در نشست معاون اول رئیسجمهور با شورای معاونان و مدیران وزارت آموزشوپرورش مطرح شد؛
تشریح فعالیتها و برنامههای آموزشوپرورش از سوی اعضای شورای معاونان آموزشوپرورش
تهران (پانا) - در نشست معاون اول رئیسجمهور با شورای معاونان و مدیران وزارت آموزشوپرورش فعالیتها و برنامههای آموزشوپرورش از سوی اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش تشریح شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در نشست با معاون اول رئیسجمهور که در دفتر وزیر آموزشوپرورش برگزار شد، فعالیتهای وزارت خانه در حوزههای؛ کمیته مدیریت و کنترل کرونا، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، شبکه آموزشی دانش آموزان، وضعیت نیروی انسانی، تولید و توزیع کتب درسی و تأمین کاغذ، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس غیردولتی، شوراها و هیات امنایی، بستههای تحولی و بازسازی و نوسازی مدارس (طرح آجر به آجر) برای معاون اول رئیسجمهور تشریح کردند.
این گزارشها از سوی معاونان وزیر آموزشوپرورش مطرح شد که به شرح زیر است:
کمیته مدیریت و کنترل کرونا در آموزشوپرورش
فرزاد حمیدی، معاون تربیتبدنی و سلامت با اشاره به فعالیتهای وزارت آموزشوپرورش در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: در شرایط شیوع کرونا، نیاز به تغییر شیوه و روشها داشتیم و این تغییرات را باید بهسرعت انجام میدادیم درحالیکه سیستمهای بزرگ همواره دچار لَختی بیشتری نسبت به سیستمهای کوچک هستند و این موضوع کار ما را سختتر کرده بود.
وی ادامه داد: در این شرایط نقش تمام ارکان وزارت آموزشوپرورش باید بازتعریف میشد لذا همه پستها بازتعریف و نقش جدیدی برای آنها مشخص شد. سامانه برخط از ۱۰۷ هزار مدرسه تشکیل شد که ۹۷ هزار مدرسه بهصورت برخط گزارشهای روزانه خود را ارائه میدادند.
حمیدی اشاره کرد: همه این موارد باعث شد تا آموزشوپرورش خود را بهسرعت با تغییرات به وجود آمده هماهنگ کند و با هماهنگیهای بین بخشی پخش برنامههای آموزشی تلویزیونی هم آغاز شد. همچنین با ۴۸ درصد دانش آموزان ارتباط برقرار شد و با ترویج الگوهای حرکتی در دوران قرنطینه به ترویج فعالیتهای بدنی دانش آموزان در شرایط قرنطینه که نگرانی چاق شدن دانش آموزان را داشتیم، اقدام کردیم.
آموزش ابتدایی
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه معاونت آموزش ابتدایی شامل پیشدبستان، دبستان و عشایر متولی ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ دانشآموز ابتدایی و ۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۸۲۰ نوآموز پیشدبستانی است که ۳۴۵ هزار و ۴۱ نفر از آنها دانش آموزان اتباع هستند، بیان کرد: مهمترین اقدامات انجامشده در این معاونت بر اساس سند تحول را افزایش نرخ پوشش دبستانی به ۹۸.۱۸ افزایش نرخ ثبتنام خالص دوره ابتدایی به ۹۸.۱۶، افزایش نرخ ارتقاء به ۹۷.۷۶، کاهش نرخ تکرار دوره ابتدایی از ۱.۳۸ درصد به ۱.۳۰ درصد و کاهش نرخ ترک تحصیل از ۱.۱۱ درصد به ۰.۹۴ درصد دانست.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در دوره پیشدبستانی ارتقای نرخ پوشش پیشدبستانی از ۳۸ درصد به ۷۴ درصد ارتقا پیداکرده است و همچنین نرخ میانگین پوشش پیشدبستانی در مناطق محروم از میانگین کشوری بالاتر است.
حکیم زاده عنوان کرد: در عشایر شاهد افزایش ۱۱ درصدی شبانهروزیها و ارتقای دفتر عشایر به دفتر توسعه عدالت آموزشی و تصویب پست راهبران آموزشی و تربیتی در راستای کیفیتبخشی به مناطق محروم و عدالت آموزشی بودهایم.
