رئیس آموزش و پرورش استثنایی خبرداد
راه اندازی پایگاه آموزش مجازی استانها
تهران (پانا) - نشست ستاد برنامه ریزی و اجرایی مدیریت کرونا و آموزش های مجازی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه مدرسه از حیث حضور و تجمع دانشآموزان تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست، گفت: «استفاده از ظرفیتهای آموزش مجازی در ایام تعطیلی مدارس از ضروریات است و مثلث ستاد سازی، شبکه سازی و مشارکت محوری از ارکان مدیریت کرونا و مدرسه مجازی است.»
حسینی جلوگیری از گسترش کرونا و آموزشهای جایگزین برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را دو هدف اصلی کار در این ایام دانست و افزود: «ویروس کرونا با تمام سختیهای که برای جامعه ایجاد کرده است اما موجب گسترش بهداشت و سلامت، ایجاد شبکههای شاد و رشد در آموزش و پرورش، تولید محتواهای آموزشی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما در امر آموزش شده است.»
معاون وزیر جایگزینی آموزشهای از راه دور و مجازی را مسیر تبدیل خانه به مدرسه در دوران گذر از بحران دانست و افزود: «سخت افزار، محتوای مناسب، معلم، فراگیر و خانواده از ارکان سیستم آموزش الکترونیک و مدرسه مجازی است.»
او افزود: «در شرایط حاضر معلمان، فراگیران و خانوادهها آمادگی بیشتری برای آموزشهای مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد.»
معاون وزیر با تاکید بر اینکه مدیریت مدرسه مجازی باید با تمرکز بر مدرسه واقعی بنا شود افزود: «تولید محتوای مناسب، فعال سازی معلمان خصوصا معلمان رسانه ساز و ایجاد آمادگی و انگیزه در خانواده ها میتواند به گسترش آموزش مجازی کمک شایانی کند.»
حسینی با تاکید بر سه فرصت ویژه در حوزه استثنایی که به امر آموزش مجازی کمک میکند گفت: «وجود مشاوران، مددکاران و پزشکان، آموزشهای مجازی در طول سال ، تمرکز بیشتر خانوادهها بر آموزش منزل محور در آموزش و پرورش استثنایی فرصت هایی است که وجود داشته و میتواند به گسترش و اثر بخشی بیشتر آموزشهای مجازی منجر شود.»
حسینی ستادسازی، شبکه سازی و مشارکت محوری را از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزشهای مجازی دانست و افزود: «در راستای ستاد سازی در سازمان، ستاد مدیریت کرونا و آموزشهای مجازی تشکیل شده است، همچنین تشکیل ستاد به استانها نیز ابلاغ شده است و در مدارس این ستاد با مسئولیت مدیر مدرسه تشکیل خواهد شد.»
او افزود : «سه کارگروه بهداشت و سلامت، آموزش و تولید محتوی الکترونیک و فناوری اطلاعات از ارکان اصلی ستاد مدیریت بحران و آموزش های مجازی در سازمان و استانها است.»
حسینی اشاره کرد: «جمع آوری محتواهای آموزشی موجود در سازمان و خارج از سازمان و تولید محتوای آموزشی جدید باید با قید فوریت در دستور کار استان ها قرار گیرد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شبکه سازی را یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزشهای مجازی دانست و گفت: «شبکه راهبری و نظارت از ستاد تا استانها تشکیل شده است و ستاد نظارت و راهبری استانها و ادارات استانها نیز نظارت و راهبری مدارس را برعهده دارند و گزارش فعالیتها هر روزه به سازمان ارسال خواهد شد.»
حسینی با بیان اینکه گستره طرح آموزشهای مجازی و راه دور تمام مدارس استثنایی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده را در بر میگیرد افزود: «پیگیری لازم جهت اضافه کردن زبان اشاره به آموزشهای شبکه آموزش صدا و سیما شده است و همچنین آموزشهای منزل محور نیزبا قدرت بیشتر ادامه مییابد.»
او افزود: «در تمامی پایههای دوره ابتدایی محتوای الکترونیکی تولید شده و موجود است که باید در اختیار خانوادهها و گروههای هفت گانه هدف قرار گیرد. در دوره متوسطه اول، دوم، حرفه ای و پیش حرفه ای هم محتواهای خوبی وجود دارد و در این راستا تلاش خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت همکاران ستاد، استانها، دانشگاهها و مراکز علمی خلاءهای موجود را پر کنیم.»
حسینی اشاره کرد: «پایگاه آموزش مجازی استان هایی که امکانات لازم را دارند راه اندازی میشود و بقیه استانها نیز میتوانند از امکانات مدرسه مجازی سازمان استفاده کنند.»
معاون وزیر سومین بخش مدیریت کرونا و آموزش مجازی را مشارکت محوری دانست و افزود: «طرحهای مشارکت از مدرسه تا ستاد، پارلمان مجازی معلمان، مجمع مشورتی اولیا، طرح جام و مجلس مجازی دانشآموزان نیز میتواند به گسترش آموزشهای مجازی کمک کنند و با استفاده از این ظرفیتهای مشارکت محورانه هم طرحهای در دست اجرا ارزیابی میشود و هم طرح های خلاقانه همکاران از سراسر کشور جمع آوری و در دستور کار قرار میگیرد.»
ارسال دیدگاه