در وبینار مدیران مدارس شهید مطهری سراسر کشور؛
امانی: مجموعه مدارس علوم و معارف اسلامی از رویش انقلاب اسلامی هستند
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه مدارس معارف اسلامی، بیان کرد این مدارس در همه جنبهها و زمینهها باید درجه یک بوده و تربیت تمام ساحتی مد نظر سند تحول بنیادین در این مدارس پیاده شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در وبینار مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری که در محل مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد، گفت: مجموعه مدارس شهید مطهری از رویشهای انقلاب اسلامی هستند که این اقدام خیرخواهانه از سوی گروهی که دغدغه صیانت و حفظ نظام را داشتند، شکل گرفت. ماموریتهایی برای این مدارس مشخص شده است که هر یک به سهم خود در صورت اجرایی شدن یک شجره طیبه است.
امانی با اشاره به اینکه محور اول صحبتهای من شامل فرمایشات شهید مطهری در درباره مختصات تعلیم و تربیت اسلامی است، اظهار کرد: ایشان به وجه تمایز بین تعلیم و تربیت اسلامی و غیراسلامی اشاره و تمایز بین این دو را مشخص کرده است.
وی افزود: شهید مطهری در تعلیم و تربیت انسانها به چهار اصل اشاره میکند، اصل اول غلبه کیفیت بر کمیت در امور تربیتی انسانهاست، روی این اصل خیلی تاکید میکند و قرآن هم تعبیر زیبایی در این باره دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: انبیاء الهی در این عالم به لحاظ کمی زیاد نبودند اما افرادی بودند که وجودشان تاثیرگذار و موثر بود و توانستند انسانهایی را تربیت کنند که از لحاظ کیفیت نمونه و الگوی مردم شدند. اصل دوم اثاره عقل به معنای استخراج عقول است که با عنوان فطرت گرایی توحیدی در سند تحول بنیادین از آن یاد شده است. اصل سوم حریت، آزادگی و اختیار است، کار تربیتی مبتنی بر آزادگی و اختیار است و نمیتوان با زور فردی را هدایت کرد بلکه این کار باید با اراده، علاقه و میل باطنی فرد انجام شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اصل چهارم اضافه کرد: این اصل، از آن اصلهای نابی است که باید مورد تاکید زیاد قرار گیرد و آن اصل تاثیر و تاثر متقابل ارواح است، یعنی روح معلم تاثیرش را بر روی دانشآموزان میگذارد و این یک جنبه خیلی ظریفی دارد وقتی معلم با طهارت و با نیت خالصانه در کلاس حضور پیدا میکند تاثیر زیاد بر روی دانشآموزان میگذارد مانند امام جماعتی که با طهارت وارد مسجد برای اقامه نماز میشود.
امانی طهرانی اظهار کرد: مدارس معارف اسلامی از آن جنس مدارسی است که یا باید عالی و درجه یک باشند و یا اصلا وجود نداشته باشند. برای پختن گوشت آب جوش لازم است ولی اگر همین گوشت را در آب سرد بگذارند به جای پختن میگندد؛ باید بکوشیم انسانهای با کیفیت، موثر، اثربخش و با خدا تربیت کنیم که هریک از آنها بتواند هزاران انسان مومن و متعهد را تحویل جامعه بدهد. اینجا باید مدیران مدارس ما درجه یک، توانمند و تاثیرگذار باشند، مدیر توانمند و اثربخش نیروی کارآمد و تاثیرگذار تحویل جامعه میدهد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اولین نکته در مدارس معارف اسلامی این است که این مدارس باید در همه جنبهها و زمینهها درجه یک باشند و همه نکاتی که در سند تحول بنیادین درباره تربیت تمام ساحتی آمده است در این مدارس پیاده شود و خروجی آن می شود دانشآموز در تراز سند تحول بنیادین که میتواند در آینده این جامعه موثر و تاثیرگذار باشد.
امانی طهرانی با اشاره به اینکه برای شکوفایی این ساحتها باید برنامه و استراتژی مناسب داشته باشیم، اضافه کرد: دانشآموزان این مدارس قرار نیست فقط رشد دینی پیدا کنند بلکه باید در تمامی زمینههای دیگر مانند رشد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فناورانه و تربیت بدنی رشد نمایند، یعنی مدارس علوم و معارف اسلامی باید نمونه و الگویی از تحقق تمامی ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین برای سایر مدارس باشند.
وی با اشاره به اینکه کیفیت یعنی رشد تمام ساحتی دانشآموزان، گفت: در این شش ساحت، ساحت تربیت سیاسی دانشآموزان به خاطر شرایط و موقعیت امروز و درک نقشههای دشمنان نظام اسلامی خیلی مهم است.
امانی طهرانی اظهار کرد: دغدغه اصلی ما در مورد تهدیدهای نرم است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان شیبخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و غیره نام میبرند باید دانشآموزان را آگاه کنیم که در چه زمانی و با چه شرایطی داریم زندگی میکنیم.
وی با بیان اینکه مدارس علوم و معارف اسلامی رویش انقلاب اسلامی هستند، افزود: نتیجه میگیریم مدارس علوم و معارف اسلامی، مدارسی هستند که کیفیت در آنها بر کمیت غلبه داشته و تربیت تمام ساحتی با روش مفید، برنامه و استراتژی مشخص جریان دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش در این مدارس باید موثر باشد، یعنی اینکه دانشآموز قبل از آموزش بر اساس چارچوبهای شناختی، مهارتی و عملیاتی؛ اخلاق و رفتارشان از یک وضعیت به وضعیت بهتری تغییر کرده باشد و به یک فرد آگاه ومطلع تبدیل شود که باورمندی آن عمیق و موثر باشد.
امانی طهرانی با اشاره به تعریف آموزش موثر، ادامه داد: آموزش موثر، یعنی آموزشی که روشهای تربیتی مفید،عمیق و با اثر طولانی مدت داشته باشد.
وی با بیان اینکه آموزش موثر چگونه اتفاق می افتد؟ افزود: این نوع آموزش از طریق شایستگی های پداگوژی و شایستگیهای تکنولوژی و شایستگی حرفهای معلمان اتفاق میافتد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری؛ طرح درس یک یادگیری موثر و مفید؛ حال باید از خود سئوال کنیم، این بچهها را میخواهیم از کجا به کجا برسانیم. معلمی از جنس خوب و بد است، یک معلم خوب فردی است که طرح و برنامه درسی مشخص، معین و خوب داشته باشد و با شناخت کافی از دانشآموزان بداند از تدریس خود چه میخواهد.
امانی طهرانی با اشاره به اینکه کرونا یک خدمت خوب به ما کرد، اظهار کرد: این خدمت خوب، استفاده از فناوریهای نوین در امر آموزش و یادگیری دانش آموزان است، هرمعلم باید بتواند از فناوریهای نوین به نحو احسن در بهبود روند آموزش، یاددهی و یادگیری دانشآموزان استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه به عنوان یک معلم حرفهای همیشه نیازمند یادگیری هستیم، ادامه داد: فناوریهای نوین اثرگذاری و ماندگاری کیفیت آموزش را دوچندان کرده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: کرونا تعادل ما را برهم زده و فاصله یادگیری را کاهش داده؛ آینده آموزش و پرورش، آموزش ترکیبی است که به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه خواهد شد.
ارسال دیدگاه