حسینی با ارائه راهکار تشریح کرد؛
شیوه آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه که دسترسی به امکانات ارتباطی و شبکه شاد ندارند
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی راهکارهای کلیدی و عملی برای انسجام بخشی فعالیتها در استفاده از رسانههای ارتباطی و شیوه آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه که دسترسی به امکانات ارتباطی و شبکه شاد ندارند را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استفاده از فضای مجازی و شبکههای تلویزیونی برای ارائه خدمات آموزشی، توان بخشی و مشاورهای در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع بیماری کرونا در کشور موجب تغییر مسیر فرایند یاددهی یادگیری و استفاده از امکانات خاص شده است.
وی افزود: بحث تفاوتهای فردی دانشآموزان با نیازهای ویژه ضرورت پیش بینی تمهیدات خاصی برای این گروه از دانشآموزان را در این فرایند به ویژه آنهایی که دسترسی به امکانات مذکور را ندارند یا توانایی استفاده از آن را به طور مستقل ندارند دو چندان میکند.
وی با ارائه راهکارهای آموزشی برای دانشآموزانی که امکان دسترسی به شبکههای تلویزیونی، شبکه شاد و بستر فضای مجازی را ندارند افزود: در گام اول مدیران مدارس نسبت به شناسایی دانشآموزانی که به شبکههای تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند با ارائه تحلیل علت عدم دسترسی اقدام کنند.
وی افزود: تهیه و ارسال لوحهای فشرده و بستههایی آموزشی، توان بخشی و مشاورهای که قابلیت اجرا در دستگاههای پخش خانگی را دارد و بستههای آموزشی مکتوب با توجه به نیاز گروههای مختلف معلولیت و با رعایت کامل مفاد پروتکل وزارت بهداشت برای والدین دانشآموزان، گام بعدی کار است.
وی عنوان کرد: برای کارایی و اثر بخشی بیشتر بستههای آموزشی، نحوه آموزش و نظارت بر روند اجرا، از سوی معلمان، مشاوران و نیروهای توانبخشی مربوط پیگیری شود و در صورت لزوم از افراد با سواد خانواده برای آموزش بستههای ارسالی استفاده شود.
حسینی با بیان نقش ویژه مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در آموزش افزود: این مراکز نسبت به برقراری ارتباط موثر تلفنی با دانشآموزان، والدین و افرادی که از سوی خانواده برای دریافت مشاوره معرفی میشوند، اقدام کنند.
وی در ادامه به بیان دیگر اقدامات آموزشی ویژه دانشآموزانی که دسترسی به شبکههای ارتباطی ندارند پرداخت و افزود: معلمان رابط ضمن هماهنگی با مدیران مدارس پذیرا متناسب با نوع معلولیت، نسبت به آماده سازی بستههای آموزشی هفتگی به صورت فایلهای تصویری برای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی؛ فایلهای صوتی برای دانشآموزان آسیب دیده بینایی و فایلهای صوتی و تصویری برای دانشآموزان معلول جسمی - حرکتی؛ اختلال رفتاری و اختلال طیف اتیسم و تکالیف مدادکاغذی اهتمام ورزیده و مدیران مدارس پذیرا با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای اولیای دانشآموزان ارسال کنند.
وی افزود: معلمان مراکز مشکلات ویژه یادگیری ضمن هماهنگی و نظارت مدیران مراکز، نسبت به آماده سازی بستههای آموزشی هفتگی به صورت فایلهای تصویری، صوتی و تکالیف مداد کاغذی برای دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری اقدام کنند.
وی افزود: در راستای آموزش منزل محور همکاران معلم، مشاور، توان بخش و پرورشی داوطلب با رعایت ضوابط و مقررات و نکات ایمنی و بهداشتی به منزل دانشآموزان میتوانند اعزام شوند. بنا به ضرورت میتوان آموزشهای حضوری انفرادی در مدرسه و با رعایت کامل مفاد پروتکل وزارت بهداشت را پیش بینی کرد.
معاون وزیر در ادامه به بیان راهکارهای ویژه دانشآموزانی که دسترسی به شبکههای تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی دارند پرداخت و گفت: شناسایی این دانشآموزان، تعیین زمان شروع و پایان دروس و تشکیل کلاسهای مجازی با توجه به ویژگیهای دانشآموزان با نیازهای ویژه به صورت منعطف و با صلاحدید معلم کلاس از جمله اقدامات ویژه این دانشآموزان است.
وی افزود: بارگذاری بستههای آموزشی در شبکه شاد و پایگاه اطلاع رسانی مدرسه، ارائه خدمات مشاورهای مجازی به دانشآموزان و والدین و پیش بینی سیستمهای پاداش برای دانشآموزان و اولیا برای ایجاد انگیزه از دیگر فعالیتها است.
وی عنوان کرد: با توجه به ضرورت حضور والدین در فرآیند آموزش غیر حضوری پیش بینی آموزشهای حداقلی در قالب راهنماهای مصور برای والدین دانشآموزانی که سواد رسانهای چندانی ندارند در پروتکلها و سناریوهای آموزشی، توان بخشی و مشاورهای الزامی است.
معاون وزیر در ادامه گفت: مدیران مدارس نرم افزارهای خاص ارتباطی که تسهیل کننده فرایند ارایه خدمات هستند را شناسایی و به همکاران و والدین معرفی کنید.
ارسال دیدگاه