خنیفر در ادامه با اشاره به شرایط کرونایی جامعه و عبور دانشگاه از این شرایط با کمترین آسیب و نارضایتی دانشجویان در ترم گذشته، تصریح کرد: بروز بیماری کرونا رونمایی ابتدایی و ساده هماوردی جنگ‌های بی‌میدان است که بر اقتصاد، آموزش و مناسبات اجتماعی تاثیر گذاشته و دانشگاه فرهنگیان نیز در اواخر سال تحصیلی پیش متاثر از آن شد، ولی به لطف الهی سال تحصیلی گذشته را با شرایط خاص کرونا با کمترین آسیب و نارضایتی دانشجویی عبور کردیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان تاکید مدیریت دانشگاه برحفظ کیفیت، تمامیت آموزش و شان دانشگاه اظهارکرد: آموزش در دانشگاه فرهنگیان در ۹ ماه گذشته و در ترم کرونایی و آموزش مهارت آموزان ماده ۲۸، کارنامه قابل قبولی داشته، پودمان‌های اول و دوم برگزار و پودمان سوم کارورزی و درس پژوهی نیز از ابتدای مهر در دستور کار است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ماموریت‌ها و سیاست‌های دانشگاه فرهنگیان، تامین و تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش و تولید و تدوین علم نافع مورد نیاز آنان را اولین ماموریت دانشگاه عنوان وآمایش و احصاء ظرفیت‌های دانشگاه، تعامل و تبادل مستمر با آموزش‌وپرورش در این خصوص و طراحی برنامه‌ها، انجام مطالعات تطبیقی تعلیم و تربیت در چند کشور و اتخاذ مدل بومی را ازجمله اقدامات در این راستا بیان کرد.

خنیفر ارتقای مستمر کیفیت معلمان موجود مورد تاکید مقام معظم رهبری را از دیگر رسالت‌های دانشگاه برشمرد و افزود: در این خصوص نیز مکاتبات و جلسات متعدد برای واگذاری آموزش‌های ضمن خدمت، حین خدمت و بدو خدمت آموزش‌های جواری و پودمانی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شده است.

وی همچنین به بازنگری و تصویب بسیاری از برنامه‌ها برای تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارمندان و پژوهشگران، مومن، متعهد و معتقد به مبانی دینی اشاره کرد و گفت: غایب بزرگ نظام تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی است، بدین منظور در حال راه اندازی رشته مدیریت آموزشی و آموزشگاهی هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، ارتقای کیفی پژوهش، تقویت درس پژوهی و دوره‌های پژوهش کیفی را دیگر برنامه دانشگاه برشمرد و گفت: جذب۱۶۰ هیات علمی کیفی و پژوهشی در دو سال اخیر، برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و وبینارهای پژوهشی و ارائه فعالیت‌ها و بسته‌های متنوع فرهنگی بویژه در ایام کرونا از اقدامات در این مسیر است.

وی برنامه ریزی در راستای افق ۱۴۰۴، تسهیل فعالیت‌های آموزشی و تحول نوآوری در نظام تعلیم و تربیت کشور مانند دوره کرونا، تجربه آموزش‌های الکترونیکی تعاملی، افزایش سرورها، هوشمندسازی کلاس‌ها، تجربه پرش از زیست مداری به دنیای تلفیقی، کیفی کردن آموزش‌های مهارتی، استفاده بهینه از خیرین و... را از تمهیدات و برنامه‌ها دانست.

خنیفر همچنین به جذب اعضای هیات علمی کیفی اشاره کرد و گفت: اهتمام ویژه است تا هرم اساتید تا سال آینده از یک به ۴۰ برسد.

وی با اشاره به تلاش برای راه اندازی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان و نهایی کردن برنامه‌ها برای حداقل۲۰ رشته، گفت: دانشگاه فرهنگیان تا سال ۱۴۰۴ نیاز به جذب۲۰۸۰ هیات علمی دارد، ترجیح هیات علمی تحصیل کرده آموزش‌وپرورش است، معلمی که کف کلاس را تجربه کرده روز اول استادی کارورزی را آغاز می‌کند چون دانشجو را برای نقشی که خود داشته، تربیت می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مطالعات تطبیقی پیرامون متون آموزشی خودیار، خودگام و خودآموز در دوران بحران، گفت: تلاش است تا در آینده نزدیک آموزش‌ها با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند دو زمانه کردن کلاس‌ها و ... حضوری انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار