شبکه اجتماعی دانشآموزان، یک مدرسه هوشمند واقعی است
ساری (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به روزهای تعطیلی مدارس و ایجاد فرصت فضای آموزشی و شبکه اجتماعی دانشآموزان، تولید محتواهای الکترونیک در این فضا را آغاز رسیدن به مدارس هوشمند واقعی برشمرد.
علیرضا سعدیپور در گفتگو با پانا، فضای مجازی آموزش که در روزهای تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ ایجاد شده را یک ضرورت امروزی برشمرد و گفت: «این امر فرصت استفاده از ظرفیت عظیم فضای مجازی برای آموزش را فراهم کرده است که مغفول مانده بود و از طرفی ارتباط دو سویه که مورد تأکید همیشگی آموزش و پرورش است، در این فضا حاصل میشود.»
او با یادآوری اینکه گسترهی اجرای این برنامه تمامی مقاطع تحصیلی است، گفت: «گروههای کلاس واقعی با معلم شناختهشدهی همان کلاس بر اساس برنامه درسی معین، تشکیل شده و با مدیریت معلم تدریس میشود و دانشآموزان با معلم وارد گفتگو و تعامل میشوند.»
سعدیپور تعلق اپلیکیشن شاد به وزارت آموزش و پرورش را از جمله نقاط قوت آن برشمرد و گفت: «سامانه دانشآموزی سناد از این برنامه پشتیبانی میکند و به این ترتیب اطلاعات دانشآموزان به صورت اتوماتیک به شبکه شاد منتقل میشود و نیاز به تشکیل گروه مجدد نیست.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ضمن تأکید بر امنیت کامل اپلیکیشن شاد به دلیل داخلی بودن آن، به امکان رصد مدیر مدرسه بر گروههای تشکیل شده اشاره کرد و ادامه داد: «به نظر من این یک انقلاب آموزشی در بحث آموزش الکترونیک است. کرونا یک تهدید است و ایجاد آموزش مجازی در این روزها، تهدید را به فرصت تبدیل کرد. معلمان ما با تولید محتوای اللکترونیک که امروز در دنیا مطرح است، آشنا میشوند.»
سعدیپور در عین حال، آموزش در فضای مجازی را حضور دانشآموز و معلم در سازمانی یادگیرنده تلقی کرد که هم معلم در این فضا میآموزد و هم دانشآموز: «آموزشها هم تعاملی و دوطرفه است و معلم در این فضا یک تسهیلگر است، ما دانشآموز منفعل نمیخواهیم و تربیت دانشآموازنی که مشارکت فعال در آموزش داشته باشند، مد نظر ماست.»
او به راهاندازی مدارس هوشمند در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: «مهمترین مسئولیت این مدارس، تولید محتوای الکترونیک توسط معلم بود و فضای فعلی ایجاد شده، میتواند آغازی باشد بر تبدیل این مدارس به مدارس هوشمند واقعی و طبق تعریف اصلیاش؛ که معلم خود به تولید محتوا نیز میپردازد.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران استقبال معلمان مازندران برای تولید محتوا در دو ماه اخیر را نشان از ظرفیت موجود نزد معلمان استان دانست که اینک به منصه ظهور رسیده است و باید از آن بهره برد.
سعدیپور با اشاره به اینکه اپلیکیشن شاد ممکن است نقایصی هم داشته باشد، تأکید کرد که به مرور زمان، این نواقص برطرف خواهد شد: «پس از آغاز سال تحصیلی نیز این برنامه به عنوان مکمل کلاسهای درس واقعی در دوران تحصیل و به عنوان برنامهای برای پر کردن اوقات فراغت در روزهای تعطیلی کاربرد خواهد داشت.»
شبکه اجتماعی دانشآموزان (شاد) به نام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت آموزش و پرورش با مراجعه به آدرس http://shaddl.medu.ir قابل دریافت و نصب است.
ارسال دیدگاه