علی اصغر فانی:
معلم رکن اصلی و اساسی آموزش است و لازمه تحول در آموزش و پرورش، تحول در نیروی انسانی آن است
تهران (پانا) - عضو شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد که معلم رکن اصلی و اساسی آموزش است و لازمه تحول در آموزش و پرورش، تحول در نیروی انسانی آن است، اگر چنین معلمانی داشته باشیم میتوانیم به تحول در آموزش و پرورش امیدوار باشیم.
علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که پیرامون تکریم مقام معلم و درباره اینکه «آیا شیوه فعلی تقدیر از معلمان سازنده است؟» به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت در ابتدا چند پیش فرض مطرح کرد و گفت: آموزش و پرورش دیربازده است و دولتها به دنبال کارهای زودبازده هستند. بنابراین آموزش و پرورش در اولویت نبوده و نیست.
وی افزود: دوم آنکه آموزش و پرورش از دید افرادی که بودجه در اختیارشان است و باید به این دستگاه مهم توجه بیشتری کنند، کوچک دیده میشود. سازمان برنامه و بودجه، مقامات ذینفوذ برای تخصیص اعتبار از این جمله هستند.
فانی با بیان اینکه وقتی آموزش و پرورش کوچک دیده میشود این تصور به وجود میآید که میتوان آن را با بودجه کم اداره و امور آموزشی و پرورشی را در فضاهای غیراستاندارد ارائه کرد گفت: به یک اصل قائلم و آن این است که معلم رکن اصلی و اساسی آموزش است و لازمه تحول در آموزش و پرورش، تحول در نیروی انسانی آن است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: معلم باانگیزه و با توان حرفهای، لازمه تحول است. اگر چنین معلمانی داشته باشیم میتوانیم به تحول در آموزش و پرورش امیدوار باشیم. یک بار حرفی را به زبان میآوریم و یک بار هم به حرفی اعتقاد پیدا میکنیم.
وی افزود: در دولت یازدهم، بخش بهداشت و درمان چون زودبازده است و تاثیر آن سریع قابل مشاهده است مورد توجه واقع شد. اما آموزش و پرورش دیربازده است و اگر به خوبی اداره شود، تاثیر آن ۲۰ سال بعد دیده میشود. در دوران کرونا معلمان خوش درخشیدند و همینجا از همه آنها قدردانی کرده و دستشان را میبوسم.
فانی تاکید کرد: افزایش انگیزه و توان حرفهای معلم باید در اولویت باشد که نیست. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی و درآمد ناخالص ملی باید معقول باشد؛ اکنون سهم آموزش و پرورش کشور ما از جی.دی.پی ۲ درصد است در حالی که در دنیا به طور میانگین ۴ تا ۵ درصد است. همین را هم از نمایندگان مجلس خواستم که مصوب کنند سهم آموزش و پرورش از جی.دی.پی سالانه نیم درصد اضافه شود تا در پایان برنامه به میانگین جهانی برسد. اگر دنبال تحول هستیم باید به معلم، معیشت، منزلت و هویت او توجه کنیم.
ارسال دیدگاه