دغدغه‌های نمایندگان مجلس دانش‌آموزی از مهارت‌آموزی تا افزایش نشاط در مدرسه

تهران (پانا) - رئیس و اعضای مجلس دانش‌آموزی درباره مهمترین کارکردهای این مجلس و نقش آن در برنامه‌های آموزش و پرورش و دغدغه‌های خود نسبت به مدارس و نظام تعلیم و تربیت به گفت‌وگو پرداختند.

کد مطلب: ۱۰۲۳۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌های نمایندگان مجلس دانش‌آموزی از مهارت‌آموزی تا افزایش نشاط در مدرسه

سید عماد هاشمی، رئیس مجلس دانش‌آموزی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه به خروجی‌های مجلس دانش‌آموزی قانع هستید؟ گفت: «مجلس دانش‌آموزی علیرغم اهمیتی که دارد مهجور است و گله ما از اصحاب رسانه همین است. شاید آنقدر که پتانسیل داریم به آن چیزی که می‌خواهیم نرسیده‌ایم. اما نمایندگان ادوار مجلس تلاش خود را می‌کنند و پیشرفت مجلس روز به روز بیشتر می‌شود.»

او درباره اینکه آیا مجلس پتانسیل‌هایی برای تاثیر عملیاتی دارد؟ گفت: «بله اثرگذار است، پنج کمیسیون در موضوعات مختلف و چندین کارگروه دارد که در موضوعاتی چون گام دوم انقلاب وسیع کار کرده است. یک فرایند اصلی به نام سند مجلس دانش‌آموزی داریم و در نهایت به یک موضوع به‌ عنوان برآیند مجلس پرداخته و سند مربوط تدوین می‌شود. مجلس به‌ غیر از پتانسیلی که دارد یک تریبون است که حرف دانش‌آموزان بیان شود.»

هاشمی با بیان اینکه بهترین اسناد را در آموزش و پرورش داریم از جمله سند تحول بنیادین، بر ضرورت فرهنگ‌سازی معرفی آن‌ها تاکید کرد و گفت: «باید از آنچه ارائه داده‌ایم دفاع کنیم. دو مرتبه در سال مجمع عمومی مجلس برگزار می‌شود و جدای از آن جلسات مناطق، کمیسیون‌ها و قطب‌ها را داریم.»

رئیس مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه سطح کیفی آموزشی در مدارس سال به سال رو به پیشرفت است افزود: «رضایت از وضعیت آموزشی نسبی است. ما هیئت اندیشه‌ورز سازمان پژوهش را داریم. مثلا به این حیطه وارد شدیم که چرا کتب درسی تحمیلی هستند.»

حدیثه اصلانی، نماینده مجلس دانش‌آموزی هم در این برنامه درباره تفاوت و مزیت مجلس دانش‌آموزی با مجلس شورای اسلامی فعلی گفت: «هرجا جوانان وارد می‌شوند اندیشه نو حاکم خواهد بود و اطلاعاتی که جوانان می‌توانند درباره دموکراسی کسب کنند اطلاعات به روزی خواهد بود و مطالبات آن‌ها در همین راستاست. پیرو فرمایشات رهبری مبنی‌ بر اینکه بیایید با جوانان کار کنید و نه برای جوانان معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد جامعه در ابعاد مختلف رشد می‌کند. دموکراسی انتسابی نیست، بلکه اکتسابی است، یعنی وقتی فردی به‌ دنیا می‌آید نمی‌توانیم بگوییم دموکرات به‌دنیا آمده بلکه در گذر زمان اطلاعات و مهارت‌هایی را کسب می‌کند و وقتی ۱۸ سال تمام پای صندوق رای می‌آید با علم و شناخت به کاندیداها عمل می‌کند. در این‌صورت است که جامعه در مسیر شایسته‌سالاری قرار می‌گیرد.»

اصلانی با بیان اینکه وقتی مسئولان در رشته خود شایسته‌اند، شیب رشد جامعه خوب خواهد بود گفت: «تلاش می‌کنیم جوانان در مسیر دموکراسی قرار بگیرند و از نظر من اشکالی ندارد نمایندگان مجلس دانش‌آموزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند.»

او درباره مصوبات اثرگذار مجلس دانش‌آموزی گفت: «یکی از مصوباتی که پیگیری کردیم پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب بود و اقداماتی انجام شد تا به‌شکل عملیاتی در جامعه اجرا شود. از دیگر اقدامات این بود که فرم اصلاح کتب درسی را نیز در مدارس تکثیر و نظرخواهی کردیم و این‌ها به سازمان پژوهش ارسال شده است. نمایندگان برای انتخاب شدن سه مرحله را مدرسه، ناحیه تا استان طی می‌کنند.»

این نماینده مجلس دانش‌آموزی با اشاره به موضوع تبلیغات هم گفت: «تبلیغات کاغذی خیانت به طبیعت است و کسانی که این کار را می‌کنند باید همان ابتدا رد صلاحیت شوند.»

اصلانی در پاسخ به اینکه آیا مجلس توانسته در عمل به آموزش و پرورش برای حل مشکلات کمک کند؟ گفت: «احکام ما تحت‌عنوان مشاور است و قدرت عملی نداریم. مسائل زیادی وجود دارد، کودکان کار، کنکور و ... در مجلس صحبت می‌کنیم و پیشنهادات ارائه می‌شود. هر سال دو جلسه تشکیل می‌شود. در صحن اول یا افتتاحیه وزرا از جمله وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ و معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.»

