جواد حسینی خبر داد
استفاده آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی
استخدام ۸۰ نیروی توانبخشی از طریق آزمون استخدامی، از راهکارهای کمبود نیرو در حوزه توانبخشی است
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد یکی از راهبردهای ۱۲ گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یکی از بستههای تحولی توسعه مشارکتها است و استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد بویژه انجمنها و تشکلهای فعال در حوزه توانبخشی از جمله برنامههای اصلی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در دیدار با اعضای "هیات مدیره انجمن کاردرمانی ایران" با اشاره به کمبود نیروی توانبخشی اظهار کرد: «آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر وظیفه آموزشی و پرورشی وظیفه توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد.»
وی افزود: «استخدام ۸۰ نیروی توانبخشی از طریق آزمون استخدامی، افزایش نیروهای طرحی متخصص توانبخشی به ۵۰۰ نفر، استفاده از ظرفیت موسسات فعال در زمینه توانبخشی و جذب سرباز معلم از راهکارهای کمبود نیرو در حوزه توانبخشی است.»
معاون وزیر با بیان اینکه ۲۴۷ نیروی کار درمانی خدمات دهی به ۵۴ هزار دانشآموز نیازمند به کاردرمانی را بر عهده دارند اظهار کرد: «برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی ۱۹۴۲ نیروی کاردرمانگر در آموزش و پرورش استثنایی مورد نیاز است که جبران بخشی از این کمبود از طریق ارائه خدمات انجمنهای فعال در زمینه توانبخشی در بیرون مدرسه به دانشآموزان امکان پذیر است.»
وی افزود: «انجمن کاردرمانی ایران و بقیه انجمنهای فعال در زمینه توانبخشی هم از طریق ارائه خدمات به این دانشآموزان و هم معرفی موسسات فعال در حوزه توانبخشی میتوانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.»
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از برنامههای اصلی بسته تحولی توسعه مشارکتها، تدوین نظام نامه تعامل سازمانهای مردم نهاد با آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی آنها است اظهار کرد: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه میدهد که تا کنون ۳۲ هزار دانشآموز از خدمات بهره بردهاند و سازمانهای مردم نهاد میتوانند در این زمینه به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.»
معاون وزیر با بیان اینکه ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در کشور داریم که قرار است خدمات توانبخشی نیز در این مراکز ارائه شود افزود: «یکی دیگر از زمینههای همکاری انجمنهای توانبخشی ارائه خدمات به دانشآموزان در این مراکز مشاوره میتواند باشد. ۷۴۱ مراکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که این مراکز، ویژه مشکلات آموزشی و پرورشی و توانبخشی دایر شده است و میتوان از ظرفیت انجمنهای فعال در ارائه خدمات توانبخشی در این مراکز استفاده کرد.»
معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی با هدف تامین تجهیزات کمک آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی آغاز شده است اظهار کرد: «۱۵۰ نوع تجهیزات با تعداد ۷۲ هزار عدد برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مورد نیاز است که سهم هر استان، شهرستان و مدرسه از این تجهیزات باید احصا شود و با استفاده از ظرفیت انجمنهای مردم نهاد، خیرین و تشکل های دولتی و غیر دولتی میتوان این تجهیزات را تهیه کرد. استفاده از ظرفیت انجمن کار درمانی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی تخصصی و برگزاری همایشهای علمی از دیگر زمینههای همکاری مشترک است.»
ارسال دیدگاه