پس از انقلاب تاکنون انجام شده است؛
ساخت بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس از سوی خیرین مدرسهساز
جعفری: هدف بزرگ جامعه خیرین مدرسهساز، تکمیل ۴۰ هزار کلاس درس ناتمام در کشور است
تهران (پانا) - مدیرعامل جامعه خیرین مدرسهساز کشور برخی از مهمترین اقدامات این جامعه در سال ۹۸ را تشریح کرد.
سیدمحمدرضا جعفری در گفتوگو با پانا گفت: «جا دارد از مردان بزرگ خیر همچون مرحوم حافظی که سالیان دراز در این تشکل مردمی به صورت خستگیناپذیر فعالیت داشت، جوان پرتلاش جهادگر مدرسهساز حسین علیمرادی و خیرینی که در سال گذشته از دست دادیم همچنین از مردان بزرگی همچون مرحوم حسنعلی علیپور، خسرو شاهی، فرخ و حبیباله قفلی، بجستانی مقدم و مردانی که برای امر تعلیم و تربیت کمکهای فراوانی کردند یاد کنم.»
جعفری همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم خیامی درباره برخی از مهمترین فعالیتهای جامعه خیرین مدرسهساز در سال ۹۸ گفت: «ما در همه استانها، مجمع خیرین مدرسهساز مرکز استان و در بعضی شهرهای مستعد هم، مجمع خیرین شهر را داریم که مجموعا حدود ۴۰۰ مجمع در رابطه با مدرسهسازی فعالیت دارند.»
او ادامه داد: «مجامع دارای هیات مدیره و هیات امنا هستند که هر دو سال هیات مدیره از بین اعضای هیات امنا انتخاب میشوند. این تعداد ۷ نفر هستند و دو نفر عضو حقوقی هم (مدیرکل نوسازی مدارس و مدیرکل آموزش و پرورش استان و در شهرها هم مدیر آموزش و پرورش و نماینده نوسازی مدارس استان) به آنها اضافه میشوند.»
مدیرعامل جامعه خیرین مدرسهساز کشور افزود: «سال گذشته با اتفاقاتی که در شروع سال در استانهای لرستان، گلستان و خوزستان افتاد و در انتها هم سیل سیستان و بلوچستان، خیرین به سمت این استانها هدایت شدند. در یک شب فقط حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی خیرین برای هزینه در آن سه استان تعهد شد که خوشبختانه به همه تعهدات هم عمل و فضاهای آموزشی برای تحصیلات فرزندان کشور با کمک اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین مدارس این استانها ترمیم و ساخته شد.»
جعفری یادآوری کرد: «در زلزله کرمانشاه حدود ۷۸ مدرسه تخریب شده بود اما با همت خیرین و با کمک سازمان نوسازی مدارس، نزدیک به ۲۰۰ مدرسه احداث شد.»
مدیرعامل جامعه خیرین مدرسهساز کشور با قدردانی از دولت برای اختصاص اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان برای مشارکت خیرین در سال گذشته گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس با کمک خیرین در مناطق مختلف کشور ساخته شده است. بعضی از خیرین به صورت مستقل و صدرصدی مدارس را میسازند و بعضی نیز به صورت مشارکتی با دولت مدرسه احداث میکنند.»
او با بیان اینکه اگر خیرین ۳۰ درصد احداث یک مدرسه را مشارکت کنند میتوانیم مدرسه را با نظر خیرین نامگذاری کنیم، افزود: «هدف بزرگ جامعه خیرین تکمیل مدارس نیمهتمام است. این مدارس حدود ۴۰ هزار کلاس درس را شامل میشوند که هزار و ۶۰۰ کلاس آنها، خیری است. دوستان ما در سازمان نوسازی مدارس تلاش میکنند تا با کمک مجلس و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به بالای ۲۵۰۰ میلیارد تومان برساند و جامعه هم خیرین بیشتری را برای این کار جذب کند.»
جعفری ادامه داد: «به دلیل کمبودهایی که در استان سیستان و بلوچستان داریم و طبق برآوردها، حداقل نیاز به ۲۰۰ مدرسه حتی قبل از سیل داشتیم، در این زمینه کارگروهی را تشکیل دادهایم که جلسات مختلفی داشت و برای گسترش عدالت آموزشی در این استان برنامهریزی و فعالیت کردهایم و انشالله در سال ۹۹ اقدامات خوبی انجام خواهد شد.»
او با بیان اینکه برای مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز کارگروه دیگری با همکاری سازمان مدارس استثنایی تشکیل شده است و برای رفع مشکلات این دانشآموزان به ویژه ساخت مدارس اوتیسم فعالیت میکنیم، گفت: «برای ارتباط بیشتر با ایرانیان خارج کشور نیز جلساتی داشتهایم و امید است سال ۹۹ همایشی در این باره در داخل و خارج کشور داشته باشیم.»
جعفری گفت: «۵ کمیسیون اجتماعی، بانوان، اقتصادی، امور استانها و قوانین و نظارت با مسئولیت اعضای هیات مدیره جامعه خیرین مدرسهساز، به وجود آمده است تا بتوانیم در عرصههای مختلف برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی و پرورشی به خوبی تلاش کنیم. استفاده از نیروهای داوطلب برای کمک به جامعه خیرین مدرسهساز در زمینههای مختلف از برنامههای این جامعه است و تاکنون با چند دانشگاه جلساتی داشتهایم که بتوانیم از مشارکت دانشجویان و اساتید استفاده کنیم. همچنین سعی میکنیم از ظرفیت رسانهها و فضای مجازی و... نیز برای اطلاعرسانی به خوبی استفاده کنیم.»
ارسال دیدگاه