سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش:
وقتی معلم و دانش آموز میبینند آینده با کنکور رقم میخورد برروی دروس کنکوری تمرکز میکنند
تهران (پانا) - سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که وقتی معلم و دانش آموز میبینند آینده با کنکور رقم میخورد برروی دروس کنکوری تمرکز میکنند.
معصومه نجفی پازوکی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اگر زبان آموزی را به عنوان برنامه درسی درنظر بگیریم باید به مولفههای آن توجه کنیم که یکی از این مولفهها، رویکردهای یادگیری است گفت: «در این باره رویکرد آوایی و رویکرد کل نگر مطرح است در رویکرد دوم سخن از واقعیت زبان به میان میآید اما رویکرد آوایی ۴۰ سال قبل در دنیا زیرسوال رفت و تاریخ انقضای آن فرا رسید.»
او افزود: «اما در نظام آموزشی ما آنچه درعمل اتفاق میافتد بیشتر به سمت رویکرد آوایی است. البته درچندسال اخیر به سمت مولفه و رویکرد کل نگر رفته است اما چون هنوز همه جنبههای آن شناخته نشده است، محتوا بخوبی منتقل نشد و معلم و اولیا هم نتوانستند به خوبی با آن کنار بیایند.»
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مولفه بعدی اهداف است گفت: «اگر هدف رویکرد آوایی باشد توانش دستورزبانی و... مورد توجه است اما در رویکرد کل نگر توانش اجتماعی، خواندن و... توامان با یکدیگر همراه است. متاسفانه درس فارسی را جزو بدیهی ترین دروس فرض میکنند که هرکسی میتواند آن را تدریس کند.»
او با اشاره به نتایج آزمون پرلز گفت: «در حوزه سواد خواندن از سال ۲۰۰۱ هر دوره نسبت به دوره قبل درجا زده ایم. در سال ۲۰۰۱ از ۳۵ کشور شرکت کننده ، ۳۲ ام شده ایم. سال ۲۰۰۶ بین ۴۵ نظام آموزشی، ۴۰ ام شدیم. سال ۲۰۱۱ بین ۴۵ نظام آموزشی ۳۸ ام و سال ۲۰۱۵ بین ۵۰ نظام آموزشی ۴۵ ام شدیم. در این آزمون دانشآموز کلاس چهارم باید متن دو سه صفحه ای بخواند و به سوالات انتهایی پاسخ دهد. یک علت، رویکرد آوایی و عدم درک عمیق فارسی است.»
نجفی با بیان اینکه سنگاپورو هنگ کنک قبلا رتبه خوبی نداشته اند اما در آزمون های بعدی جزو ۱۰کشور اول شده اند، درباره کنکور سراسری و منابع آن گفت: «کتاب نگارش در پایه دوازدهم که هدفش نوشتن است از کنکور حذف شد و نتیجه این بود که در مدرسه هم حذف شد. کنکور تعیین کننده شده که فاجعه است. وقتی معلم و دانش آموز میبینند آینده با کنکور رقم میخورد برروی دروس کنکوری تمرکز میکنند.»
او درباره زمان شروع آموزش زبان خارجی گفت: «آیا باید این درس را از دوره متوسطه به دوره ابتدایی ببریم؟ به مناطق دوزبانه توجه کنیم. بزرگترین مشکل آنها در زبان فارسی دوزبانه بودن دانشآموزان است. در یکی از بازدیدها دیدم که دانش آموز چهارم ابتدایی در نوشتن فارسی مشکل داشت. اگر زبان انگلیسی را هم از دوره دوم ابتدایی شروع کنیم چه میشود؟ در این صورت بچههای دوزبانه با مشکل بیشتری مواجه میشوند.»
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: «فرض کنید متناسب با رویکرد تلفیقی آوایی و کل نگر یک بسته آموزش زبان برای دوره ابتدایی طراحی کرده ایم، اگر این را به منطقه دو زبانه ببریم چگونه آن را به ۴۰ دانشآموز تدریس می کنند؟ اگر رویکرد و اهداف را توجه کنیم در بخش اجرا مشکلات زیادی داریم. وقتی ۵۰ دانشآموز در کلاس و در نیمکتهای چهارنفره درس میخوانند سیاستها چطور قرار است اجرا شود؟»
نجفی افزود: «یا باید از ایده آلها عقب نشینی کنیم یا باید در اجرا تغییراتی را لحاظ کنیم. مثلا اجرای آزمایشی در برخی مدارس به طورکامل انجام شود و برنامه به صورت پلکانی اشاعه پیدا کند تا به اهداف مدنظر برسیم.»
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه معمولا در روشها و رویکردهای مختلف، آموزش زبان انگلیسی سه جلسه در هفته است گفت: «اگر شورای عالی آموزش و پرورش برنامه ریزی کند که کل ۵۰۰ ساعت زبان انگلیسی را در سه سال متوسطه اول فشرده کنیم و هفته ای سه جلسه آموزش زبان داشته باشیم دانش آموز بازدهی بیشتری خواهد داشت.»
او ادامه داد: «عوامل دخیل در زبان آموزی بسیار زیاد است، اغلب به توانش دستوری توجه دارند تا همه ابعاد و جوانب زبان آموزی.»
ارسال دیدگاه