در نشست مشترک رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مطرح شد؛

بررسی طرح سنجش، آموزش‌های تلفیقی فراگیر، دانش‌آموزان دیرآموز و مراکز مشکلات یادگیری

در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۶۰ درصدی پیش دبستانی‌ها در طرح سنجش هدف‌گذاری شده است

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان دو معاونت نشست بررسی شیوه‌های انسجام بخشی و کیفیت بخشی به فعالیت‌های مشترک دو معاونت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی طرح سنجش، آموزش‌های تلفیقی فراگیر، دانش‌آموزان دیرآموز و مراکز مشکلات یادگیری

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی دراین نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در ۴ قلمرو با آموزش ابتدایی پیوند مستقیم دارد گفت: «نشست مشترک چند ماه گذشته دو معاونت آغاز خوبی برای همکاری مشترک بود که باید منجر به نتایج خوب هم شود.»

وی افزود: «طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی، آموزش‌های تلفیقی فراگیر و مدارس تلفیقی، دانش‌آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ۴ قلمرو آموزش و پرورش استثنایی است که در پیوند مستقیم با معاونت آموزش ابتدایی است.»

معاون وزیر با بیان اینکه طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از نیمه دوم تیر ماه آغاز خواهد شد افزود: «در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۶۰ درصدی پیش دبستانی‌ها در این طرح هدف‌گذاری شده است و مشارکت معاونت آموزش ابتدایی در شناسایی بازماندگان از طرح و همچنین مداخلات موثر بعد از طرح از ضروریات رسیدن به اهداف طرح سنجش است.»

حسینی یکی از چرخش‌های تحول آفرین را حرکت از ایزوله سازی و تفکیک به سمت تلفیق دانست و عنوان کرد: «مناسب سازی ۲۰‌ هزار مدرسه عادی پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از بعد تجهیزات، معلمان، دانش‌آموزان و والدین نیازمند همکاری همه بخش‌ها بویژه معاونت آموزش ابتدایی است.»

معاون وزیر با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد افزود: «بر اساس برآوردها ۱۰۰۰ مرکز ویژه اختلالات یادگیری دیگر در کشور نیاز است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه کمی و کیفی این مراکز را هدف گذاری کرده است.»

وی افزود: «گسترش کمی این مراکز، عدم تغییر کاربری، استفاده از شیفت دوم مدارس برای استقرار مراکز جدید و تامین نیروی انسانی متخصص مراکز ویژه اختلالات یادگیری نیازمند همکاری ادارات کل و معاونان آموزش ابتدایی استان ها است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواستار توجه جدی به دانش‌آموزان دیر آموز شد و افزود: «آموزش نیروی انسانی متخصص برای مواجه با دانش‌آموزان دیرآموز، شیوه مداخلات موثر و تولید محتوای آموزشی مناسب دانش‌آموزان دیر آموز از جمله محورهای همکاری مشترک با معاونت آموزش ابتدایی در این زمینه است.»

وی افزود: استفاده از ظرفیت مراکز ویژه اختلالات یادگیری به عنوان مراکز پشتیبان مدارس تلفیقی و به ویژه پشتیبان دانش‌آموزان دیر آموز می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش این دانش‌آموزان شود»

در این نشست حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی نیز با تاکید بر همکاری مشترک دو معاونت افزود: «تلفیق دانش‌آموزان یک رویکرد مترقی و انسانی است و منجر به پرورش شهروند کارآمد خواهد شد.»

وی افزود: «عدم آگاهی معلمان و خانواده‌ها ممکن است منجر به عدم پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سوی دانش‌آموزان عادی شود. انعطاف پذیری در برنامه درسی و دیدن شرایط مناسب سازی در برنامه درسی از جمله ضروریات است که باید اتفاق بیفتد. گسترش کمی مراکز ویژه اختلالات یادگیری و آموزش نیروی متخصص این مراکز و مداخلات موثر در خصوص دانش‌آموزان دیر آموز از جمله تاکیدات معاونت آموزش ابتدایی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار