در برنامه پرسشگر شبکه آموزش؛
یاوری: سمپاد تنها مدرسهای است که شهریه ثابت ندارد
هزینه متوسط یک دانشآموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانشآموز در مدرسه عادی است/یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست
تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد هزینه متوسط یک دانشآموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانشآموز در مدرسه عادی است. پدرومادرها داوطلبانه در این زمینه هزینه میکنند. سمپاد تنها مدرسه ای است که شهریه ثابت ندارد.
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه سمپاد پرورش همه استعدادهای ملی با گوناگونی استعدادهایی است که نیازمند پرورش و شکوفایی است گفت: «اما نکته اینجاست که باید محدودیتهای سازمان سمپاد را درنظر گرفت. مرکز ملی سمپاد، اخیرا تبدیل به سازمان شده و قبلا در حد ادارهای کوچک در دل آموزش و پرورش بوده است.»
وی افزود: «هرچند مشکلات اعتباری در حال حل شدن است. تعداد کارکنان سمپاد کمتر از ۵۰ نفر است. البته وزیر قول حل آن را داده ولی بپذیریم با این تعداد محدود امکان به دوش کشیدن وظایف سنگین و پرشمار وجود نداشته است.»
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طیف وسیعی از برنامهها وجود دارند که پرهزینه تر بودهاند و در اولویت دوم قرار گرفتهاند گفت: «مثلا بچههایی که نمیخواهند به مدرسه سمپاد بروند در همان مدرسه عادی برنامه ویژه دریافت کنند و یا کلوپهای ویژه علمی دایر شود. اما خب چنین برنامههای تلفیقی پرهزینه و اجرای آنها دشوار است.»
سمپاد تنها مدرسهای است که شهریه ثابت ندارد
وی افزود: «هزینه متوسط یک دانشآموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانشآموز در مدرسه عادی است. پدرومادرها داوطلبانه در این زمینه هزینه میکنند. سمپاد تنها مدرسهای است که شهریه ثابت ندارد. یک طیف شهریه داریم و درصدی هم شهریه نمیدهند.»
وی با اشاره به اینکه مدرسه به هیچ دلیلی حق ندارد دانشآموزی را به دلیل ندادن شهریه از حق تحصیل در این مدرسه محروم کند اظهار کرد: «پرداخت هزینه از سوی اولیا به مراتب کمتر از مدرسه غیردولتی است و اگرچه عدالت اموزشی صددرصدی نیست و بخشی از هزینه را از اولیا میگیریم اما نسبت به امکاناتی که در اختیار بچهها قرار میگیرد تنها روش رقابت با مدارس غیردولتی است و این شکاف طبقاتی را کم میکند.»
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ مدرسه سمپاد داریم، درباره آماری از ثبتنام المپیادهای دانشآموزی که در این برنامه نمایش داده شد و حاکی از آن بود که استانی چون سیستان و بلوچستان سه نفر و ایلام و هرمزگان یک نفر ثبتنامی داشتهاند اظهار کرد: «دلیل توزیع ناعادلانه ثبتنامیها یا قبولیهای مرحله دوم، ضعف سمپاد است و طبیعتا اینطور میشود که آنها که در مدارس دولتی و غیردولتی هستند کسب موفقیت در آزمونهای ملی را از دست میدهند و تلاش نمیکنند وارد چنین آزمون و میدانی شوند. اتفاق خوبی که در ۵۷۰ مدرسه میافتد و به تکاپو میافتند تا خودشان را دراین رقابت جدی بگیرند حفظ همین تعادل است. یک اقدام خوب سال گذشته این است که سعی کنیم محتوای درسی سمپاد در شهرهای بزرگ را در اختیار سایر مدارس قرار دهیم.»
یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست
وی در پاسخ به اینکه اگر مدرسه غیردولتی جود نداشت از وجود مدارس سمپاد با این شکل دفاع میکردیم؟ گفت: «یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود مدارس غیردولتی متمول بیشتر میشود و سمپاد ناچار است وظیفه و ماموریتهای عمودی خود را جدی تر بگیرد.»
یاوری با اشاره به آزمونهای ورودی مدارس سمپاد گفت: «قبلا در مواردی مانند آزمون ورودی بدعمل شد اما باید در کنار اصلاح این روندها این را هم درنظر بگیریم که هنوز یک سوم ثبتنامی سمپاد در تهران خانوادههای فرهنگیان هستند و از این حیث فاصله زیادی با مدارس غیردولتی داریم.»
آموزش و پرورش مقدمهای برای ورود به دانشگاه نیست
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واکنش به این جمله که سمپاد، مقدمهای برای موفقیت در کنکور است گفت: «این موضوع فقط مختص مدارس سمپاد نیست. کنکور فقط یک مسیر بعد از اتمام آموزش رسمی است و آموزش و پرورش مقدمهای برای ورود به دانشگاه نیست و باید به خودی خود ارزشهایی را تقویت کند که در سندتحول احصا شدند اما به طور عملیاتی پیاده نشدهاند. ویژگیهای یک دانشآموز سمپادی هم باید خارج از مقوله کنکور معنادار باشند.»
وی با اشاره به اینکه سازمان سمپاد به این سمت رفته که رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد پایه گذاری شوند گفت: «یک علت اینکه برخی سمپادیهای ما در دوره کارشناسی رشته دیگری میخوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی میروند به معنی عدم شناسایی استعداد به طور صحیح نیست بلکه میخواهند تحارب دیگری کسب کنند.»
تفکیک مدارس به معنای تفکیک بچهها نیست
یاوری با بیان اینکه تفکیک مدارس به معنای تفکیک بچهها نیست گفت: «باید تعامل سمپادیها با بقیه دانشآموزان از طریق تعریف فعالیتهای مشترک افزایش یابد. مدارس معین، خواهرخوانده و ... طرحهایی هستند که در این راستا دنبال میشوند. باید چتر حمایتی سمپاد را گسترده کرده و دیگران بتوانند از خدمات سمپاد استفاده کنند. همچنین روشهای شناسایی استعدادها باید کم هزینه و کارامدتر شوند. کار سختی است اما شدنی است.»
ارسال دیدگاه