استلزامات بازگشایی مدارس ویژه دانشآموزان استثنایی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونان وزارت که با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به بیان استلزامات بازگشایی مدارس برای دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان اموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: «توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان با نیازهای ویژه، تدوین برنامه آموزش هفتگی متناسب با روزهای هفته و اولویت دروس آموزش حضوری، تعیین وضعیت دانشآموزان قبل از شروع سال تحصیلی برای برنامه ریزی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای از جمله استلزامات بازگشایی مدارس استثنایی است.»
وی افزود: «شناسایی دانشآموزان دارای بیماریهای خاص، شناسایی دانشآموزان دارای والدین کم سواد، شناسایی دانشآموزان فاقد وسایل ارتباطی هوشمند از جمله برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جهت بازگشایی مدارس است. تقسیم روزها بر اساس سطح یادگیری دانشآموزان، تعیین سطح یادگیری دانشآموزان و ضرورت تعدیل ظرفیت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس استثنایی است.»
معاون وزیر با اشاره به وضعیت زرد و آموزش نیمه حضوری در مدارس استثنایی گفت: «شناسایی دانشآموزان نیازمند خدمات مشاورهای و خدمات توانبخشی و ارائه خدمات حضوری مشاورهای و خدمات توانبخشی انفرادی و ارجاع به مراکز توانبخشی خارج از مدرسه از جمله مواردی است که در وضعیت زرد پیش بینی شده است.»
وی افزود: «برگزاری جلسات آموزش خانواده انفرادی، حضور معلمان رابط در مدارس پذیرا، ارائه خدمات انفرادی و بستههای آموزشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامههای آموزش و پرورش استثنایی در وضعیت زرد است.»
معاون وزیر با اشاره به برنامه آموزشی تمامی مقاطع استثنایی در وضعیت زرد اظهار کرد؛ «تقسیم دانشآموزان هر کلاس به ۲ گروه، برگزاری دو روز آموزش حضوری و یک روز آموزش مجازی به همراه ارائه بستههای آموزشی به دانشآموزان و اولویت تخصیص ساعت آموزش حضوری به مفاهیم پایه در پیش دبستان، دروس اصلی پایه اول و دروس فارسی و ریاضی در دوره ابتدایی از جمله برنامه ریزیها برای آموزش در وضعیت زرد است. ارائه دروس عملی و کارگاهی به صورت حضوری و ارائه بستههای آموزشی در شاد از دیگر برنامهها در وضعیت زرد است. در صورت تبدیل وضعیت زرد به قرمز ارزشیابی دروس نوبت اول ونوبت دوم دروس عمومی در مدارس استثنایی غیر حضوری است.»
معاون وزیر با تاکید بر اینکه در وضعیت قرمز تمام آموزشها غیر حضوری است بیان کرد: «برگزاری جلسات آموزش مجازی برای والدین در شبکه شاد، برگزاری جلسات آموزش خانواده مجازی و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره خانواده به والدین به صورت غیر حضوری، تلفنی و بستههای آموزشی از جمله برنامههای آموزش و پرورش استثنایی در وضعیت قرمز است.»
وی افزود: «ارائه آموزشهای مجازی برای دانشآموزان تلفیقیفراگیر با حضور مجازی والدین و معلمان پذیرا برای تثبیت آموزش و ارائه خدمات مجازی و بستههای آموزشی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامههای آموزشی در شرایط قرمز است.»
معاون وزیر با اشاره به برنامه آموزشی تمامی مقاطع استثنایی در وضعیت قرمز اظهار کرد: «در وضعیت قرمز آموزشها غیر حضوری و از طریق شبکه شاد و ارائه بستههای آموزشی است و دروس عملی و کارگاهی پس از تغییر وضعیت از قرمز به زرد به صورت حضوری برگزار میشود.»
ارسال دیدگاه