راهاندازی ۱۴ مدرسه ویژه دانشآموزان اتیسم در سال جاری
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد در ۱۴ استان مدرسه مستقل دانشآموزان با طیف اتیسم نداریم اما در سال جاری ۱۴ مدرسه مناسبسازی شده ویژه دانشآموزان اتیسم راهاندازی خواهد شد.
سیدجواد حسینی در مصاحبه با شبکه خبر گفت: «آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۳ هزار دانشآموز با نیاز ویژه را در مدارس ویژه دانشآموزان استثنایی و در مدارس عادی از طریق طرح تلفیقی فراگیر تحت پوشش آموزش قرار داده است. این تعداد دانشآموز در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی مشغول به تحصیل و فراگیری هستند. در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۶۰۰ نوآموز و دانشآموز طیف اتیسم در ۴۸ مدرسه ویژه و ۲۲۲ نفر دانشآموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر، خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه میکند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سطح کشور ۴۸ مرکز آموزشی ویژه دانشآموزان اتیسم فعالیت دارند، افزود: «این مدارس، ویژه این دانشآموزان مناسبسازی شده است و با توجه به اینکه در ۱۴ استان مدرسه مستقل دانشآموزان با طیف اتیسم نداریم در سال جاری ۱۴ مدرسه مناسبسازی شده ویژه دانشآموزان اتیسم راهاندازی خواهد شد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از اصول حاکم بر تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه اصل تطابق و مناسبسازی است، گفت: «معلم، محتوی، والدین و جامعه باید برای دانشآموزان با نیاز ویژه مناسبسازی شود و در راستای مناسبسازی والدین دارای دانشآموز با طیف اتیسم در روزهای اخیر ۵ کتاب تالیف و رونمایی شده است.»
حسینی افزود: «این کتابها شامل آشنایی با اتیسم، رفتن به آرایشگاه، عوض کردن منزل، رفتن به مطب پزشک و نحوه برخورد با چالشهای رفتاری معمول در کودکان با اختلال اتیسم است.»
او با بیان اینکه تنها راه پیوستن دانشآموز اتیسم به جامعه توانبخشی و آموزش است، گفت: «اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش میتواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ "انتقال به بزرگسالی" است، گفت: «در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارتآموزی تصویری پایه اول ششم با تاکید بر مهارتهای خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانشآموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانشآموزان شده است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش به کمبود نیروی توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و افزود: «جذب نیروی توانبخشی، تعلیم و تربیت معلمان متخصص و استانداردسازی فضا و تجهیزات از جمله برنامههای آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت آموزش است. باید نگاه به دانشآموزان با نیازهای ویژه، نگاه داراییمحور باشد و تواناییهای این دانشآموزان دیده و برجسته شود.»
ارسال دیدگاه