وی در خصوص فعالیتهای انجامشده در این معاونت باهدف تلفیق آموختههای مدرسه با دنیای واقعی بهجای رونویسی و روخوانیهای بیحاصل که تأثیری در کسب مهارتهای خواندن و نوشتن نداشت و جایگزینی تکالیف مهارت محور بهجای مشق شب گفت: در همین راستا بهجای پیکهای نوروزی بزرگترین فعالیت متمرکز کتابخوانی را با اجرای فعالیتهای عید و داستان در سه محور داستان خوانی، داستاننویسی و داستانگویی اجرا کردیم که امسال بیش از ۸ میلیون دانشآموز در این فعالیت شرکت کردند.
وی همچنین راهاندازی اتاق بازی و یادگیری باهدف ایجاد شادابی و نشاط در مدارس و ارائه آموزش مؤثر در بستر بازی را از دیگر اقدامات تحولی این حوزه دانست.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تصویب مصوبه ۹۵۱ شورای عالی مبنی بر حذف آزمونهای تستی و مقایسهای پیشرفت تحصیلی و ممنوعیت ورود کتابهای کمکآموزشی و درسی به مدارس ابتدایی گفت: مصوبه ۹۵۱ شورای عالی نقطه عطفی در کارنامه آموزشوپرورش دولت تدبیر و امید است که دقیقا چرخش تحولآفرین حرکت از حافظه محوری به تربیت تمام ساحتی را دنبال کرده است.
حکیم زاده در خصوص اقدامات معاونت ابتدایی در ایام تعطیلی مدارس گفت: در دوران شیوع کرونا در سه محور مشخص که شامل راهاندازی تلویزیون آموزشی با ضبط ۱۱۰۶۰ دقیقه شامل ۲۸۳ برنامه زنده و ۹۲ برنامه تولیدی برای کلیه پایههای دوره ابتدایی و فعالیت در شبکهی شاد با حضور ۹۲ درصد مدیران، ۸۵ درصد معلمان، ۹۴ درصد کلاس و ۶۵ درصد دانش آموزان و تداوم آموزش در مناطقی که دسترسی به فناوری و یا تلویزیون نداشتند از طریق تهیه درسنامهها، اعزام راهبران آموزشی و استفاده از معلم یاران داوطلب بوده است.
وی در پایان سه چالش اصلی این دوره را تراکم بالای کلاسهای درس دوره ابتدایی، عدم تخصیص بودجه مستقل به آموزش ابتدایی و عدم اجرای اساسنامه مدارس عشایری مصوب شورای عالی آموزشوپرورش مبنی بر ایجاد ردیف اعتباری خاص با عنوان توسعه آموزشوپرورش عشایری بیان کرد.
معاون آموزش متوسطه
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه، بیان کرد: در پی شیوع کرونا بیش از ۱۳۰۰واحد هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای برای تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی اعلام آمادگی کردند لذا علاوه بر تولید مواد ضدعفونی بیش از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار ماسک در این هنرستان ها تولید شد.
کمرئی گفت: این جریان نشان داد پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد و آموزش و پرورش می تواند در شرایط بحرانی به کمک نظام بیاید.
وی توسعه مهارت آموزی را از دغدغه های آموزش و پرورش دانست و افزود: در حوزه مهارت آموزی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست آمار دانش هنر آموز ما نسبت به سال قبل نیم درصد رشد داشته است و تلاش داریم تا این حوزه را تقویت کنیم.
معاون آموزش متوسطه ، تلاش آموزش و پرورش را بر ارائه آموزش ها را براساس شایستگی اعلام و عنوان کرد: در بحث پژوهش سرا ها و همچنین برگزاری المپیادهای علمی آموزش و پرورش تمرکز خوبی داشته است و امروز با پیوندی خوبی که با مراکز علوم نوین برقرار کرده در زمینه سلول های بنیادین و نانو دانش آموزان فعالیت های خوبی داشته اند.
شبکه آموزشی دانش آموزان
علی باقر زاده رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی با اشاره به اینکه کار کردن در شبکههای اجتماعی غیربومی ممکن بود مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد، عنوان کرد: این شبکه اختصاصی، بومی، قابلیت توسعه، ارزان و باکیفیت است که در طول ۴۰ روز بیش از ۱۲ میلیون کاربر عضو کرده است.
وی در ادامه گفت: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فایل و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون پیام در شبکه شاد منتقلشده و در برخی ساعتها ترافیک شبکه شاد از ترافیک واتس آپ بیشتر بوده است.
رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه شبکه شاد هستیم، عنوان کرد: چشماندازی برای شبکه شاد داریم که سهمی بهصورت رسمی به شبکه شاد داده شود تا دانش آموزان بتوانند از طریق این شبکه برنامههای درسی را بگذارند.
باقر زاده بابیان اینکه توانمندسازی و آموزش معلمان از طریق شبکه شاد امکانپذیر است، گفت: درصورتیکه سیمکارتها و تبلت های اختصاصی برای این شبکه ایجاد شود برخی از نگرانیها در این زمینه کاهش مییابد و توسعه این شبکه سریعتر صورت میگیرد.
وضعیت نیروی انسانی
علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع در مورد وضعیت نیروی انسانی عنوان کرد: در حوزه تأمین منابع انسانی در آموزشوپرورش باوجود اقدامات زیادی که انجامشده اما بازهم یک سری موانع وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.
وی با تشکر از حمایت مالی دولت از آموزشوپرورش اشاره کرد: اگر حقوق اسفند سال ۹۸ را با حقوق اسفندماه ۹۷ مقایسه کنیم در حدود ۵۴.۷ درصد رشد مثبت داشته که این نگاه مثبت دولت را به آموزشوپرورش نشان میدهد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع افزود: مدیریت فرایند نیروی انسانی شامل تمام موارد مربوط به جذب نیرو تا بازنشستگی افراد را در یک سازمان دربر میگیرد. از سال ۹۸ تا سال ۹۹ حدود ۱ میلیون نفر به جمعیت دانش آموزان اضافه شده اما در مقابل حدود ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته شدند و با پیشبینی انجامشده افزایش دانش آموزان و بازنشستگی همکاران تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.
الهیار ترکمن گفت: با راهکارهایی از جمله حق التدریس شاغلان و بازنشستگان، نیروهای خرید خدمات، استفاده از معلمان تمام وقت، تدریس مدیران و معاونان در مدارس و استفاده از سرباز معلمان قادر به جبران این کمبود تا حدی هستیم ولی در این خصوص نیاز به استخدام نیرو و اختصاص ردیف استخدام از طرف سازمان بودجه و برنامه هستیم.
تولید و توزیع کتب درسی و تامین کاغذ
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: از این سازمان بهعنوان قلب آموزشوپرورش یاد میشود و این واقعیت است زیرا محتوایی که در مدارس تدریس میشود و معلم و خانوادهها با آن سروکار دارند در این سازمان تولید میشود.
وی افزود: آنچه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تولید میشود سایر بخشها را تحت و تأثیر قرار میدهد.
ملکی عنوان کرد: پژوهش و نیازسنجی که مبنای برنامهریزی و تولید محتوای درسی را تشکیل میدهد و بدون آن اهداف تعلیم و تربیت محقق نمیشود مبنای یافتههای پژوهشی و راهنمای درسی است.
وی ادامه داد: تولید راهنمای درسی از دیگر برنامههای این سازمان است که عناصری را مانند روش تدریس، شیوه ارزشیابی و نقش معلم را در یک نظام منسجم تولید میکند و پس از تصویب در شورای عالی آموزشوپرورش، مشروعیت اجرایی پیدا میکند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی اشاره کرد: راهنمای برنامه درسی ازجمله برنامههایی است که با استفاده از نظرات معلمان، نخبگان و اساتید طراحی میشود.
وی کتاب درسی را از مهمترین عناصر آموزشی برشمرد و ادامه داد: برای چاپ کتب درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعتباری به میزان ۳۸ میلیارد دلار درخواست کردیم که دولت با ۳۰ میلیارد دلار آن موافقت کرده است با توجه به اهمیت موضوع انتظار میرود دولت با ۸ میلیارد دلار دیگر نیز موافقت نماید.
دانشگاه فرهنگیان
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دگرگونی فضاهای آموزشی در سالهای اخیر گفت: مأموریت این دانشگاه تأمین منابع انسانی برای آموزشوپرورش است. این دانشگاه ۹۸ پردیس و مرکز در استانها دارد که ۱۰۳ هزار دانشجو معلم و مهارت آموز دارد و در مهر امسال ۴۰ هزار معلم به وزارت آموزشوپرورش ارائه خواهیم داد.
وی گفت: در صورت تصویب ردیفهای بودجهای لازم دانشگاه فرهنگیان میتواند مشکلات نیروی انسانی آموزشوپرورش را حل کند. دانشجویان مهارت آموز در طول یک سال پودمان های مهارت محوری معلمی را میآموزند و در دوره کرونا پودمان های مجازی ما در حال برگزاری است.
فعالیتهای حوزه تربیتی
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی گفت: در حوزه پرورشی فرهنگی با سه راهبرد کار را دنبال کردهایم. راهبرد اول توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، راهبرد دوم توسعه مهارتها و تواناییهای دانش آموزان و کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و راهبرد سوم ایجاد روحیه شاد و نشاط با توسعه برنامههای فرهنگی و هنری و فعالیتهای تشکیلاتی با رویکرد مدرسه محوری، مشارکت و نقش پذیری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با شعار هر دانشآموز یک تشکل و هر دانشآموز یک نقش اجتماعی در فضای مدرسه، شاهد پیشبرد راهبردهای فرهنگی بودهایم.
وی ادامه داد: تنها راهبردی که میتواند شبکه شاد را به شبکه مستمر و موفق در طول سال تحصیلی تبدیل کند ایجاد زیرساخت و برنامههای مستمر برای اوقات فراغت دانش آموزان است.
کاظمی گفت: نهضت ملی فعالیت قرآنی از موفقترین برنامههای آموزشوپرورش در سال گذشته بود که با استقبال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در بخشهای مختلف مواجه شد.
وی یکی از مهمترین مباحث سرمایهگذاری در بحثهای پرورشی را برگزاری نماز جماعت در مدارس دانست و گفت: در سال گذشته موفق به برگزاری ۷۰ هزار نماز جماعت در مدارس شدیم. همچنین توانستیم پیش اجلاس برگزاری نماز دانشآموزی را در ۳۲ استان برگزار کنیم.
کاظمی ادامه داد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سال گذشته موفق به برگزاری ۴۰ هزار یادواره شهید در ۴۰ هزار مدرسه در ایام دهه فجر شدیم.
معاون پرورشی و فرهنگی در خصوص توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدرسه بیان کرد: در سال گذشته توانستیم ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه تشکیل دهیم که سرانه کتابخوانی و مطالعه را کشور را افزایش دادیم. همچنین با برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که در آن بیش از یکمیلیون دانشآموز شرکت کرده بودند توانستیم دانش آموزان را با آسیبهای اجتماعی آشنا کنیم.
کاظمی در پایان گفت: در حوزه پرورشی با اجرای طرح ملی نماز موفق به ارائه خدمات به یکمیلیون دانشآموز در ۶۵۰۰ مدرسه بهصورت یک بسته کامل آموزشی یعنی غربالگری آموزشی و خدمات حمایتی تحت پوشش شدیم.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
فاضل نظری، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اشاره کرد: این کانون فعالیت خود را از قبل از انقلاب آغاز کرده است. بسیاری از هنرمندان بزرگ روزی در این کانون بوده اند و آموزشهایی را فراگرفتهاند.
وی ادامه داد: در این کانون کتابهای کمکآموزشی و همچنین خاطرات رهبر معظم انقلاب را تولید میکنیم و در قسمت دانش آموزان با نیازهای ویژه کتابهایی را برای ناشنوایان و نابینایان و خط بریل به چاپ میرسد.
رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولید فیلمهای پویانمایی در این کانون خبر داد و افزود: تشکیل انجمن نوجوانان ازجمله فعالیتهای این کانون است که مورد اقبال واقعشده است.
وی مراکز فعالیت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کتابخوانی را شامل مراکز ثابت و سیار دانست و افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از ۴۴ فعالیت این کانون است.
مدارس غیردولتی، شوراها و هیات امنایی
مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی بابیان اینکه مسئولیت اجرای قانون شوراهای آموزشوپرورش، مدارس غیردولتی و مدارس از راه دور را داریم، گفت: قانون شوراها علیرغم همه کمبودها از مترقیترین قانونها برای رفع مشکلات آموزشوپرورش است و دربندهای مختلف این قانون رشدهای درآمدی خوبی را در طول سالهای گذشته داشتیم.
وی افزود: به دلیل اینکه دستگاهها الزامی به پاسخگویی به شوراهای آموزشوپرورش ندارند برخی از مواد قانونی شوراهای آموزشوپرورش بدون پاسخ باقیمانده است و لازم است تا شورایی به ریاست جنابعالی تشکیل شود تا این مطالبات موردبررسی قرار گیرد.
زینی وند با اشاره به تدوین نظام جامعه مشارکتهای مردمی گفت: آییننامه مناطق مرزی و آزاد نیز مصوب شده است. مراکز غیردولتی یکی از اصلیترین مجراهای مشارکت مردمی است که در سه حوزه در این بخش فعالیتهای خوبی انجام شده است. همچنین هفت اساسنامه در این دو سال در هیات دولت مصوب شده است و در سال ۹۸ دانش آموزان مدارس غیردولتی به ۷۵، ۱۱ درصد کل دانش آموزان کشور رسیده است.