حدیثه اصلانی با بیان اینکه بازه تربیت بچه‌ها در مدارس می‌تواند گسترده‌تر باشد گفت: «اکنون یک مشکل سیستم آموزشی ما این است که اغلب آموزش‌ها تئوری هستند باید مهارت‌آموزی را توسعه دهیم. با شکاف بین نسلی مواجهیم و اگر بتوانیم معلمان جوان دارای علم روز را وارد مدارس کنیم دانش‌آموزان با معلم همراه می‌شوند.»

او درباره اینکه آیا مجلس دانش‌آموزی آنقدر زور دارد که درباره مشکلات، بیانیه‌ای منتشر کند؟ گفت: «مطالبات در صحن، کوبنده است. تا جایی‌ که امکان داشته باشد مطالبه می‌کنیم. اما از جایی به بعد دست ما نیست. نمایندگان نطق می‌کنند. باید مسئولان از ظرفیت‌های دانش‌آموزی بهتر استفاده کنند.»

بشری عزیزیان هم نماینده دیگر مجلس دانش‌آموزی و رای اولی در این برنامه با بیان اینکه وقتی در روند تمرین دموکراسی قرار می‌گیریم باید بصیرت‌افزایی صورت بگیرد گفت: «یکی از اقدامات دبیرخانه مجلس بصیرت‌افزایی اعضا و از مهمترین گام‌ها برای ما بود. ما نمایندگانی هستیم که انتخاب شده‌ایم تا حرف دانش‌آموزان را به مسئولان برسانیم. مجلس دانش‌آموزی ۱۵۰ عضو دارد و این تعداد برای این مجلس کفایت می‌کند و همه ۳۲ استان دارای نماینده هستند. ۷۵ نماینده خانم و ۷۵ نماینده آقا در مجلس دانش‌آموزی داریم.»

این نماینده مجلس دانش‌آموزی با اشاره به اینکه مجلس همواره در جوش و خروش است و بچه‌ها به دنبال حل مسائل هستند گفت: «از همه جا نماینده داریم و مشکلات آموزشی و پرورشی استان‌ها بیان می‌شود.»

عزیزیان در پاسخ به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کدام مجمع جدی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده‌اند؟ گفت: «رئیس مجلس و هیئت رئیسه در چنین جلساتی شرکت می‌کنند و نمایندگان نیز در سطح منطقه و قطب در جلساتی به‌عنوان مهمان شرکت می‌کنند. ما ممکن است دیر به دیر نسبت به حالات عادی همدیگر را در صحن ببینیم و دو مرتبه در سال پیش می‌آید. صمیمانه‌تر شدن ارتباط اعضا و شرکت در جلسات بیشتری در راستای تصویب مصوبات بیشتر می‌تواند کمک‌کننده باشد. البته بالا بردن تعداد جلسات علنی ممکن است بازده را پایین ببرد. افزایش جلسات قطب‌ها و مناطق می‌تواند مفیدتر باشد.»

عزیزیان افزود: «به‌عنوان یک رای اولی این فرصت به من داده می‌شود تا انتقاد کرده یا راه‌های پیشرفت را بیان کنم. هر فرد باید بپرسد من انتقاد کردم آیا قدمی هم در این راه برداشته‌ام؟»

احمد جاسمی‌نژاد، عضو دیگر مجلس دانش‌آموزی نیز در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف مجلس دانش‌آموزی گفت: «یک بعد پرورش توانمندی‌های دانش‌آموزان است. مجلس دانش‌آموزی و آموزش و پرورش مانند قطاری هستند که در ریلی حرکت می‌کنند، شاید به قسمت خوش آب و هوای مسیر نرسیده باشیم اما در چشم‌اندازمان هست.»

رئیس کمیسیون فناوری و ارتباطات مجلس دانش‌آموزی با اشاره به اینکه بالابردن تعداد جلسات علنی مجلس دانش‌آموزی دارای ابعادی است گفت: «اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم و تحریم هستیم. وقتی می‌توان جلسات را ویدئو کنفرانس برگزار کرد نیازی نیست حتما جلسات حضوری برگزار شود و ما هر ماه از استان‌ها به مجلس بیاییم و وقت دانش‌آموزان و وزیر را بگیریم. این کار را شروع کرده‌ایم. از آن‌سو نمی‌شود هر ماه یکبار مدرسه را رها کرده و به مجلس بیاییم.»

جاسمی‌نژاد افزود: «یک مشکلی که با آن مواجهیم این است که نشاط در سطح مدرسه نیست. دانش‌آموزان منتظرند ساعت ۲ بشود و از مدرسه بروند. هرچند به‌عنوان نماینده معتقدم در آینده وضعیت بهتر می‌شود.»

او درباره اینکه آیا اگر نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به مجلس شورای اسلامی بروند وضعیت تفاوت می‌کند؟ گفت: «قطعا متفاوت خواهد بود زیرا اعضای مجلس دانش‌آموزی جامعه جوان فعال‌اند و مسیر پیشرفت از بیانیه گام دوم. می‌گذرد. ما تا کنون به بیانیه عامل بوده‌ایم و به احتمال زیاد بهتر در مسیر حرکت می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار