گام بلند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران برای مشارکت مدیران در تصمیم‌گیری‌های استانی

تهران(پانا)- در راستای مشارکت مدیران مدارس در تصمیمات استانی، اولین جلسه حضوری مدیران ابتدایی منتخب استانی با مدیر کل در سالن آیت‌الله هاشمی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
گام بلند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران برای مشارکت مدیران در تصمیم‌گیری‌های استانی

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: یکی از خلاء‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد عدم ارتباط بین سطوح مختلف مدیریتی در سیستم است که باعث می‌شود طرحها و تصمیماتی در تیم مدیریتی استان اتخاذ شود که نه تنها منطبق بر شرایط واقعی همه مدارس نیست بلکه باعث ایجاد دردسر و زحمت زیادی برای اداره مدرسه می‌شود.

او ادامه داد: اگر انتخاب مدیر مدرسه بر اساس شایستگی و تخصص صورت گرفته باشد، او توانایی اداره مدرسه خود را با مراجعه به اسناد بالادستی مثل سند تحول و انطباق بین کلیت اصول آنها با واقعیت مدرسه خود داشته و می‌تواند مصالح مدرسه خود را تشخیص داده و در جهت آن‌ها عمل کند.

صیدلو با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر مدیریت مبتنی بر مدرسه محوری ادامه داد: اعتقاد همه مسئولین در آموزش و پرورش بر اینست که تا جایی که امکان دارد اداره مدرسه را به مدیر مدرسه محول کرده و امور به گونه‌ای طراحی شوند که صدای مدیران مدارس در نظام تصمیم‌گیری شنیده شود و اگر تا کنون به چنین جایگاهی نرسیده‌ایم به این دلیل بوده که این مطالبه از مدرسه و از سوی مدیران صورت نگرفته است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در راستای عملی کردن تصمیم خود مبنی بر ارتباط مستقیم با مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی که در جبهه اول نظام تعلیم و تربیت به انجام وظیفه مشغول هستند، با بررسی دقیق سوابق مدیران استان توسط تیم مشورتی خود از بین مدیران مقاطع مختلف شاغل در 21 شهرستان استان تهران، حدود 100 نفر را بر اساس ویژگی‌هایی مثل تخصص و تعهد، جسارت و شهامت، سابقه و مقبولیت بین همکاران به نمایندگی از کل مدیران انتخاب کرده و طی برگزاری جلسات حضوری و غیر حضوری با آن‌ها به گفتگو و مشورت پرداخت.

صیدلو در اولین جلسه حضوری خود با مدیران ابتدایی منتخب استانی که در سالن آیت‌الله هاشمی اداره کل برگزار شد؛ گفت: آموزش و پرورش از سالمترین نهادهای جامعه است که سعی کرده بهترین خدمات را با بیشترین ملاحظات به مردم ارائه کند و کارکنان این نهاد از دلسوزترین افراد جامعه هستند که تلاش می‌کنند کار خود را با بهترین کیفیت انجام دهند.

او پس از شنیدن پیشنهادات و انتقادات و نقطه نظرات مدیران حاضر در جلسه گفت: همانگونه که شما مدیران مدارس معتقد هستید که اقدامات مفید بسیاری را می‌توان در مدارس اجرا کرد به شرطی که سیستم اداری دست از سر مدرسه برداشته و مدیر را درگیر طرح‌های غیرضروری و غیر مفید نکند؛ ما نیز اعتقاد داریم سیستمی را بنا بگذاریم که مدیران مدارس بتوانند در تصمیم‌گیری‌های تیم مدیریتی استان داخل شوند تا این تصمیمات با توجه به اقتضای درک مدیران در مدارس و انتقال آن درک به اداره کل به واقعیت موجود در مدارس نزدیکتر شود، و در درازمدت نگاه مدیران بالادستی نهاد آموزش و پرورش معطوف به دریافت اطلاعاتی از زاویه دید مدیران مدارس شده و به سمت آموزش و پرورش مطلوب گام‌هایی برداشته شود.

صیدلو ادامه داد: برای رسیدن به این منظور دو راه پیش رو داریم یکی این‌که منتظر بمانیم تا توانمندی و قدرت اجتهاد از اسناد بالادستی در مدیران مدارس به‌وجود آمده و سپس تصمیم‌گیری را به آنها واگذار کنیم و یا این‌که این اختیار را به ان‌ها واگذار کنیم تادر مسیری که برایشان ایجاد کرده‌ایم توانمندی‌شان افزایش یابد.

رئوس موضوعات مطرح شده توسط مدیران مدارس:

۱- مشکلات مربوط به خود مدیران اعم از نادیده‌انگاری آنها، کاهش انگیزه، عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تخصص و تعهد، کمبود وقت کافی برای کسب علم جدید مدیریت.

2- مشکلات مربوط به نیروی انسانی مثل کمبود نیروی آموزشی متخصص، کمبود مشاور و مربی ورزش، کمبود نیروی خدماتی،

3- مشکلات مربوط به قوانین و طرح‌ها مثل ضعف در تقویم آموزشی، ضعف درتقویم اجرایی، موازی‌کاری‌ها در سیستم اداری،طرح‌های ناتمام و مشکلات داوری آنها، حجم کتب درسی

4- مشکلات مربوط به حضور بیش از حد دانش‌آموزان اتباع در برخی مناطق

5- مشکلات مربوط به بودجه و بررسی راههای درآمدزایی مدارس و کمک‌های مردمی

6- دوره‌های ضمن خدمت‌ و مشکلات مربوط به اجرای آن

7- آموزش خانواده و ضعف علمی اساتید آن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار