ابلاغ شیوهنامه تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی مورد نیاز معاونت پرورشی و فرهنگی
تهران (پانا)- در راستای گسترش بهرهبرداری از ظرفیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی، شیوهنامه تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی مورد نیاز معاونت پرورشی و فرهنگی ابلاغ شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در راستای اجرای گسترش بهرهبرداری از ظرفیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی در برنامههای آموزشی و تربیتی و راهکارهای سند تحول بنیادین با موضوعهای «مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نیازهای فوری جامعه»، «بازطراحی فعالیتهای فرهنگی و هنری برای پاسخگویی به نیاز دانشآموزان»، «تولید بستههای یادگیری برای فعالیتهای اختیاری مبتنی بر حوزههای تربیت و یادگیری» بر اساس زیر نظام برنامه درسی و راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد)، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با هدف تولید محتوای الکترونیکی برای فعالیتهای دانشآموزی در حوزه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و پیگیری برنامهها و فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و فضاهای پرورشی در زمان تعطیلی برنامههای رسمی مدارس و همچنین ایجاد زمینه برای استفاده از بستر فضای مجازی برای تربیت تمام ساحتی و غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در بستر فضای مجازی، شیوهنامه تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی مورد نیاز معاونت پرورشی و فرهنگی را منتشر و به استانها ابلاغ کرد.
بر اساس این شیوهنامه معاونان پرورشی و فرهنگی ملزم به استفاده از تمام ظرفیتهای موجود استان، نسبت به اجرای کامل موارد شیوهنامه هستند.
در بخشهایی از این شیوه نامه آمده است؛ محتواهای تولیدشده میتواند در قالب مستند آموزشی، انیمیشن، موشن گرافی، اینفوگرافی، فیلم کوتاه، نماهنگ و یا سایر قالبهای تصویری باشد و از تهیه کنندگان محتوی خواسته شده ضمن پرهیز از هرگونه تبلیغ مدرسه، موسسه و یا انعکاس مواضع خاص و محتوای سیاسی از ارسال گزارش عملکرد، ارسال همایشها و برنامههای فرهنگی و پرورشی برگزار شده از زبان مسئولین استان به صورت تبلیغاتی خودداری شود.
همچنین استفاده از آرم و لوگوی اداره کل استان در انتهای کلیپ و فرمت ارسال شده هر اداره کل در ابتدای هر محتوا الزامی و استفاده از ملودیهای بومی و محلی برای موسیقی متن محتوای تولیدی بلامانع است.
در بخش اهداف اجرایی این شیوه نامه، محور تولید همه برنامهها دانش آموزان میباشند و پیشنهاد شده در تهیه محتوی موردنظر از پتانسیل دانش آموزی استفاده شود و در بخش استانداردهای تولید محتوی، به چگونگی تولید، شناسنامه اثر، مشخصات عوامل تولید محتوا، قالب ارائه آثار و.... اشاره شده است.
تولیدکنندگان محتویهای آموزشی ضمن در نظر گرفتن تقویت هویت ملی و انقلابی و تأمین نیازهای عاطفی، روانی و تربیتی و آموزشی دانش آموزان در فضای مجازی به تولید محتوی با شاخصهای نشاطآفرین و امیدبخش، ارائه خلاقانه، کوتاه، هنرمندانه و مظاهر بومی و منطقهای نیز توجه داشته باشند، تا امکان پخش محتوی تولید شده در سطح ملی میسر باشد.
متن شیوهنامه تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی معاونت پرورشی و فرهنگی
ارسال دیدگاه