دانش آموزان با نیازهای ویژه
سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی عنوان کرد: در آموزشوپرورش استثنایی دانش آموزان با هفت گروه معلولیت حضور دارند که هماکنون در ۱۶۰۰ مدرسه ویژه، ۲۰ هزار مدرسه عادی و ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه دانش آموزان مشغول به تحصیلی بوده و تحت پوشش قرار دارند.
وی ادامه داد: پوشش تحصیلی آموزشوپرورش استثنایی از بدو تأسیس تاکنون در حدود ۱۷ برابر افزایش پیداکرده و نرخ اعتبارات آنهم حدود ۸ برابر افزایشیافته که از زمان دولت تدبیر و امید میزان این افزایش ۷ برابر بوده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی عنوان کرد: هزینه آموزشوپرورش استثنایی برابر میانگین جهانی، هم در بعد مالی و هم در بعد اختصاص وقت، عواطف و خرد انسانی ۵ برابر آموزشوپرورش عادی است.
وی با اشاره به جدیت توانبخشی در آموزشوپرورش استثنایی گفت: تاکنون توانستهایم با بستههای حمایتی در ۱۶ عنوان ۳۲ هزار دانشآموز را تحت پوشش بگیریم. همچنین قادر به ارائه خدمات حرفهای توانبخشی در درون و بیرون مدرسه و خدمات مشاورهای خاص برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بودهایم.
حسینی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از افتخارات بزرگ آموزشوپرورش استثنایی اعلام کرد و گفت: در سالی که آغاز شد ۱.۵ برابر دانش آموزان در بدو ورود و در سال گذشته ۹۷.۶ درصد دانش آموزان در بدو ورود با ۲۵ هزار نیرو در قالب ۲۰۰۰ هزار پایگاه سنجش شدند.
وی با اشاره به نوع آموزش متمایز این سازمان بیان کرد: در بعد آموزش در قبل از کرونا موفق به طراحی نظام جامع دیجیتالی شدیم که در دوران کرونا قابلیت آن را افزایش دادیم و در این زمینه ۶۰۰ کتاب در حوزههای گوناگون داریم و ۱۰۰۰ عنوان دیگر را نیز تألیف و مناسبسازی کردهایم و توانستیم در ۱۵۸ رشته سند جامع آموزشی را تدوین کردیم.
گزارش بستههای تحولی
مهدی نویدادهم دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش اشاره کرد: برنامه راهبردی واصلی آموزشوپرورش در سالهای اخیر اجرای سند تحول بنیادین بود.
وی ادامه داد: این سند با پیشفرض ۲۴۵ برنامه توسط معاونتهای وزارتخانه تنظیم و اجرایی میشود که از بین این برنامهها با توجه به نگاه استراتژیک سازمان، ۲۵ برنامه و پروژه که دارای ویژگیهای مشخصی است انتخابشده و تلاش بر این است که برنامههایی در اولویت قرار گیرد که شوقانگیز و فراگیر باشد و در یک سال مانده از دولت بتواند اجرایی شود
دبیر کل شورای عالی تأکید کرد: در تمام این ۲۵ برنامه برای هر دانشآموز مقررشده است که در کنار تحصیل یک مهارت را نیز فرابگیرند و در پایان تحصیلات گواهینامه مهارتی نیز دریافت کنند.
بازسازی و نوسازی مدارس (طرح آجر به آجر)
مهر اله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس، با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با حضور خیرین مدرسهساز و معاون اول رئیسجمهور و تشکر از اهتمام آقای جهانگیری به امر مدرسهسازی، بیان کرد: خیرین انتظار دارند تا در سالگرد درگذشت دکتر حافظی مهمان ویژه این مراسم باشند.
وی گفت: با تأکید وزیر آموزشوپرورش سامانه مهر مدرسه به بهرهبرداری رسید که هدف از این سامانه استفاده از ظرفیتهای مردم و دریافت کمکهای خرد است.
در ادامه این نشست سامانه مهر مدرسه بهصورت آنلاین نشان داده شد و امکانات این سامانه و نحوه کمک به مدرسهسازی در این سامانه تشریح شد. همچنین مجمع خیرین مدرسهساز از طریق ویدیو کنفرانس به این نشست وارد شده و مواردی را مطرح کردند.
ارسال دیدگاه