تولید فیلم‌های آموزش هنرجو برای رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای

تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای اهداف برنامه درسی و تکمیل بسته‌های تربیت و یادگیری به‌ویژه در شرایط شیوع ویروس کووید ۱۹ اقدام به تولید فیلم‌های آموزشی کرده که اکنون چهار فیلم آموزش هنرجو متناسب برای رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای تهیه شده و در حال تدوین است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تولید فیلم‌های آموزش هنرجو برای رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری فنی و حرفه‌ای و مهارتی در راستای اهداف برنامه درسی و تکمیل بسته‌های تربیت و یادگیری به‌ویژه در شرایط شیوع ویروس کووید ۱۹، با همکاری دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اقدام به تولید فیلم‌های آموزش هنرجو متناسب با برنامه‌های درسی رشته‌های مختلف کرده است. در حال حاضر فیلم‌های ۴ رشته ماشین‌ابزار، متالورژی، صنایع دستی و الکتروتکنیک تولید شده است و در دست تدوین هستند.

در رشته ماشین‌ابزار فیلم‌های بسته یادگیری تولید به روش مونتاژکاری در شهرستان‌های تهران (شهرقدس) هنرستان فنی نعیم با عناوین ورقکاری، قلم کاری، برقوکاری، سوراخکاری مخروطی وخزینه کاری و مونتاژکاری به مدت ۱۲۵ دقیقه در حال تولید است. این مجموعه دربرگیرنده مباحث اصلی کتاب است و به بیان و معرفی فرایندهای تولید مرتبط با اصول ورقکاری و مونتاژکاری وهمچنین اجرای عملی تمامی عملیات بیان شده، دقت در اجرا و تهیه پلان‌های مناسب توسط گروه فیلمبرداری حرفه‌ای می‌باشد و سعی شده تا بوسیله تصویربرداری چند دوربینه مواردی که مؤلفان کتاب مدنظر داشته‌اند به تصویر بکشد. بیان رسای مدرس، تسلط کامل کارشناس علمی در کنار تصویربرداری Full HD نیز از ویژگی‌های این مجموعه است.

در رشتۀ الکتروتکنیک فیلم‌های بسته یادگیری سیستم‌های حفاظتی و ساختمان‌های هوشمند در استان تهران و استودیو سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در حال تولید می‌باشد. پودمان شماره ۲ این کتاب خانه‌های هوشمند است و مدت زمان فیلم نسبت به بقیه پودمان‌ها به دلیل تعدد و تنوع کارهای عملی بیشتر در نظر گرفته شده است. تعامل نرم‌افزار و سخت‌افزار توأم با یکدیگر در این پودمان دیده می‌شود یعنی در عین اینکه، هنرجو باید برنامه‌نویسی نرم‌افزاری انجام دهد برنامه‌ریزی انجام شده را روی سخت‌افزار پیاده‌سازی کند و پس از انجام این کار آن را مورد تست و ارزیابی قرار دهد. تلاش شد در ارائه این کارهای عملی نحوه ارزشیابی شایستگی کارها توسط مدرس محترم به تفصیل بیان و ارائه شود.

در رشته متالورژی فیلم‌های بسته یادگیری قالب‌گیری و آلیاژسازی پایه دوازدهم از تاریخ ۱۳ شهریور ماه در محل هنرستان کاردانش شهدای استان کرمان با حضور کارشناس گروه مواد و فرآوری آغاز شد. از ویژگی‌های بارز فیلم تولیدی می‌توان به مهارت محور بودن و تأکید بر فعالیت‌های کارگاهی، توجه به شایستگی‌های غیرفنی و نکات ایمنی و بهداشت و زیست محیطی مطرح شده در کتاب درسی، موارد کاربرد کتاب همراه هنرجو و نحوه ارزشیابی نام برد. مدت زمان این فیلم ۱۲۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. همچنین شایان ذکر است فیلم آموزشی هنرجو به عنوان جزیی از بسته آموزشی، یاری رساننده فرایند آموزش هنرجویان خواهد بود.

در رشته صنایع دستی فیلم‌های بسته یادگیری نصب دستگاه و تولید جاجیم و زیلو نیز پس از برنامه‌ریزی و هماهنگی کارشناس رشته در استان کرمان، در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۰ فیلمبرداری از مراحل تولید انواع جاجیم در هنرستان الزهرای شهر کرمان کلید خورد. مدرس مربوطه در استان کرمان و با اعلام آمادگی استان برای همکاری در تولید فیلم آموزشی برای بسته یادگیری نصب دستگاه و تولید جاجیم و زیلو انجمن سینمای جوان این استان با مسئولیت مستقیم، تولید این فیلم را بر عهده داشتند. کتاب نصب دستگاه و تولید جاجیم و زیلو در پایه یازدهم رشته صنایع دستی - فرش و در شاخه فنی و حرفه‌ای تدریس می‌شود. با نظرسنجی به‌عمل آمده از هنرآموزان این رشته، درخواست فیلم بافت انواع جاجیم را برای هنرجویان داشتند. بنابر این این فیلم در اولویت تولید قرار گرفت و سه پودمان آخر کتاب که اختصاص به تولید انواع جاجیم دارد به عنوان موضوع فیلم تعیین شد. پودمان‌های "بافت جاجیم ساده"، ‌"بافت جاجیم نقش‌دار" و "بافت جاجیم شیرکی" عناوین این سه پودمان است. هنرآموز خبره استان در این موضوع به عنوان مدرس در هنرستان الزهرای شهر کرمان در مقابل دوربین قرار گرفته و بر اساس هدف مشخص شده نکات کلیدی و بخش‌هایی از مراحل کار که تشریح آنها در کتاب درسی و به شکل متن نوشتاری گویایی کافی را نداشته و به جهت پیچیدگی کار برای یادگیری، نیاز به مشاهده از زوایای مختلف داشت با کمک ایشان و دست‌اندرکاران سینمای جوان استان، فیلمبرداری شد. همچنین مشکلات و خطاهای رایجی که از هنرجویان در هنگام یادگیری این سه پودمان، سر می‌زند راهکارهای اصلاحی آنها با حساسیت و دقت لازم در مقابل دوربین ارائه شد. زمان پیش بینی شده برای این فیلم پنجاه دقیقه بود و فیلمبرداری آن در سه روز پیاپی انجام شد که پس از پایان یافتن مراحل تدوین زمان قطعی آن مشخص خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار