فاطمه مهاجرانی خبر داد
7 اقدام ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال 98
تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به تشریح اقدامات صورت گرفته این سازمان در سال 1398 که منجر به حل مسائل اساسی شده پرداخت.
![7 اقدام ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال 98](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZmMxZjQAkedz/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHt9jvQdKZz-AsAIKXaKdntA,,/ZmMxZjQAkedz.jpg)
به گزارش روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، رئیس سازمان در راستای تبیین اقدامات ویژه سازمان به هفت اقدام به شرح زیر اشاره کرد:
1 - سمپاد مهارتی:
مهاجرانی از"طرح سمپاد مهارتی" به عنوان اولین اقدام ویژه سازمان یاد کرد و افزود: این طرح به منظور شناسایی، پرورش و هدایت دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به سوی «رشته ها، حرف و مهارتهای موردنیاز حال و آینده کشور» در راستای تربیت افراد ماهر و متناسب با نیازهای صنعت و فناوری صورت میگیرد.
او افزود: این طرح از سال تحصیلی 99-1398 از طریق آزمون ورودی مدارس متوسطه دوره دوم استعدادهای درخشان و پذیرش از میان داوطلبان سمپاد مهارتی در رشته های شبکه، نرمافزار و فتوگرافیک در استان های خراسان رضوی، البرز و همدان اجرا شد.
مهاجرانی گفت: در سال تحصیلی 1400-1399 این طرح توسعه یافته و در استان های فارس،همدان، یزد و شهر تهران علاوه بر رشته های مذکور در رشته های مکاترونیک و پویانمایی پذیرش انجام خواهد شد.
2- آموزش مهارتهای زندگی:
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان «دومین» اقدام صورت گرفته در سال 98 را"اجرای طرح آموزش مهارتهای زندگی"ویژه دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان دوره اول و دوم متوسطه و اولیاء آنان ذکر کرد و افزود: هدف از این طرح، تقویت مهارتهای زندگی دانش آموزان مدارس سمپاد به منظور به کارگیری آموختهها در موقعیتهای واقعی زندگی در راستای شهروند متعادل و مقبول اجتماع و رشد تمام ساحتی میباشد.
مهاجرانی گفت: افزایش سطح سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان مدارس سمپاد، برای ورود اگاهانه و مسئولانه به زندگی فردی و اجتماعی و همچنین پرورش مهارت های نقادانه، حل مسئله و خلاقیت در راستای تقویت «سمپاد مهارتی» از دیگر اهداف این طرح میباشد.این طرح در سال 1397 به صورت آزمایشی در مدارس متوسطه دوره اول استعدادهای درخشان سراسر کشور اجرا شد و درسال 98 علاوه بر مدارس دوره اول در سطح مدارس دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد اجرا شد.
3 - مرکز مشاوره و راهنمایی
مهاجرانی به عنوان سومین اقدام، اخذ مجوز 5 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ویژه دانشآموزان و اولیاء مدارس استعدادهای درخشان و مرکز ویژه دانش پژوهان جوان که در محل باشگاه دایر میشود را از دیگر اقدامات سال گذشته این سازمان برشمرد.
4- برگزاری الکترونیک جشنواره خوارزمی:
او افزود: "برگزاری بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی بخش «دانشآموزی»برای اولین بار به صورت سامانه الکترونیکی"را «چهارمین» اقدام ویژه این سازمان که منجر به حل مسئله گردیده است بر شمرد و اظهار داشت این فرایند باعث کیفیت بخشی به طرحها، کوتاه شدن زمان، صرفه جویی در هزینهها، استفاده از داوران متخصص و همچنین استفاده از ظرفیتهای دیگر سازمانها در همکاری و مشارکت شد.
او گفت: از ویژگیهای مهم این طرح میتوان به داوری طرحهای دانشآموزی در مرحله کشوری به صورت مستقیم، ارزیابی از داوران طرحها و استفاده از ظرفیتهای برون سازمانی در داوری طرحها اشاره کرد.
5- توسعه المپیادهای علمی و پژوهشی:
مهاجرانی "توسعه المپیادهای علمی و پژوهشی" را «پنجمین» طرح ویژه این سازمان در سال 98 دانست و افزود: به منظور توسعه المپیادهای علمی سه رشته شامل: المپیاد زمین شناسی، اقتصاد و مدیریت و المپیاد کار آفرینی به المپیادهای علمی کشور اضافه شد است.
او افزود: المپیاد پژوهشی «انرژی و محیط زیست» را برای اولین بار از طریق سامانه الکترونیکی برگزار کردیم تا فرصتی در اختیار دانشآموزان خلاق وپژوهشگر قرار گیرد تا بتوانند توانمندیهای خود را در عرصه علم و پژوهش نشان دهند.
6- اندیشکده دانشپژوهان جوان
او افزود: استفاده از ظرفیت المپیادهای ادوار جهت توسعه و گسترش علم و پژوهش در قالب «اندیشکده دانش پژوهان جوان» را «ششمین» اقدام ویژه این سازمان در سال گذشته بر شمرد.
او گفت: تغییرات ایجاد شده در ترکیب برخی از اعضای کمیتهها و استفاده از ظرفیت اساتید ومعلمان برتر در کمیتهها باعث کمک به فرایند آموزش دانشپژوهان شده و توسعه علم و تکنولوژی و پژوهش را به دنبال داشته است.
7- راه اندازی سامانه آموزش مجازی تولید شده توسط مدارس استعدادهای درخشان، برای استفاده عموم دانش آموزان
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان " راه اندازی سامانه تولید محتوای آموزش مجازی توسط دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به منظور استفاده عموم دانش آموزان کشور در شرایط پیش امده و تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا" را «هفتمین» اقدام سازمان در سال گذشته ذکر کرد.
او گفت: این سازمان در راستای آموزش مجازی دانشآموزان سمپادی و سایر دانشآموزان مدارس کشور، با همکاری استانها و با مرکزیت استان فارس سامانهای را به ادرس: esampad.farsedu.pnjco.ir طراحی کرد. این سامانه پاسخی به خلق تمایز در اقدامات سازمان نسبت به گذشته و در راستای توسعه عدالت آموزشی است.
او همچنین گفت: هر کدام از قطبها تولید محتوای دروس یکی از پایههای تحصیلی در دوره اول و دوم متوسطه را بر عهده دارند و از نکات حائز اهمیت میتوان به تولید محتوای المپیادها و فعالیتهای پرورشی و تربیت بدنی اشاره کرد.
ارسال دیدگاه