حسینی تاکید کرد: احصاء دانشآموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند وظیفه مدیران ادارات استثنایی کشور است
ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانشآموزان طیف اتیسم و یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده در هر استان
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای راهبری و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با ذکر حدیثی از امام رضا(ع) اظهار کرد: «امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد: از او امید خیر باشد، مردم از بدى او در امان باشند، خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد، خیر بسیار خود را اندک شمارد، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود، در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود، فقر در راه خدایش از توانگرى محبوبتر باشد، خوارى در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد، گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد و احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.»
معاون وزیر در ادامه با بیان ضرورت استفاده از فناوریهای نوین گفت: «فناوریهای نوین موجب رسیدن به ادراک سازمانی، سازمان شیشهای و سازمان بالنده میشود و موجب کاهش بسیاری از هزینهها نیز میشود.»
حسینی با بیان اینکه شبکه شاد، سامانهای امن و اختصاصی و پرکاربرترین پروژه فضای مجازی در کشور است که به کمک آموزش در این ایام آمد اظهار کرد: «تمامی مدارس استثنایی، ۷۷ درصد معلمان و ۵۱ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به این شبکه پیوسته اند و مناسب سازی این شبکه برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه در دست انجام است.»
وی با بیان اینکه با توجه شروع سال تحصیلی در۱۵ شهریور و پیش بینی سه وضعیت قرمز، زرد و سفید، استفاده از شبکه شاد در تمامی وضعیتها در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: «در وضعیت قرمز استفاده ۱۰۰ درصدی از شبکه شاد، در وضعیت زرد استفاده از شاد و حضور به صورت زوج و فرد در مدارس و در وضعیت سفید نیز حضور در مدارس و ارائه ۲۰ درصد مطالب در شبکه شاد پیش بینی شده است.»
وی افزود: «بررسی میزان آموزشهای داده شده در شبکه شاد و همچنین میزان اثر بخشی این آموزشها، احصاء دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند و ارائه راهکارهای آموزشی مناسب از جمله فعالیتهایی است که مدیران ادارات باید به آن اهتمام جدی داشته باشند.»
حسینی با اشاره به ابلاغ بسته های تحولی وزارت آموزش و پرورش برای اجرا اظهار کرد: «بسته های تحولی، «مدرسه انطباقی» « مداخلات به هنگام طلایی» و « توسعه مشارکتها» مرتبط با سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت به تصویب رسید و از سوی وزیر آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد. این بسته های تحولی ابلاغی، ماهیتی فرا معاونتی دارد که اجرای آن نیازمند مشارکت تمام بخش ها و واحدهای ستادی و استانی است.»
وی افزود: «در عملیاتی کردن بسته های تحولی، فرهنگ سازی برای جلب مشارکت حداکثری ذینفعان، تلاش برای گسترش نشاط، شادابی، و شوق انگیزی مجریان و مخاطبین ضروری است.»
معاون وزیر با اشاره به شرایط کرونا و استفاده حداکثری از ظرفیت فناوری اطلاعات اظهار داشت: «سازکارهای اجرای بسته های تحولی بر بستر فناوری اطلاعات و با اولویت استفاده از شبکه شاد به زودی تدوین خواهد شد.»
وی افزود: «برای بسته های تحولی پیوست رسانه ای نیز تدوین خواهد شد و با استفاده از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی دستاوردهای بسته ها اطلاع رسانی خواهد شد. برش استانی و تدابیر عملیاتی برای تحقق اهداف بسته های تحولی در استان ها نیز تهیه و به استان ها ابلاغ خواهد شد.»
معاون وزیر با بیان اینکه فرآیند اجرایی شدن بسته های تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت تدوین شده است اظهار داشت: «۸۳ درصد فعالیت ها و برنامه های مبتنی بر بسته های تحولی تاسیسی و نوآورانه است.»
معاون وزیر با تشریح برنامه ها و فعالیت های بسته های تحولی اظهار کرد: «ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال"، "مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان" و "مناسب سازی فضا و تجهیزات"، "طراحی و تولید اپلیکیشن جامع دانش آموزان با نیازهای ویژه"، "راه اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمین رابط و پذیرا و والدین دانش آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان ها" و "ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها" از جمله فعالیت های پیش بینی شده در بسته های تحولی است.»
وی افزود: «"ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در هر استان"، "ایجاد یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده الگو درهراستان" و "نهضت مشارکت توان افزایی" از جمله دیگر فعالیت های پیش بینی شده در بسته های تحولی است.»
وی افزود: «آموزش زبان اشاره و خط بریل به ۵ هزار نفر از والدین، معلمان و مدیران سازمان ها، برگزاری ۱۲۰ ساعت آموزش مهارت های چندگانه به ۱۰ درصد از معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، افزایش ۸درصدی پوشش پیش دبستانی و ۱۵ درصدی خدمات توانبخشی در پیش دبستانی، مناسب سازی و طراحی درس افزارهای آموزشی و جلب مشارکت ۳۵ درصدی اولیا و ۳۰ درصدی معلمان برای سال جاری هدفگذاری شده است.»
ارسال دیدگاه