در برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران»؛
آذرکیش: در بودجه سنواتی سال ۹۹ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها پیش بینی شده است
در سال جهش تولید تمام سیاستهای کلان نظام درباره توجه به آموزشهای مهارتی در کشور است
تهران (پانا) - مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران» درباره موضوع هدایت تحصیلی، شغلی و مهارت آموزی دانشآموزان توضیحاتی داد.
برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران» با حضور سیدمصطفی آذرکیش، مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش امروز بعداز ظهر از شبکه آموزش (شبکه ۷) با موضوع هدایت تحصیلی، شغلی و مهارت آموزی بر روی آنتن رفت.
وی در این برنامه با بیان اینکه در سال جهش تولید تمام سیاستهای کلان نظام درباره توجه به آموزشهای مهارتی در کشور است گفت: «در آستانه هفته ملی کارآفرینی هستیم امیدوارم با جهت گیریهای لازم بتوانیم شرایطی را برای هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان ایجاد کنیم.»
اهداف هدایت تحصیلی
آذرکیش اهداف هدایت تحصیلی را عنوان کرد و افزود: «اهداف هدایت تحصیلی شناسایی و شناساندن استعداد و توانایی دانشآموزان، کمک به انتخاب آگاهانه که مسیر شغلی را به صورت مطلوب پیدا کنند و کمک به هدایت متوازن دانشآموزان براساس سیاستهای توسعه کشور است.»
مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش توسعه آموزشهای مهارتی از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه است به ویژه توجه به آموزشهای نیمه تخصصی در دوره دوم متوسطه براساس اسناد بالادستی از جمله این اولویتها است.»
برای هدایت تحصیلی شغلی نیاز به همکاری بین دستگاهی داریم
وی ادامه داد: «اکنون در آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی دانشآموزان ملاک را نتایج آزمونهای مشاورهای، نظر دانشآموز، اولیا و مشاور و عملکرد تحصیلی درنظر گرفتیم. برای هدایت تحصیلی شغلی نیاز به همکاری بین دستگاهی داریم نوع ارتباط بین عرضه و تقاضا این همکاری را بیشتر میطلبد.»
آذرکیش عنوان کرد که وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه تاکید دارند که مفاد قانون همکاری دستگاههای اجرایی اجرا شود. دانشآموزان باید با مشاغل و حرف مختلف آشنا شوند، برنامههای صدا و سیما و آحاد جامعه نیز میتوانند در این رابطه و در مسیر آگاهی بخشی دانشآموزان براساس سند تحول بنیادین موثر باشند.»
مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: «۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها درنظر گرفتیم همچنین در بودجه سنواتی سال ۹۹ نیز مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای این امر پیش بینی شده است. ۳۸ میلیارد تومان نیز در بودجه برای این امر داشتیم که تخصیص ۱۰۰ درصدی صورت گرفت.»
وی ارتقای مهارتها، جهت دهی و متناسب سازی آنان را از دیگر اهداف هدایت تحصیلی عنوان کرد و گفت: «انتخاب رشته در مسیر انتخاب شغل بسیار اهمیت دارد ما باید نیم نگاهی به شان اجتماعی و روابط حاکم بر محیط کار داشته باشیم.»
۸ سطح برای توسعه حرفهای دانشآموزان دیده شده است
آذرکیش با بیان اینکه باید طوری دانشآموزان را آموزش دهیم که ورود به بازار کارشان راحت باشد گفت: «در قانون نظام جامع فنی و حرفهای و مهارتی ۸ سطح برای توسعه حرفهای دانشآموزان دیده شده است تا با دریافت گواهینامهها وارد بازار کار شوند. مهم این است که بچهها این نگاه را داشته باشند مسیر توسعه حرفهای تا دکتری مسیر مشخصی است و باید در این مسیر قرار بگیرند.»
مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش به خانوادهها توصیه کرد با هدایت بچهها به سمت آموزشهای مهارتی از مزایا و امتیازات ویژه این آموزشها در آینده تحصیلی و شغلی بیشتر مطلع شوند و به آنان بپردازند.
اولویت ما در هنرستانها ورود زودتر به بازار کار است
وی اشاره کرد که در شاخه کاردانش دانشآموز براساس برنامه درس ملی که به عنوان زیرنظام سند تحول آمده است باید زودتر وارد بازار کار شوند اولویت ما در هنرستانها ورود زودتر به بازار کار است.
آذرکیش گفت: «موضوع توسعه آموزش کارآفرینی را به صورت جدی دنبال میکنیم تا نگرش کارآفرینانه در بچهها و سپس رفتار کارآفرینانه در آنان ایجاد شود. این موضوع در قالب درس کار و فناوری به بچهها ارائه خواهد شد. یکی از برنامههای ما در سال جهش تولید برنامه آموزش همراه با تولید است، امسال نیز در شیوع کرونا هنرستانها بیش از ۳.۵ میلیون ماسک، بیش از ۶۴ هزار لباس پرستاری و بیش از ۵۴ لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید کردند.»
مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد که خانوادهها برای کسب اطلاعات درباره هدایت تحصیلی به منابع نوشتاری و انسانی مراجعه کنند ما اکنون ۴۱ رشته در شاخه فنی و حرفهای و ۱۶۰ رشته در شاخه کاردانش داریم تعدد این رشتهها نشان دهنده طراحی شدن آنان متناسب با بازار کار است.»
ماهیت آموزشها
وی اشاره کرد که ماهیت آموزشها تولیدمحور، خدمات محور و مشارکتی است ما در زمینه صنعت ۸۴ رشته، در زمینه کشاورزی ۳۷ رشته، در زمینه خدمات ۱۷ رشته و در زمینه هنر ۶۳ رشته داریم.»
آذرکیش به مشوقهایی که از سوی ستادکل نیروهای مسلح برای دانشآموزان پسر اعلام شده است اشاره کرد و گفت: «صندوق کار آفرینی امید نیز حمایتی برای دانشآموزان دختر و پسر خواهد داشت.»
ارسال دیدگاه