در چهارمین برنامه گفتوگوی هفته با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛
تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش و موارد مشترک با وزارت راه و شهرسازی از سوی اعضای شورای معاونان
تهران (پانا) - اعضای شورای معاونان در چهارمین برنامه گفتوگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد به تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش و حوزههای مشترک همکاری پرداختند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در چهارمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت راه و شهرسازی که با محوریت موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و عبدالرضا محمد اسلامی در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش پرداختند.
حمایت از معلولان در دو حوزه مناسبسازی و دسترسیپذیری از وظایف همه دستگاهها است
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، تصریح کرد: «بر اساس ماده ۵قانون حمایت از معلولان، تمام دستگاهها در دو حوزه مناسبسازی و دسترسیپذیری موظف هستند در این زمینه اقدام کنند لذا باید به سمت شهر دوستدار انسان برویم لذا اقدامات ما در این مسیر باشد.»
سید جواد حسینی بر مطالبه گری از صداوسیما مبنی بر ایجاد تغییر نگرش در جامعه نسبت به معلولین تأکید و عنوان کرد: «در شهر مشهد سی مدرسه در اطراف حرم رضوی وجود دارد که دیگر قابلاستفاده بهعنوان مدرسه نیست، لذا به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد میشود با تغییر کاربری، این مدارس به مجتمعهای فرهنگی رفاهی و اقامتی برای فرهنگیان تبدیل شود.»
به فرهنگسازی و ایمنسازی مدارس حاشیه راهها توجه جدی شود
علیرضا کاظمی گفت: «در راستای فرهنگسازی و ایمنسازی، توجه ویژهای به ارتقای فرهنگی مدارس مستقر در حاشیه راهها شده اما کافی نیست و باید در این زمینه بیشتر کار شود.»
وی افزود: «کاهش سن اتوبوسهای ویژه حمل دانش آموزان به زیر ۵سال با توجه به امکانات موجود، ظلمی بهحق مناطق محروم است لذا پیشنهاد میشود این تصمیمگیری در این خصوص به استانها واگذار شود. برای اتوبوسهای اردوهای دانش آموزاندستور دهید بلیط ریلی برای دانش آموزان اختصاص داده شود و تخفیف نیز بدهید.»
در معماری شهری هیچ نظمی دیده نمیشود
معاون آموزش ابتدایی گفت: «۹میلیون دانشآموز ابتدایی و نوآموز داریم که اغلب در فضاهایی تحصیل میکنند که ساختمانهای آن معماری متناسب و مطلوب برخوردار نیستند.»
رضوان حکیم زاده با اشاره به معماری اصیل ایرانی در بافتهای قدیمی اظهار کرد: «امروزه ما شاهد آن هستیم که نهتنها هیچ تمایزی بین معماری ساختمان شهرهای مختلف وجود ندارد بلکه هیچ نظم ظاهری در نمای ساختمانها نیز وجود ندارد درصورتیکه دانش آموزان نیازمندند در محیطهایی با چشمانداز زیبا زندگی کنند.»
وی خاطرنشان کرد: «ساختمانها و فضاهای فاقد نظم و معماری مناسب باعث آشفتگی و بههمریختگی بصری میشود لذا وزارت راه و شهرسازی میتواند برای رفع این مشکل تلاش کند.»
رشتههای مهارتی زیادی داریم که به حوزه وزارت راه و شهرسازی مرتبط است
معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: «حملونقل جادهای، تعمیرات هواپیما، رشته های دریایی، تعمیر ماشین های راه سازی و ... از جمله رشته های مهارتی هستند که در هنرستان های ما تدریس می شوند و از عرصه های مشترک بین دو وزارتخانه است.»
علیرضا کمرئی افزود: «بسیاری از رشتههای مهارتی در هنرستانها داریم که میتواند زمینه همکاریهای مشترک باشد لذا برای توسعه آن وزارت راه و شهرسازی میتواند تلاش کند. با توجه به جذب نیرو، جهتگیری رشتههای مهارتی میتواند به سمت شهرسازی ادامه پیدا کند.»
طرح مقاومسازی مدارس میتواند الگویی برای مقاومسازی منازل باشد
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با اشاره به برگزاری همایش معماری و مدرسه ایرانی با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: «ضوابط مقاومسازی مدارس را میتوان به منازل هم تعمیم داد.»
وی از کار روی موضوع ساختمان سبز و صرفهجویی در مصرف انرژی خبرداد و گفت: «کار پژوهشی در این مورد در حال انجام است.»
