مدیرکل امور تربیتی معاونت پرورشی آموزش و پرورش مطرح کرد
ضرورت مدیریت پیامدهای روانی و اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی ، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش از اقدامات ویژه این اداره کل به منظور مدیریت پیامدهای روانی_ اجتماعی ناشی ازشیوع بیماری covid_۱۹ (کرونا) درکشورخبر داد.
به گزارش معاونت پرورشی فرهنگی، مسعود شکوهی گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور و تبعات روانی _ اجتماعی که شیوع این ویروس در کشور به وجود آورد، لازم و ضروری است به منظور پیشگیری از بروز و تشدید مشکلات روحی و روانی ناشی از قرنطینه، کاهش روابط و مناسبات اجتماعی، مدیریت استرس و نگرانی ناشی از ابتلا به بیماری بخصوص در میان دانشآموزان، والدین و آحاد جامعه فرهنگی کشور، اقداماتی روانشناختی و روانشناسانه به شکل فراگیر و منسجم صورت گیرد.
شکوهی ادامه داد: به ویژه این که این بحران نیز، مقارن شد با اواخر سال شمسی و شروع تعطیلات عید نوروز که معمولا در این ایام خانوادههای ایرانی به یکسری فعالیتهای اجتماعی و بهسازی محیط کار و منزل میپرداختند و همچنین دید و بازدیدهای عیدانه که همگی باعث افزایش شادی و نشاط در جامعه و اطلاع از احوال اقوام و دوستان میشد که همگی در حالت کلان آن، موجب کاهش استرسها و نگرانیهای جامعه کنونی میشود و یک شادی را پس از این تعطیلات و در ایام نوروز شاهد بودیم.
او ادامه داد: متاسفانه امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت سفارشهای بهداشتی، دید و بازدیدها و فعالیتهای مرتبط با این اتفاقات بسیار کم رنگ شد، حتی عده ای از خانوادهها به دلیل از دست دادن مشاغل فصلی خود، دچار مشکلات اقتصادی و متاسفانه گروهی نیز از خانوادهها به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دوران پرتنشی را سپری میکنند و همه این موارد به بروز گسترش مشکلات منفی روانی در جامعه دامن زده است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادامه داد: موضوع قرنطینه و در منزل ماندن نیز مشکلات عدیدهای را پدید آورده است. زیرا افراد یک خانواده مدت طولانی را مجبور هستند در کنار یکدیگر باشند این مورد علاوه بر داشتن محاسن معایبی را نیز دارد، که بعضا در کنار هم بودن و پایین بودن تاب آوری افراد، موجب بروز برخوردهایی نیز میشود. لذا با این موارد باید با شیوههای علمی و اصولی برخورد کرد.
شکوهی به اقدامات اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: این اداره کل به دنبال وظیفه ذاتی و قانونی خود یکسری اقدامات را به منظور مدیریت پبامدهای روانی_ اجتماعی ویروس کرونا تهیه کرده و ان شالله بعد از تعطیلات نیز به ادارات آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور ابلاغ خواهد کرد.
او مهم ترین این اقدامات را بسیج و به کار گیری تمامی ظرفیتهای ادارات آموزش و پرورش استانهای کشور در حوزه مشاوره، هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی جهت ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای به دانش آموزان و اولیای آنان، تهیه و تدوین راهنمای مداخلات مشاوره ای و روان شناختی در هنگام مواجهه با پیامدهای روان شناختی بیماری کرونا (ویژه مشاوران)، تهیه راهنمای آموزشی و مهارتی روان شناختی ویژه دانشآموزان، معلمان و کارکنان مدارس برای افزایش تاب آوری روانی_ اجتماعی و مدیریت استرس در مقابل پاندمی کرونا، تهیه دستورالعمل راهنمای اجرایی مدارس برای مدیریت مداخلات روانی اجتماعی در پاندمی کرونا، راه اندازی صدای مشاور در ۷۵۰ مرکز و هسته مشاوره کشور، حضور مشاوران و روانشناسان زبده و مجرب آموزش و پرورش در شبکههای مختلف صدا و سیما و رسانههای گروهی و مجازی بهخصوص دو هفته اخیر نام برد.
او اضافه کرد که بدیهی است اجرایی کردن موارد فوق میتواند، کمک شایانی به پیشگیری از بروز مشکلات روانی ناشی از روانی _اجتماعی در مدارس داشته باشد.
شکوهی در پایان ضمن آرزوی صحت و سلامت برای همه انسانها به ویژه هم میهنان عزیز و مهربان، اظهار امیدواری کرد هر چه سریعتر این ویروس منحوس نابود شود و زندگی افراد و جامعه به حالت عادی برگردد.
ارسال دیدگاه