رخشانیمهر موضوع مکانیابی مدرسه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: «برای این موضوع در کشور مجموعه سازمانیافتهای نداریم لذا اخیراً شاخصهایی در این خصوص تعیین کردیم که بهزودی آنها را ابلاغ میکنیم.»
وی گفت: «۶۲درصد قیر رایگان مربوط به وزارت راه است که طبق قانون از این مقدار، ۵درصد مربوط به آموزشوپرورش است لذا شایسته است سهمیه آموزشوپرورش کاهش نیابد.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص مسکن مهر گفت: «۳۴۰۰کلاس درس با مشارکت ۵۰درصدی دو وزارتخانه در محل احداث مسکنهای مهر ساخته شده است.»
وزارت راه و شهرسازی برای سنددار کردن املاک آموزشوپرورش همکاری کند
معاون حقوقی و امور مجلس گفت: «در اسناد زمینهای آموزشوپرورش، بیش از۶۰هزار مورد ملک فاقد سند وجود دارد. گاهی حقوق آموزشوپرورش توسط وزارت راه نادیده گرفته میشود لذا شایسته است این موضوع بیشازپیش رعایت شود.»
احمدی لاشکی بر رعایت حقوق آموزشوپرورش در انبوهسازی تأکید و تصریح کرد: «در صورت امکان، مسکنهایی که مربوط به فرهنگیان میشود و وزارت راه و شهرسازی در احداث آن دخالت دارد، رنگ و بوی مدرسه داشته باشد.»
طرح اقدام در زمینه ایجاد ایمنی جاده در دستور کار است
مهرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت اظهار کرد: «دفتر سلامت طرح ایمنی در جاده را پیگیری میکند و آموزشهای لازم را در این زمینه ارائه میکند. در صورت امکان کارگروه مشترکی بین دو وزارتخانه با هدف فرهنگسازی درزمینه ایمنی جادهای برای مدارس حاشیه جادهها تشکیل شود.»
حذف ثبتنام مجدد فرهنگیان متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکن از مطالبات فرهنگیان است
مدیرکل تعاون و پشتیبانی اظهار کرد: «طرح تأمین ۱۷۰هزار مسکن برای فرهنگیان با اولویت زوجهای فرهنگی و زنان فرهنگی سرپرست خانوار ازجمله اقداماتی است که با مساعدت وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.»
کریمی فر افزود: «در این طرح۳۱۰هزار فرهنگی متقاضی مسکن بودند که پس از بررسیهای لازم، ۷۵هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند لذا این موضوع بهسرعت اطلاعرسانی شد. در طرح مذکور، شاهد کلنگ زنی۱۹۸۶۴واحد مسکونی، در ۱۳استان در ۱۵اردیبهشتماه بودیم. همچنین ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بین ۲۰هزار فرهنگی واجد شرایط در ۱۳استان توزیع شد.»
وی با اشاره به اجباری شدن ثبتنام مجدد فرهنگیان متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکن، اظهار کرد: «حذف ثبتنام مجدد فرهنگیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن و تعیین جامعه هدف خواسته آموزشوپرورش از وزارت راه و شهرسازی است.»
مهمترین مشکل در مسیر احداث مدارس نبود زمین مناسب است
عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: «بر اساس قانون برخی از فضاهایی که به سازمان راه و شهرسازی تعلق دارد باید به آموزشوپرورش واگذار شود، در برخی مناطق شاهد هستیم، احداث مدارس در زمینهای موات مورد اعتراض قرارگرفته که این مشکل باید بین دو وزارتخانه حلوفصل شود.»
وی تراکم دانش آموزان در تهران را ۳۳نفر در هر کلاس برشمرد و افزود: «این در حالی است که تراکم دانشآموز در هر کلاس بهطور میانگین در سطح کشور ۲۴نفر است. پس از استان سیستان و بلوچستان استان تهران محرومترین استان ازنظر فضای آموزشی است و منطقه ۲۲ازلحاظ فضاهای آموزشی وضعیت خوبی ندارد.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: «نبود زمین برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲تهران، معضلی است که باعث شده علیرغم تصمیم خیرین برای احداث مدارس در منطقه ۲۲متأسفانه زمین مناسب برای این موضوع وجود ندارد. تشکیل کارگروهی مشترک بین دو وزارتخانه برای حل مشکل زمین برای احداث مدارس پیشنهاد میشود.»
ارسال دیدگاه